"امين زندگاني" معتقد است: فصلي شدن اجراي نمايش‌هاي تئاتر در مناطق مختلف تهران نسبت به برگزار جشنواره‌هاي سالانه‌ي اين عرصه زمينه تداوم و ثبات بيشتري به تئاتر و نمايش‌هاي صحنه‌اي مي‌دهد.

"امين زندگاني" بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، گفت: روند نمايشنامه‌خواني در تئاتر و نمايش‌هاي صحنه‌اي حركت مؤثري در راستاي نزديكي مخاطب با چرخه و سير نمايش خواهد بود و همچنين اين مقوله راهي بهينه در جهت همذات‌پنداري بيشتر مخاطب با نمايش و موضوع آن مي‌شود. 

"زندگاني" پيرامون تئاتر و جشنواره آن عنوان كرد: ارتقاي جشنواره تئاتر از سالانه بودن به فصلي كردن مي‌تواند آشتي بيشتر و بهتر مخاطب با نمايش‌هاي صحنه‌اي را ايجاد كند و در صورت برپايي و تداوم به صورت فعلي در 4 ضلع شمال، جنوب، شرق و غرب تهران برپا شود نه تنها نويسندگان، نمايش‌ها بيشتر دست به قلم ‌مي‌شوند بلكه ارتباط تنگاتنگي نيز با مخاطب برقرار مي‌كنند. 
 
*حضور نمايشنامه‌نويسي در سالن‌هاي اجرا ضامن نگارش متون قوي است 

اين بازيگر تئاتر و تلويزيون اظهار داشت: حضور نمايشنامه‌نويس در هنگام اجرا در كنار تماشاگران در سالن‌هاي اجراي نمايش مقوله مهم و تأثيرگذاري در زمينه نگارش موضوع نمايش‌نامه است چرا كه اين حضور باعث مي‌شود تا نويسنده از نزديك با شور و حال و عكس‌العمل تماشاگران از صحنه‌هاي مختلف يك اجرا آگاهي بيشتري يافته و با نبض خواسته‌هاي مخاطب از موضوع نمايش در نگارش خود اطلاع يابد. 

بازيگر فيلم‌هاي سينمايي "ملك سليمان" و "خانواده ارنست" افزود: اگر بازيگران نسبت به زمان اجرا و همچنين تمرين نمايش تئاتر يك فاصله زماني نه چندان طولاني و نيز معيني مدنظر قرار دهند در اين صورت نه تنها از موضوع نمايش فاصله نمي‌گيرند بلكه به قول استاد "سمندريان" هيچ وقفه‌اي در كار اجراي خود و حتي القاي نقش‌هاي خود به مخاطب نخواهند داشت. 

"زندگاني" بيان كرد: نمايشنامه‌خواني مكمل متن نمايش و راهي مناسب براي قرار گرفتن بازيگر در بطن نمايش و همچنين باورپذيري مخاطب است. 

بازيگر فيلم سينمايي "ملك سليمان" گفت: نمايشنامه در تئاتر همچون فيلمنامه‌هاي تلويزيوني و سينمايي بايد از فيلترهايي عبور كند اما به دليل اينكه دريافت مجوز نمايش‌نامه براي گرفتن اجرا مدت زمان بيشتري را نسبت به سينما و تلويزيون دارد به همين دليل تئاتر در اجرا هميشه يك گام عقب‌تر حركت مي‌كند. 

وي ادامه داد: بنابراين اگر مديران و مسئولان مربوطه اين جسارت را به خرج دهند و سكان فيلتر نمايشنامه‌ها را به دست تماشاگران و سليقه آنها دوست داران عرصه تئاتر واگذارند قطعا ظرفيت اجراها بالاتر خواهد رفت و با اين عمل اين فرصت را به تئاتر خواهد داد تا همگام با ساير مقوله‌هاي فرهنگي پيش رود. 

زندگاني با بيان اينكه هم‌اكنون متون ايراني بهترين متون در امر نمايشنامه‌نويسي است افزود: نمايشنامه‌خواني عادتي است كه مي‌تواند با بار ارزشي عميق‌تر در جامعه و فرهنگ دخل و تصرف داشته باشد. 

وي اظهار داشت: نمايشنامه‌خواني از چنان اهميتي برخوردار است و نبايد از كنار آن ساده گذر كرد بلكه بازيگر بايد تمام ذهنيت و خلاقيت خود را به كار گرفته و چه بسا در محدودترين زمان بهترين خوانش را نصيب خود كند و بهترين بازتاب را بر روي صحنه به مخاطب منعكس كند. 

"زندگاني" با اشاره به اينكه "پيروز كرمي" كارگرداني هستند كه با ساختار و نگرشي جدي اثر خود را به سمت جلو پيش مي‌برد، گفت: نمايش "روايت‌هاي ساده از زندگي روزمره" به كارگرداني "پيروز كرمي" اولين كارم با "پيروز كرمي" محسوب مي‌شود كه اين اثر در جشنواره تئاتر سال گذشته به عنوان بهترين اثر شناخته شد. 
 
*نمايشنامه‌خواني دقيق مكمل يك اجراي خوب است 

وي با بيان اينكه نمايشنامه‌خواني "من عاشق خوش گذروني‌ام" سومين همكاري خود با "پيروز كرمي" است، اظهار داشت: اين نمايش اثري ارزشمند برايم به شمار مي‌رود و اميدوارم كساني كه در اجراي اين نمايش دعوت خواهند شد امر نمايشنامه‌خواني را به صورت جدي و دقيق به جاي آورند تا بتوانيم با كمك و ياري يكديگر اثري ماندگار و تأثيرگذاري را در ذهن مخاطب رقم بزنيم. 

اين بازيگر توانمند و برجسته تئاتر سينما و تلويزيون در پايان خاطر نشان كرد: زنده ياد "عسل بديعي"،‌ "امير عباسي" آتش‌نشان فداكار، "آيدين بزرگي"، "مجتبي جراهي" و "پويا كيوان" كوه‌نوردان گمشده ايراني، افرادي بودند كه هركدام در زمينه خدمت به اين آب و خاك عمر خود را به پايان رساندند و جاي دارد مديران فرهنگي با تقدير از خانواده‌هاي اين عزيزان و اعطاي باز و بند پهلواني و شجاعت به آنان ياد و خاطره‌ي اين فعالان عرصه‌هاي مختلف را گرامي دارند./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار