دبير انجمن حمايت از برنج ايران از توليد2ميليون و 225 هزار تن برنج با کيفيت در کشور خبر داد و گفت: حدو 150 هزار تن برنج هم در کشت دوم شاليزارها برداشت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ جميل عليزاده شايق گفت: 90 هزار هکتار فقط در مازندران زير کشت دوم برنج (رتون)  قرار دارد.

وي از توليد استثنايي برنج باکيفيت و خوش طعم در سال جاري به دليل مطلوب بودن شرايط آب و هوايي خبر داد.

عليرضا شايق تصريح کرد: امسال واردات برنج همزمان با برداشت و عرضه آن افزايش يافته که قابل تامل است.

وي گفت: ارقام باکيفيت برنج داخلي در دهه هاي اخير معرفي شده است و کيفيت برنج هاي پرمحصول به سطح برنج هاي محلي مي رسد.

شايق گفت: بايد هزينه تمام شد برنج را کاهش دهيم و امسال ضريب تبديل شالي به برنج و همچنين عملکرد توليد  بيشتر شده است.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران در باره علت افزايش اخير قيمت برنج هم گفت: فاصله قيمتي مراکز توليد در استان هاي شمالي با مراکز مصرف عمده در کلانشهرها زياد است.

عليزاده شايق افزود : بارها گفته ايم برنجي که در مراکز توليد در شمال کشور عرضه مي شود ناخالصي ندارد و با خردگي دو تا سه درصد عرضه مي شود اما در برخي مراکز پرتقاضا به کيسه اي از انوع برنج باکيفيت و بي کيفيت تبديل مي شود.

وي به خانوارها نيز توصيه کرده است  با ايجاد گروه هاي همگن و خريد يکپارچه از مراکز توليد برنج تلاش کنند اين محصول را با قيمت مناسب تهيه کنند و هم از کيفيت آن مطمئن باشند.

دبير انجمن حمايت از برنج ايران با اشاره به کشت دوم در شاليزارها مانند محصولات صيفي و برنج گفت: کشت رتون ( به فتح ر) يا برداشت دوم هم رايج شده است و بايد توسعه يابد.

برنج رتون به معني پرورش دوباره ساقه هاي برنج است که پس از برداشت محصول اول در اواخر مرداد، کشاورزان دوباره از همان زمين محصول برداشت مي کنند.

کاهش 50 درصدي مصرف آب و نهاده هاي کشاورزي، کيفيت بالا و عطر و طعم مناسب از ويژگي هاي برنج رتون است.

به ازاي هر هکتار زمين به طور متوسط يکهزار و 200 کيلوگرم برنج رتون توليد مي شود.

در اين نوع کشت هزينه‌ها بسيار کاهش مي‌يابد زيرا نيازي به نشاي مجدد نيست و از طريق همان نشاي اول محصول دوم پربرداشت رشد مي‌کند.

محصول رتون در طول مدت زمان کوتاه‌تر و پس از برداشت محصول قابل برداشت است.

حدود 60 درصد شلتوک برنج رتون به برنج سفيد تبديل مي‌شود.

برنج رتون (دوباره نوج) به صورت بيولوژيكي و بدون استفاده از سموم توليد مي شود و به داشتن ارزش غذايي زياد، كيفيت بهتر و عطر و طعم مناسب مشهور است.

عمده برنج کشور در استان هاي مازندران و گيلان و بخشي هم در استان گلستان توليد مي شود اما استان هاي اصفهان، چهارمحال و بختياري، خراسان رضوي و خراسان شمالي، قزوين، زنجان، آذربايجان شرقي، لرستان، ايلام، سيستان وبلوچستان هم برنج کاري دارند که اندک است و به مصرف خود کشاورزان مي رسد. در اردبيل، کردستان و کرمانشاه هم برنج کاشت مي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، برنج ، کیفیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار