برجسته‌ترین صنعت دستی استان، سفالگری و سرامیک سازی است که مرکز عمده آن " لالجین " در ۲۵ کیلومتری شهر همدان است . پیشینه سفال سازی در لالجین نزدیک به ۷۰۰ سال برآورد شده‌است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران استان همدان یکی از زیباترین استان‌های ایران است. مرکز این استان، شهر باستانی و کهن همدان است که هرودوت بنای آن را در سدهٔ هشتم پیش از میلاد در دوران مادها به‌دست دیاکو ذکر کرده‌است. مادها این شهر را هگمتانه نامیدند و همدان صورت جدید هگمتانه‌است.

**جمعیت استان

استان همدان از لحاظ جمعیت، چهاردهمین و از لحاظ مساحت، بیست و سومین استان کشور محسوب می‌گردد.جمعیت آن بر پایه سرشماری سال ۱۳۹۰ بالغ بر ١٧۵٨٢۶٨ نفر بوده است.[۱] بزرگترین شهرهای این استان عبارتند از: همدان، نهاوند، ملایر

**همسایه های استان

استان همدان با ۱۹٬۴۹۳ کیلومتر مربع وسعت، از سمت شمال به استان‌های زنجان و قزوین، از سمت جنوب به استان لرستان، از سمت شرق به استان مرکزی و از سمت غرب به استان‌های کردستان و کرمانشاه محدود شده‌است.

**سفالی که شهرت جهانی دارد

استان همدان از مناطقی است که فرآورده‌های دستی آن از شهرتی بسزا در سطح کشور برخوردار است و حتی برخی از صنایع دستی آن مانند صنعت سفالگری اهمیت صادراتی و جهانی دارد.

برجسته‌ترین صنعت دستی استان، سفالگری و سرامیک سازی است که مرکز عمده آن " لالجین " در ۲۵ کیلومتری شهر همدان است . پیشینه سفال سازی در لالجین نزدیک به ۷۰۰ سال برآورد شده‌است .

**صنعت چرمی که فراموش شد

در گذشته‌ای نه چندان دور چرم تولیدی در همدان به علت کیفیت و کمیت خاص آن مشهورترین و مرغوب‌ترین چرم در سراسر کشور شمرده می‌شد و آوازه کیفیت آن به کشورهای دیگر نیز رسیده بود. در گذشته در شهر همدان سه دباغ خانه وجود داشت. دباغ خانه سنگ شیر، دباغ خانه قانتور واقع در بلوار سفید آبی و دباغ خانه آقایی واقع در بلوار سفید آبی. متاسفانه پس از گذشت زمان دباغ خانه سنگ شیر و قانتور به مرور تعطیل و از بین رفته‌اند.

**مکانهای دیدنی

آرامگاه بوعلی سینا در همدان،سنگ‌نبشته‌های گنجنامه در همدان،آتشکده و قلعه باستانی نوشیجان ملایر،آرامگاه میررضی‌الدین در تویسرکان،سراب گاماسیاب نهاونداز جمله جاذبه های متفاوت این بخش است اما غار علیصدر شهرستان کبودرآهنگ با روزانه پنج هزارگردشگر نقش به سزایی در جذب توریست دارد.

برچسب ها: همدان ، استان ، سفال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار