عاشوري قلعه خاني با بيان اينکه حذف 4 صفر لازم است ولي کامل نيست،‌گفت: در طول 8 سال گذشته اين مسئله در دولت و مجلس مطرح بود ولي بنابه دلايلي، ساز و کار عملياتي اش محيا نشد.

ناصر عاشوري قلعه خاني نماينده مردم گيلان و فومن در خانه ملت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه يکي از راه هاي حفظ ارزش پول ملي حذف 4 صفر است، افزود: البته اين مسئله در کنار اينکه نياز به فرهنگ سازي دارد، زمان بر نيز است. از اين رو لازم است به مرور در يک فرصت زماني خاص تومان جايگزين ريال و يا 4 صفر حذف شود.

وي با اشاره به اينکه اين مسئله تقريبا در طول 8 سال گذشته در دستور کار دولت و کميسيون اقتصادي مجلس بوده است،‌اظهار داشت: اين بحث ها مدت ها ست که مطرح بوده ولي به دلايلي، سازوکار عملياتي اش محيا نشد. از اين رو توصيه ما به دولت تدبير و اميد اين است که با يک کارشناس همراه با درايت و با استفاده از نمونه ها و الگوهاي عملي در دنيا، اقدام به انجام اين کار نمايند.

عاشوري ضمن بيان اينکه، اگر اين کار بدون درايت و با عجله انجام شود عوارض و خسارات زيادي را به اقتصاد کشور وارد مي کند، افزود: حذف 4 صفر لازم است ولي کافي نيست و در صورت اجرا به طبع مي تواند روي همه چيز از جمله تورم و نقدينگي تاثير بگذارد و از افول دو چندان ارزش پول ملي جلوگيري به عمل آورد. عضو کميسيون اقتصادي مجلس به رعايت پارامترهايي پس از اجراي اين طرح اشاره کرد و گفت: مسئله اول مربوط به ميزان چاپ اسکناس مي شود که بايد حساب شده کنترل وار و شفاف باشد و بدون دليل و پشتوانه چاپ نشود.

وي ادامه داد: کنترل بازار ارز و دلار مسئله ديگري است که لازم است رو به يک قيمت برود و چند قيمتي نباشد.

عاشوري به افزايش فرهنگ عمومي مردم در حفظ اسکناس اشاره کرد و افزود: حفظ ارزش پول ملي در معاملات فرا منطقه اي نيز بايد مورد توجه قرار گيرد تا از اين طريق به تدريج ارزش پول ملي روز افزون شود.

نماينده مردم گيلان و فومن در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: اگر اين پارامترها و مسائل ديگر در اين زمينه ناديده گرفته شود، اقتصاد کشور متحمل خسارات زيادي مي شود.


انتهاي پيام/

برچسب ها: پول ، صفر ، عملیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار