جلسه شوراي گفتگو بخش خصوصي و دولتي امروز با حضور معاون ارزي بانک مرکزي به رياست رئيس اتاق صنايع و معادن و کشاورزي ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، نهاونديان پس از پايان جلسه در جمع خبرنگاران گفت: طرح حمايت از توليد با 32 ماده براي ارايه به دولت نهايي شده که مي تواند نقش مهمي در ا فزايش توليد و صادرات داشته باشد.

وي تصريح کرد: دستور اصلي اين جلسه شنيدن گزارش عملکرد سه ماهه مرکز مبادلات ارزي از سوي مسئولان معاونت ارزي بانک مرکزي بود که توضيحات تکميلي آن توسط معاونت ارزي بانک مرکزي اعلام شد.

نهاونديان تصريح کرد: يکي از موضوعاتي که در اين جلسه مطرح شد بحث آخرين وضعيت آلودگي هوا بود که دولت تصميم گرفته به تعدادي از کارخانجات به علت ميزان آلايندگي دستور تعطيلي داده شده که اين راهکار برخوردي موثر با پديده آلودگي نيست بلکه بايد با موضوع آلودگي هوا در ميان مدت و يک موقعيت برخورد ريشه اي شود.

رئيس اتاق صنايع، معادن، بازرگاني و کشاورزي ايران اظهار داشت: موضوع ديگري که در جلسه امروز مطرح شد بحث بدهي دولت و دستگاه ها به شرکت ها و بدهي شرکت ها به ساير دستگاه ها است که منجر به تهيه طرحي براساس کاهش بدهي دولت و دستگاه ها به شرکت ها و بالعکس شد.

نهاونديان با تاکيد بر اين نکته که براساس آمار ارايه شده از سوي مرکز مبادلات ارزي تاکنون 11 هزار ثبت سفارش به اين مرکز ارجاع شده عنوان کرد: به غير از اولويت هاي کالايي 1 و 2، 5 اولويت ديگر هم مورد توجه جدي قرار گرفته که ارز آنها از طريق مرکز مبادلات ارزي پرداخت مي شود.

ضمن آنکه براي نيازهاي 20 رديف اجرايي بخش خدمات نيز منابع ارزي به نرخ مبادله اي در نظر گرفته شده است.

در ادامه برنامه صمد کريمي سخنگوي مرکز مبادلات ارزي نيز تصريح کرد: با گذشت 3 ماه از فعاليت مرکز مبادلات ارزي بايد بگويم که ارز مربوط به اين مرکز از طريق وزارت نفت به ويژه شرکت ملي نفت ايران 14.5 درصد و ارز حاصل از صادرات پتروشيمي و 20 درصد نيز از محل قابل تبديل صندوق توسعه ملي به ريال تأمين مي شود که هنوز ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشيمي به اين مرکز وارد نشده است.

سخنگوي مرکز مبادلات ارزي درباره متوسط نرخ دلار در اين مرکز از زمان فعاليت تاکنون گفت: متوسط نرخ دلار از زمان آغاز به کار اين مرکز تاکنون 25 هزار ريال، نرخ انحراف 61 تومان، ضريب تغيير 2.44 درصد و بالاترين رقم دلار در اين مرکز 26700 ريال و کمترين آن 23622 ريال بوده است.

اما شاخص هاي مربوط به نرخ ارز در صرافي ها شامل موارد ديگري است.

کريمي در خصوص تعداد ثبت سفارش هاي انجام شده از اول مهرماه تاکنون گفت: براساس آخرين آمار ارايه شده تا پايان وقت اداري روز يکشنبه تعداد ثبت سفارش ها از مرز 11 هزار و 300 فقره گذشته است و ميانگين نرخ دلار در صرافي هاي مجاز 31 هزار و 133 ريال است، ضريب تغييرات 10 درصد بوده که در 9 ماهه جمعا 25 درصد است در حالي که ضريب نوسانات در مرکز مبادلات ارزي يک سوم بازار آزاد است.

کريمي با تاکيد بر اين نکته که ميزان همگرايي بين مرکز مبادلات و بازار آزاد در اين مدت بيشتر از گذشته شده است گفت: حداکثر نرخ ارز تعيين شده در بازار آزاد 38.357 هزار ريال بوده، اين در حالي است که بيشترين پرداخت ارز تخصيص يافته در مرکز مبادلات ارزي با سهمي حدود 37 درصد مربوط به گروه 5 کالايي است.

* ميانگين ثبت سفارشات روزانه 150 فقره است

کريمي در خصوص آخرين وضعيت ثبت سفارشات در اين مرکز گفت: بالاترين رقم ثبت سفارش کالا 340 فقره بوده و بالاترين ميزان پرداخت ارز در اين مرکز تاکنون حدود 211 ميليون دلار است.

وي عنوان کرد: روند خريد ارز از بانک مرکزي در 45 روز فاز دوم نسبت به فاز اول سرعت بيشتري به خود گرفته و عمده کالاها يا در مسير ورود به گمرکات کشور و يا از گمرکات کشور ترخيص شده است.

سخنگوي مرکز مبادلات ارزي در مورد نرخ رشد روزانه پرداخت ارز در اين مرکز گفت: نرخ رشد روزانه پرداخت ارز هم اکنون 10 درصد مي باشد.

ضمن آنکه در اين مرکز ارز مورد نياز بخش خدمات با ارز مسافرتي، بيماران و دانشجويان شروع شد به طوري که براي مسافران حداکثر 500 دلار و براي يک بار در سال از طريق بانک ملت پرداخت مي شود.

* آخرين وضعيت ارز دانشجويي

سخنگوي مرکز مبادلات ارزي ادامه داد: در بحث پرداخت ارز به دانشجويان بانک مرکزي 8 ميليون دلار ارز به بانک تجارت براي تأمين ارز دانشجويان بورسيه پرداخت کرده و همچنين براي دانشجويان غيربورسيه نيز 116 ميليون دلار از طريق بانک تجارت از محل ارز پرداخت شده توسط بانک مرکزي در نظر گرفته شده که براي دانشجويان غيربورسيه در کمتر از 15 روز و براي دانشجويان بورسيه کمتر از 10 روز پرداخت مي شود.

* پرداخت 2.5 ميليارد دلار ارز به بخش دارو

صمد کريمي با بيان اينکه از اول سالجاري تا پايان آذرماه بالغ بر 2.5 ميليارد دلار ارز به نرخ مرجع توسط بانک مرکزي به خريد دارو و تجهيزات دارويي اختصاص يافته است گفت: از تاريخ 91.1.1 از محل فروش عمومي بانک ها 893 ميليون دلار ارز به شرکت هاي دارويي پرداخت شده ضمن آنکه بانک مرکزي از ابتداي سال تا آخر آذرماه 1.6 ميليارد دلار که بخش عمده آن در 4 ماهه آخر پرداخت شده به واردات دارو و اقلام دارويي اختصاص داده است.

کريمي افزود: در سال گذشته کل ارز تخصيص يافته براي واردات دارو و تجهيزات پزشکي بالغ بر 2.4 ميليارد دلار بوده که اين رقم در سالجاري فقط از تاريخ 91.8.15 تا پايان آذر 618 ميليون دلار را به خود اختصاص داده است و بالغ بر 100 ميليون دلار نسبت به عملکرد سال گذشته افزايش پرداخت ارز به بخش دارو را بانک مرکزي انجام داده است.

وي در خصوص منابع ارزي قابل ارايه در اين مرکز گفت: در 3 ماهه نخست فعاليت اين مرکز منابع ارزي شرکت ملي نفت با 14.5 درصد و 20 درصد منابع ارزي قابل تبديل به ريال صندوق توسعه ملي و منابع ارزي حاصل از صادرات شرکت هاي پتروشيمي مقرر شده که از طريق اين مرکز به متقاضيان عرضه شود اما هنوز ارز حاصل از صادرات محصولات شرکت هاي پتروشيمي به اين مرکز وارد نشده است.

اين در حالي است که ما همکاري خوبي با وزارت نفت به ويژه شرکت ملي نفت ايران براي عرضه ارز حاصل از صادرات نفت و ساير محصولات آن داريم.

کريمي تاکيد کرد: هنوز هيچ تصميم نهايي براي پرداخت ارز به اولويت 8 کالايي گرفته نشده است، حدود 2 هفته پيش ترکيب نهايي اولويت ها از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت به بانک مرکزي اعلام شد و مسئولان بانک مرکزي ليست نهايي را تهيه و ما منتظر تامين منابع ارزي قابل تخصيص به اولويت 8 کالايي هستيم.

وي در خصوص رقم ثبت سفارش هاي ابطال شده در اين مرکز گفت: متوسط ارز اختصاص يافته به ثبت سفارش ها و ثبت سفارش هاي ابطال شده در اين مرکز کمتر از 1 درصد است، اين در حالي است که ميزان ارزي که بانک ها از طريق بانک مرکزي خريداري کرده اند حدود 10 درصد افزايش يافته است./عب
برچسب ها: حمایت ، تولید ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار