از راه‌های متحول کردن سینمای کودک این است که ارگانی مثل بنیاد سینمایی فارابی که برگزارکننده جشنواره فیلم کودک است، واحدی مستقل در تشکیلات سازمانی خود ایجاد کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از ستاد خبری بیست و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان به نقل از خبرگزاری فارس علیرضا زرین‌دست مدیر فیلمبرداری با سابقه سینمای ایران، درباره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان و وضعیت تولیدات سینمای کودک گفت:  متاسفانه در سینمای ایران سهم تولیدات کودک و نوجوان بسیار کم است و به نظر می‌رسد به سرگرمی‌سازی برای این قشر مخاطب زیاد فکر نمی‌شود در حالی که ما از کودکان خود انتظار داریم که مطیع و بی‌مشکل باشند اما این مساله، بدون سرگرم‌کردن آنها به شکل سالم، غیرممکن است و این مساله، بعدها در نوجوانان و جوانان تشدید خواهد شد. 
فیلمبردار «سازدهنی» ادامه داد: مساله دیگر سینمای کودک، همان داستان قدیمی سالنهای سینما است که تعداد کم آنها در کنار کیفیت پایین نمایش فیلم در این سالنها، مخاطب را به سختی راضی می‌کند که برای فیلم دیدن به سینماها برود. تمام این مسائل در کنار هم کلیتی به نام سینمای کودک را به وجود می‌آورند که در نهایت امتیاز بالایی نمی‌گیرد. 
او با اشاره به مشارکت پررنگ سازمان‌هایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در دهه‌‌های گذشته، رکود فعالیت اینگونه تشکل‌ها را از جمله عوامل حرکت نکردن فیلمسازان به سمت تولید در سینمای کودک دانست و گفت: بنیاد سینمایی فارابی گرچه در این زمینه گام‌هایی را برمی‌دارد اما باید پذیرفت که این بنیاد، مسئولیتهای زیادی دارد و نمی‌تواند صرفا روی سینمای کودک تمرکز داشته باشد.   
این مدیر فیلمبرداری برگزیده جشنواره‌های مختلف، در ادامه تصریح کرد: با این وجود، تداوم برپایی جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان آن هم به شکل بین‌المللی در این سالها بسیار مهم بوده و باید از مسئولانی که نگذاشتند این رویداد فرهنگی تعطیل شود، تشکر کرد اما می‌توان با راهکارهایی به پویاتر شدن جشنواره کمک کرد. 
او افزود: از جمله راههای متحول کردن سینمای کودک این است که ارگانی مثل بنیاد سینمایی فارابی که برگزار کننده جشنواره فیلم کودک است، واحدی مستقل در تشکیلات سازمانی خود ایجاد کند که معتمدان فرهنگی و هنری این بنیاد به شکل مستقل و به دور از دسته بندی و گروه بندی، به تولید آثار خوب در سینمای کودک بپردازند. این واحد با آزادی در تصمیم‌گیری، می‌تواند بهترینهای سینمای کودک را برای کار دور هم جمع کند. فارابی می‌تواند با آزمایشی یک ساله، چنین اقدامی را در بوته امتحان قرار دهد و فواید آن را برای جریان سینمای کودک و جشنواره کودک به عینه ببیند.
زرین‌دست در پایان گفت: از آنجا که کودکان فردا باید این کشور را اداره کنند، تغذیه ذهنی آنها امر بسیار مهمی است که فارابی به وسیله جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد و تداوم این جشنواره، قطعا باعث رونق سینمای کودک خواهد شد./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار