با نگاهي گذرا به اوضاع زندانهاي آمريکا اين کشور مدعي حقوق بشر، مي توان به وخامت اوضاع اين کشور در اين زمينه پي برد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از گلوبال ريسرچ، شرکت های خصوصی بخش زندان های آمریکا از اوایل دهه 90 میلادی آغاز به کار کردند . آنها با دولت فدرال وارد قرارداد می شوند و به ازای هر زندانی که نگهداری می کنند از دولت پول می گیرند . تا اینجای کار مشکلی نیست اما مشکل از جایی شروع می شود که این شرکت ها برای افزایش و زندانی سود بیشتر، با خرج کردن پول های میلیاردی و خریدن سیاستمداران و قانونگذاران ، وارد حیطه قانونگذاری در سیستم قضایی آمریکا شده اند و قوانینی را تصویب کرده اند که باعث افزایش زندانی و در نتیجه سود خود شده اند . سه شرکت عمده بخش زندان های آمریکا در طول ده سال گذشته مبلغ 45 میلیون دلار صرف لابی گری و خرید این و آن کرده اند . انگلستان ورژیم صهیونیستی نیز از این سیستم برای کنترل زندانیان خود استفاده می کنند . 

در مورد صنعتی که می خواهد آمریکائی های بیشتری را به زندان بیندازد و برای منفعت و پول بیشتر آنها را نگه دارد ، چه فکر می کنید ؟  هم اکنون نزدیک به به 130 هزار نفر از مردم آمریکا در زندان های خصوصی تحت نظرند و تحت استعمار شرکت ها و کمپانی های بزرگ قرار دارند . هرروز تعداد بیشتری از مردم وارد این زندان ها می شوند .

زمانی آمریکا 5 درصد از کل زندانیان جهان را داشت اما اکنون این رقم به 25 درصد رسیده است . هم اکنون ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد زندانی را در کل دنیا در اختیار دارد . هیچ کشوری به اندازه آمریکا در طول تاریخ شهروندان خود را اینقدر پشت میله زندان نینداخته است . آیا آمریکا به یک کپسول پر از زندانی تبدیل شده است ؟ آیا آمریکا به شرکت های بزرگ خود اجازه می دهد مردم خودش را به زندان بیندازند و از آن پول به جیب بزنند ؟

دو شرکت پیمانکاری بخش زندان های آمریکا ، فقط در سال 2010 ، مبل باورنکردنی سه میلیارد دلار سود داشته اند . بزرگترین شرکت خصوصی بخش زندان در آمریکا فقط در یک دهه گذشته دهها تریلیون دلار خرج لابی گری کرده است . 
انداختن مردم آمریکا پشت میله های زندان یک کسب و کار بسیار پردرآمد برای شرکت های خصوصی آمریکا است . سیستم زندان های آمریکا ، سیستمی پر از فساد که هر روز هم بدتر می شود . 
یکی از مهمترین شاه کلیدهای موفقیت شرکت های مشغول در سیستم زندان ها در آمریکا ، همراه کردن سیاستمداران با خودشان است . به همین خاطر است که این شرکت ها میلیاردها دلار پول خرج می کنند و با لابی گری سیاستمداران آمریکا را می خرند . 

آنها به جز لابی گری ، با همکاری مستقیم و یافتن رابط با سیاستمداران ، شبکه ها ، سایت های اینترنتی و نهادها کار خود را جلو می برند . 

در طول سالهای گذشته ، این استراتژی های سیاسی به این شرکت ها اجازه داده است که با افزایش زندانی ها ، سود سرشار خود را نیز افزایش دهند و هر روز به نفوذ خود اضافه کنند . این شرکت های خصوصی فعال در بخش زندان های آمریکا ، حتی در مباحث قانون گذاری آمریکا هم دخالت می کنند . قانون هایی مثل سه جرمه بودن( که به دادگاه اجازه می دهد به کسانی که سه جرم مرتکب شوند حکم های سنگین تر اجرا کند ) و همچنین اثبات حسن نیت در زندان ( فرد متهم حداقل شش سال در زندان می ماند و اگر رفتار مناسبی در زندان داشت به طور مشروط آزاد می شود ) قوانینی هستند که توسط همین شرکت ها به سیستم قضایی آمریکا تحمیل شده اند تا تعداد زندانی ها را زیاد کنند . 

شاید باورش سخت باشد اما حقیقت دارد که سه شرکت عمده بخش زندان های آمریکا در طول ده سال گذشته مبلغ 45 میلیون دلار صرف لابی گری و خرید این و آن کرده اند .

 اگر آنها امیدی به تحقق خواسته هایشان نداشتند پس چرا این همه پول خرج کرده اند ؟

فقط کافی است نگاهی به جمعیت زندانیان آمریکا در طول دهه گذشته بیاندازید . تا دهه 1980 هیچ شرکت خصوصی در بخش زندان در آمریکا وجود نداشته است . اما از آن زمان به بعد ما شاهد انفجار در جمعیت زندانیان آمریکا و همچنین تولد این شرکت های خصوصی زندانبان در آمریکا هستیم . 

به عنوان مثال بین سالهای 1990 تا 2009 تعداد آمریکائی هایی که در این نوع زندان ها گرفتارند 1600 درصد افزایش داشته است. در مجموع جمعیت زندانیان آمریکا از 1980 تا 2007 چهار برابر شده است .

اینکه کسانی را که جرمی مرتکب شده اند به زندان بیندازید کار بدی نیست. مخصوصاً در این سالها که میزان جرائم خشونت آمیز در آمریکا در همه آمریکا رو به گسترش است. وقتی کسانی جرم مرتکب می شوند باید از خیابان ها پاک شوند. اما نکته اینجاست که سپردن زندانی به زندان های خصوصی به خاطر پول نتیجه ای جز اضافه شدن جرائم نخواهد داشت.

اخیراً عده ای ناظر که از یک زندان خصوصی در تگزاس دیدن می کردند می گفتند کف زندان آنچنان از مدفوع پر بوده که آنها پس از خروج مجبور شده اند کف کفشهای خود را با علف های کنار خیابان پاک کنند . این زندانیان هستند که در کثافت خود زندگی می کنند . چه حسی دارید اگر ببینید یکی از اعضای خانواده اتان که به هر دلیلی به زندان افتاده در مدفوع خودش زندگی کند؟  

مثال های بسیار زیادی از نقض حقوق زندانیان در آمریکا وجود دارد . یکی از این شرکت ها خصوصی برای هر دقیقه مکالمه تلفنی از زندانیان 5دلار پول میگیرد و برای هر روز کار فقط 1 دلارپول می دهد . یعنی باید 5 روز کار کند تا یک دقیقه صحبت کند. 

سال پیش شرکت cca بزرگترین شرکت خصوصی زندانبان آمریکا ، 74 میلیون دلار از پول مالیات دهندگان آمریکائی را خرج راه اندازی مراکز نگهداری مهاجران غیرقانونی کرد . آنها برای نگهداری هریک از 2000 مهاجر غیرقانونی در جورجیا شبی 200 دلار می گرفتند که درنهایت به سودی بین 35 تا 50 میلیون دلار دست پیدا کردند .

آنها به خوبی دریافته اند که استثمار زندانیان برای آنها پول به همراه می آورد. این شرکت های خصوصی کار را به جایی رسانده اند که شغل های کارگران آمریکائی را نیز از آنها گرفته اند و با استثمار زندانیان کالا تولیدمی کنند .

براساس گزارش left business زندانیان این زندانبان های خصوصی 100 درصد کلاه های نظامی ، کمربندها ، جلیقه ضد گلوله ، چادر ، کیف و چیزهای دیگر را می سازند . این یعنی سود سرشار برای صاحب کارها یعنی زندانبانان .

بسیاری از بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات خود را به این زندانیان می سپارند تا با کمترین  هزینه ای ساخته شوند . 37 ایالت آمریکا ، این نوع کار را قانونی کرده اند . 

اما مشکل اصلی جایی است که سیستم فاسد قضایی آمریکا جوانان و نوجوانان و حتی کودکان آمریکایی را به دلایل بسیار بی اهمیت به زندان می سپارد و آنها را وارد سیستمی از کثافت می کند . 

درواقع سیستم قضایی آمریکا ماشین کار این شرکت های خصوصی را به آنان هدیه می دهد یعنی کودکان و نوجوانان.

باید منتظر آینده بود و دید شرکت های آمریکائی و سیستم قضایی آمریکا چه بلایی بر سر نسل فعلی و آینده آمریکا خواهند آورد.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار