عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت:تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی می تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور و ارتباط صنعت با دانشگاه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان«مرتضی سامتی»عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان در جمع اعضای کارگروه شورای راهبردی پژوهش و فناوری کمیسیون آموزش اتاق اصفهان افزود:آموزش و پژوهش را محورهای اصلی فعالیت دانشگاه ها است ولی ضعف عمده فعالیت های دانشگاهی، تقاضا محور نبودن فعالیت های پژوهشی است از سایر بخش ها است.

وی وجودنظام تصمیم گیری متمرکز در نظام آموزش عالی کشور و ارتباط ضعیف آن با بخش اجرایی اقتصادی را یکی از چالش های ارتباط بین صنعت و دانشگاه دانست و گفت:عرضه کنندگان و تقاضاکنندگان دانش در قالب یک بازار می توانند ارتباط موفقی را ایجاد کنند.

وی خاطر نشان کرد:برقراری ارتباط صحیح بین دانشگاه و بازار می تواند منجر به علامت دهی صحیح دانشگاه به بازار در تولید محصولات جدید و مورد نیاز باشد.

سامتی جمع آوری اطلاعات مراکز پژوهشی در سطح استان و کشور و همچنین مراکز تحقیق و توسعه را نخستین اقدام برای تجاری سازی پژوهش های دانشگاهی برشمرد و گفت:طبقه بندی مطالعات انجام شده در سه سطح مطالعات بنیادی(آزمایشگاهی)،طرح کارگاهی(پایلوت) و طرح کارخانه ای و پالایش طرح ها به منظور تجاری سازی آنها از دیگر اقدامات لازم در این زمینه است.

وی ارزیابی اقتصادی طرح های سرمایه گذاری را از دیگر بخش های این طرح عنوان کرد و گفت:ایجاد ارتباط بین صنعتگران و سرمایه گذاران با پژوهشگران جهت تسهیل فرایند تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی مهم و ضروری است.

سامتی تاسیس شرکت خدمات پژوهشی و انعقاد توافق نامه با دانشگاهها و مراکز پژوهشی در استان و کشور و همچنین انعقاد توافق نامه همکاری با اتاق بازرگانی رامرحله صفر این طرح برشمرد و گفت:درمرحله اجرایی باید طرح ها ،پایان نامه و فعالیت پژوهشی انجام شده در قالب بانک اطلاعاتی سازمان دهی و در گام نخست اقدام به مطالعه آن به منظور ارزیابی تجاری بودن صورت گیرد.

رییس کمسیون آموزش و پژوهش های کاربردی اتاق اصفهان در این جلسه گفت:شرکت ها برای حضور موفق در بازارهای داخلی و خارجی باید با شرایط روز جهان وفق پیدا کنند.

«مرتضی بیشه» ایجاد بخش تحقیق و توسعه در هر بنگاه اقتصادی را عامل موثر در حضور فعال در عرصه بازار دانست و گفت:متاسفانه از 8 هزار واحد صنعتی استان تنها 100 واحد دارای بخش تحقیق و توسعه است و این در حالیست که سهم این واحدها در بازارهای جهانی بسیار اندک است.

وی تاکید کرد:واحد تولیدی که حتی یک نفر در بخش تحقیق و توسعه نداشته باشد نمی تواند در دراز مدت موفق باشد.

بیشه افزود:در شرایطی که نرخ ارز واقعی شده ،فرصت بسیار مناسبی برای واحدهای تولیدی برای تقویت صادرات است و استفاده از تحقیقات و پژوهش های دانشگاهی می تواند آنان در بازار رقابت کمک کند.

وی از مدیران واحدهای تولیدی استان خواست که از مشاوران تحقیق و توسعه برای ایجاد این بخش در واحد خود استفاده کنند./س

برچسب ها: اصفهان ، گروه ، اقتصاد ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.