نيكخواه بهرامي گفت: اعمال مميزي در كشور بايد براساس چارچوب و اصول دست‌اندركاران فرهنگي از جمله ناشران و سياستگذاران حوزه نشر مورد توافق قرار گيرد.

محمدجواد نيكخواه بهرامي نويسنده دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادب باشگاه خبرنگاران با اشاره به اعمال مميزي كتاب‌ها گفت: مميزي در تمامي كشورها اجرا مي‌شود و در كشور ما نيز ابتدا اين چارچوب و اصول بايد توسط دست‌اندركاران فرهنگي از جمله ناشران و سياستگذاران حوزه نشر به هماهنگي لازم برسند.

وي ادامه داد: اين مقررات بايد به صورت يك مرامنامه مورد توافق قرار گيرد تا در صورت نگارش كتابي برخلاف اين قوانين، مميزي بر روي آن اعمال شود.

بهرامي درخصوص استقبال نشدن كتاب‌هاي دفاع مقدس گفت: هيچ مركز ثابت و شناخته شده‌اي كه افراد مشتاق به مطالعه را مطلع و ترغيب به خواندن كند در حال حاضر وجود ندارد و دولتي ارائه شدن تناسب‌ها و كمبود تبليغات از عوامل بازدارنده مطالعه كتاب در كشور است.

اين نويسنده با توجه به نحوه نادرست توزيع كتاب‌هاي دفاع مقدس گفت: اطلاع رساني نامناسب درخصوص كتاب‌هاي تازه انتشار يافته تنها به دست ناشر و نوسنده نيست. زيرا توزيع نادرست يك اثر باعث گراني خاطب از كتاب خواندن مي‌شود و كتاب بايد براساس علاقه‌مندي و سن مخاطبان توزيع شود، زيرا در بسياري از موارد كتاب‌هاي تحقيقاتي كه مورد استفاده محققان و دانشگاهيان است را در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهند و بالعكس.

وي خاطرنشان كرد: در تمامي كشورها كتاب‌هاي چاپ شده به سيستم كتابخانه‌ها منتقل مي‌شود و وجود اطلاع‌رساني قوي و برپايي نمايشگاه‌هاي بسياري درخصوص كتاب از دلايل اقبال فراوان مخاطبان كتاب است.

وي در پايان با عنوان پينشهاد درخصوص ايجاد شبكه‌اي مخصوص به كتاب گفت: با راه‌اندازي شبكه‌اي به نام كتاب به عنوان يك كانال شناخته شده در حوزه اطلاع‌رساني كتاب، گامي موثر در سهولت دسترسي آن به مخاطبان اقدام كرد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار