ترويج و تسهيل تجارت و فرهنگسازي و تشويق به صادرات و ارزآوري پيش تر موجب كاهش وابستگي به درآمدهاي حاصل از فروش نفت مي شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران يكي از منابع مهم درآمد ايران از 100 سال گذشته تاكنون صادرات نفت بوده است، ايران از نظر منابع نفتي در دسته كشورهاي ثروتمند قرار دارد.
اما با توجه به اينكه صادرات نفت در سال هاي گذشته افزايش داشته اما قدرت خريد مردم كمتر شده و اثرات افزايش صادرات در زندگي روزمره مردم مثبت نبوده است.
غلامرضا طاهري، كارشناس اقتصادي در گفت گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: اختصاص درآمد صادرات نفت در سال هاي اخير به واردات اجناس و كالاهاي غيرضروري موجب شده تا استقبال به سمت توليدات داخلي كاهش يابد.
وي گفت: واردات بي رويه اجناس بي كيفيت بخصوص از كشور چين از عوامل مهمي است كه موجب شده درآمد حاصل از فروش نفت در حمايت از توليد و توجه به زيرساخت ها مصرف نشود.
طاهري با اشاره به لزوم رهايي از وابستگي به نفت تصريح كرد: وابستگي به نفت از مشكلات اقتصاد ايران است و با مردمي كردن اقتصاد و اجراي اصل 44 قانون اساسي اين مشكل تا حدي حل خواهد شد.
وي نبود اقتصادي مبتني بر دين اسلام و بومي نشدن علم و عدم بهره مناسب از ذخيره ها و درآمدهاينفتي را از چالش هاي اقتصاد ايران برشمرد و عنوان كرد: مهمترين مسئله در حل مشكلات اقتصادي اولويت دادن به حل مسائل قطعي است.
اين كارشناس اقتصادي خاطرنشان كرد: ترويج و تسهيل تجارت و فرهنگسازي و تشويق به صادرات و ارز آوري پيش تر موجب كاهش وابستگي به درآمدهاي حاصل از فروش نفت مي شود.
طاهري، در پايان افزود: با اختصاص درآمدهاي حاصل از فروش نفت در جهت حمايت از توليدات داخلي و ايجاد بستر مناسب براي افزايش توليد شاهد رونق بخش اقتصادي خواهيم بود./
برچسب ها: درآمد ، نفت ، وابستگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار