محمد حسيني گفت: هيچ مركز و جايي نمي‌تواند همانند موزه‌ي مطبوعات بار معنايي داشته و مفيد و سودمند باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ي ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران، مراسم آيين افتتاحيه‌ي موز‌ه‌ي مطبوعات ملي شب گذشته با حضور "سيد محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي "محمدصادق محمدزاده" معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد اسلامي، "پدرام پاك آيين" مديرعامل مطبوعات ايران و خبرگذاريهاي داخلي و "اكرامي فرد" دبير جشنواره فعلي مطبوعات در موزه مطبوعات برگزار شد. 

"سيد محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به همت مسئولين بعد از سالها انتظار از افتتاح موزه‌ي مطبوعات عنوان كرد: سالهاي سال عده‌اي آرزوي احداث موزه‌ي مطبوعات را داشتند كه با همت دوستان و مسئولان اين مهم انجام شد و تاريخ مطبوعات در اين موره به نمايش گذاشته شد. 

وي ادامه داد: اميدوارم با افتتاح موزه‌ي مطبوعات همه‌ي علاقمندان به اين عرصه حضور پيدا كنند و راه تكامل در آينده را پيدا كنند. 

"حسيني" تصريح كرد: چنانچه كساني كه روزنامه‌هايي مربوط به گذشته دارند در اختيار موزه مطبوعات قرار دهند همچنين ما آثار و مدارك ارزشمندي از مطبوعاتي را در استان‌هاي خود در اختيار داريم چه بسا به جاي آنكه روزنامه‌ها مثل كاغذ باطله دور بياندازيم از آنها حفاظت و نگهداري كنيم. 

وي افزود: با راه‌اندازي موزه هاي كوچكي در استان‌ها مي‌توانيم در آينده مركزي براي سابقه مطبوعاتي هر استان هم داشته باشيم همچنين رايزنان فرهنگي مي‌توانند در كتابخانه‌هاي دنيا  از روزنامه‌ها قديمي براي تكميل اين موزه استفاده كنند. 

"حسيني" به برخي از روزنامه‌هاي معروف در گذشته اشاره كرد و گفت: سابقه‌ي روزنامه‌هاي همچون كاغذ اخبار، بودند مي‌تواند براي مردم جالب و قابل توجه باشد. 

وي در خصوص مفيد ‌بودن موزه‌ي مطبوعات براي دانشجويان حوزه‌ي روزنامه‌نگاري  بيان كرد: دانشگاه‌‌هاي خبر و رشته هاي روزنامه‌نگاري مي‌توانند از موزه مطبوعات به نحو احسن استفاده كنند و چنين مكاني به طور حتم براي اساتيد روزنامه‌نگاري و دانشجويان مفيد و با ارزش خواهد بود. 

"حسيني" گفت: در همه جاي دنيا به تاريخ خود اهميت بسياري مي‌دهند حتي از لوازم و اشياء قديمي خود موزه‌ي را تاسيس مي‌كنند و به عنوان مركز جاذبه‌گردشگري هم استفاده مي‌كنند چرا كه بار معنايي نمي‌تواند همچون موزه مطبوعات بار معنايي داشته باشد. 

وي در پايان عنوان كرد: رسانه‌ها و روزنامه‌ها به طور حتم در سطح ارتقاي مردم تاثير‌گذار خواهند بود و با هوشمندي و موقعيت‌شناسي دقيق افكار و انديشه‌ها را منعكس مي‌كند و اميدوارم در دولت يازدهم اين نگاه تقويت شود. 

در ادامه‌ي مراسم افتتاحيه‌ي موزه مطبوعات ملي "محمدزاده" معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ارائه‌ي گزارش كوتاهي از عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حوزه‌ي مطبوعات عنوان كرد: بسياري از آيين‌نامه‌ها اصلاح شدند و از ابتداي دولت دهم تاكنون تعداد بسياري مجوز براي نشريه‌هاي مختلف صادر گرديد و كتابهاي بسياري درحوزه‌هاي روزنامه‌نگاري منتشر شد و همچنين دوره‌هاي تربيت مدرس روزنامة‌نگاري هم برگزار شد. 

وي به بحث نهاد سازي اشاره كرد و گفت: در دولت دهم بحث نهاد سازيها شكل گرفت كه در گذشته صورت نگرفته بود و مشكلات بسياري وجود داشت چرا كه روزنامه‌هاي تعاملي با بيرون  نداشتند  اما امروز داراي جايگاه هستند و روابط و ارتباط برقرار مي‌كنند. 

"محمدزاده" خاطرنشان كرد: از هفته‌ي آينده موزه مطبوعات كار خود را آغاز مي‌كند و همه‌ي عموم مي‌توانند از اين موزه بازيد كنند. 

در پايان پاك آيين مديرعامل مطبوعات ايران و خبرگذاريهاي داخلي عنوان كرد: در موزه‌ي مطبوعات مجموعه‌اي از اسناد و گنجينه‌هاي مطبوعاتي در آن گرد آمدند اين مجموعه‌ي ارزشمند از موره‌هاي مجلس شوراي اسلامي موزه‌ي ملك و كتابخانه‌ي مجلس شوراي اسلامي و كتابخانه ملي جمع‌آوري شده است. 

وي ادامه داد: مطبوعات جزء ميراث معنوي ملت است چرا كه مطبوعات تاريخ مستند ملت ما بوده يعني هم سرمايه‌‌ي تاريخي است  هم پيش‌نويس‌ تاريخ ما است. 

"پاكايي" تصريح كرد: هدف ما از افتتاح موزه‌ي مطبوعات فقط روايت تاريخ نيست بلكه چراغي فرا روي آينده است. 

وي خاطرنشان كرد: اگر روزنامه‌نگاران ما خواستار تكيه بر استقلال فرهنگي خودمان باشند راهش استفاده از داشته‌هاي خود است و تاسيس موزه‌‌ي مطبوعات گاهي در اين ميسر است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار