"غازي حمد" معاون وزير امور خارجه در دولت حماس در غزه روز جمعه اعلام کرد با مسئولان شماري از کشورهاي اروپايي ديدار کرده است تا از آنها بخواهد جنبش حماس را از فهرست سازمان هاي تروريستي خارج کنند و رسما با آن به تعامل بپردازند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، "حمد" گفت: ديدارهاي زيادي بين ما و مسئولان اروپايي صورت گرفت که بخشي در سطح رسمي و بخشي در سطح احزاب و شخصيت هاي نزديک به مقامات تصميم گيرنده بود. 

وي افزود اين ديدارها با شخصيت هايي از هشت يا نه کشور اروپايي شامل شماري از سفرا و نمايندگان پارلمان و مسئولان وزارت امور خارجه و مسئولان حزاب سياسي و مسئولان موسسات نزديک به مقامات تصميم گيرنده، صورت گرفت. 

حمد از ذکر نام اين کشورها خودداري کرد ولي گفت برخي از اين ديدارها در کشورهاي اروپايي و برخي نيز در نوار غزه و قاهره صورت گرفته است. 

اين مسئول حماس افزود، ما از آنها خواستيم از مرحله گفتگو عبور کنيم به اين معنا که گام هاي عملي برداشته شود و به طور رسمي با جنبش حماس تعامل شود. نخستين گام در اين مسير خارج کردن حماس از فهرست سازمان هاي تروريستي است. 

غازي حمد گفت، اکثر کساني که با آنان مذاکره شد معتقد بودند که موضع حماس موضعي مثبت است و بايد به شکلي متفاوت با آن تعامل کرد و سياست مجازات و محاصره بي فايده است. آنها معتقد بودند حماس مي تواند بازيگري اصلي در منطقه و در حل مشکلات بين فلسطيني ها و اشغالگران باشد. 

حمد در عين حال گفت: موضع رسمي اين کشورها تغيير چنداني نکرده است و براي تغيير اين موضع به تلاش و پيگيري و مقابله با تلاش هاي اسرائيل براي مانع تراشي در اين روند نياز است.
 
آمريکا و کشورهاي عضو اتحاديه اروپا حماس را در فهرست سازمان هاي تروريستي قرار داده اند. 




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار