احياي جاده ابريشم نياز به ديپلماسي فعال بين کشورها و ايجاد بستر سازي مناسب از لحاظ زير ساخت هاي حمل و نقل ريلي، جاده اي و هوايي دارد.


محمد حسين مير محمدي عضو کميسيون اقتصادي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: ترانزيت کالا يکي از مسايل مورد توجه دولت ها در ارتباط با کسب درآمدهاي ارزي و منافع اقتصادي کشور است و جمهوري اسلامي از لحاظ موقعيت جغرافيايي و منطقه اي در مسير عبور و مرور قرار دارد.
وي افزود: سابقه تمدني و موقعيت جغرافيايي جاده ابريشم به عنوان يک شاهراه بين کشورهاي شمال و مرکز خاورميانه و کشورهاي عربي و با يک واسطه به اروپا از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي تصريح کرد: ايران از لحاظ ظرفيت دريا و خشکي از جايگاه ويژه برخوردار است و احياي جاده ابريشم بحث ترانزيت و رفت و آمد مسافر و کالا فعال مي کند اين نماينده مجلس به حق عبوري در بحث جابه جايي مسافر و کالا اشاره کرد و گفت: اين امر نياز به ديپلماسي فعال بين کشورها و ايجاد بستر سازي مناسب از لحاظ زيرساخت هاي حمل و نقل ريلي، جاده اي و هوايي است.
وي تاکيد کرد: توجه به احياي جاده ابريشم و تامين زيرساخت ها سبب کسب درآمد براي کشور و افزايش روابط بين المللي محسوب مي شود.
مير محمدي در ادامه به تاثير حمل و نقل در قيمت کالا اشاره کرد و گفت: رقابت تنگاتنگ در بازارهاي بين المللي و کشورهاي توليد کننده سبب ادغام بنگاه هاي اقتصادي و ايجاد بنگاه هاي چند مليتي براي کاهش هزينه ها به شمار مي آيد.
وي گفت: بالا بودن هزينه حمل و نقل کالا موجب شد تا توجه به مسيرهاي کوتاه تر و ايمن تر افزايش يابد و عرضه کنندگان کالا به دنبال راه هاي مناسب براي انتقال محصولات باشند.
وي در پايان گفت: توجه به ديپلماسي فعال و حضور در مجامع بين المللي در تعامل با کشورها ي حاشيه جاده ابريشم موثر است.
*جاده ابريشم موثر در ايجاد همبستگي منطقه
و همچنين لاله افتخاري عضو کميسيون اقتصادي گفت: جاده ابريشم ارتباط ديرينه کشورهاي عضو را نزديک و باعث ايجاد همبستگي بين کشورهاي منطقه مي شود.
وي افزود: تبادل اقتصادي به استحکام ارتباطات اقتصادي و فرهنگي و هويت بخشي بر مردم تاثير گذار است.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار