چیت چیان گفت: با کاهش میزان بارندگی نسبت به سال گذشته، ذخیره 5 سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده، با حداقل 20 درصد صرفه جویی جيره بندي نخواهيم داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان در نخستین نشست خبری خود با اشاره به کاهش ذخاير آبي کشور، گفت: با وجود این که در سال آبی 91-92 میزان بارش در کشور تقریباً در حد نرمال بود اما با این وجود میزان روان آبها حدود 45 درصد کاهش داشته و به همین دلیل میزان پیش بینی ذخایر آبی کشور تقلیل یافته به طوري که برای دو سال ذخیره آب در پشت سدها وجود ندارد.

در شرايطي که احداث سدها برپايه مطالعات ناکافي و يا اطلاعات 50 سال گذشته صورت مي گيرد وزير نيرو از بازنگري در احداث سدهاي جديد از سوي وزارت نيرو خبرداد و اظهار داشت: با توجه به تغییرات اقلیم و میزان تغییرات الگوی بارش و همچنین افزایش برداشت های غیرمجاز در سرشاخه های رودخانه و منابع زیرزمینی، احداث سدهای جدید مورد بازنگری وزارت نیرو قرار خواهند گرفت.

وزير نيرو با اشاره به فقدان توجیه فنی و اقتصادی برخي سدها، تصريح کرد: سد بختیاری نیز که هزینه های بسیار بالایی دارد موضوع توجیه فنی و اقتصادی آن مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت و در این رابطه تا کنون دو جلسه فنی برگزار کردیم و به زودی در این باره نیز به یک تصمیم جدید خواهیم رسید.

**شبکه فشار ضعيف حذف مي شوند

چيت چيان در خصوص مديريت مصرف در شبکه برق گفت: به دنبال حذف شبکه هاي فشار ضعيف و توسعه شبکه هاي  فشار متوسط هستيم .

وي افزود: براي کاهش تلفات در شبکه توزيع در مقاطع سيم ها و کابلها تجديد نظر خواهد شد و شبکه ها به تجهيزات اندازه گيري اطلاعات مجهز و هوشمند خواهد شد.


وزير نيرو در مورد تغییر تعرفه‌های آب و برق نیز گفت: هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده،‌ اما به واسطه محدوديت منابع مالي دولت و عدم پرداخت مابه التفاوت قيمت تکليفي به وزارت نيرو بسياري از طرح هاي توسعه اي دچار تاخير شده اند.

وي با تاکيد بر نياز بهبود و تغيير در ساخت نيروگاه ها و شبکه انتقال و توزيع ، گفت : در شرايط امروز تنها ‌اصلاح تعرفه ها و اقتصادي شدن صنعت برق اجازه افزايش ظرفيت ها را به اين صنعت مي دهند. 

*** تالاب های دیگر کشور هم به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شدند


چيت چيان، در خصوص وضعیت اجرای 19 راهکار دولت برای نجات دریاچه ارومیه ،‌ اظهار داشت: با تشکيل نجات درياچه اروميه، 24 راهکار مورد بررسی قرار گرفت و نتايج 10 روز زودتر به دولت گزارش شد.
 
وي ادامه داد: با وجود، اعتبارات ناچیز سال 91 ، مجموعا 10 میلیارد تومان برای این موضع تخصیص یافت و امسال نیز 24 میلیارد تومان اعتبار جدید برای بررسی احیای دریاچه ارومیه پیش بینی شده، که تاکنون تنها 8 میلیارد تومان آن پرداخت شد.
 
وی اظهار داشت: با نظرخواهی از مجامع تخصصی تعداد طرحها به 43 مورد رسید که در نهایت در دولت از این تعداد طرح 19 مورد که فوریت داشت به تصویب دولت رسید و از این طریق وزارت نیرو، کشاورزی و محیط زیست برای اجرای این راهکارها آماده شدند.
 
وی ادامه داد: قسمت عمده اقدامات از سال 93 به بعد انجام می شود ولی هم اکنون در حد اعتبارت در این حوزه متمرکز هستیم و مطالعات انتقال آب خزر به دریاچه ارومیه نیز آغاز شد.
 
چیت چیان با اشاره به اعلام آمادگی یک شرکت خصوصی بین المللی برای تامین منابع مطالعاتي برای احیای دریاچه ارومیه تصريح کرد: تالاب های دیگری هم به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شدند، اما دولت و وزارت نیرو با حداکثر توان برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در کشور تلاش می کند.

وزیر نیرو در خصوص احتمال جیره بندی آب استان تهران، گفت: از ابتدای سال جاری تا 12 آبان ماه میزان بارش در کشور تنها 10 میلیمتر بود که در سال آبی گذشته در همین مدت متوسط بارندگی کشور 15 میلیمتر بود بنابراین میزان بارندگی نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش پیدا کرده و هم اکنون ذخیره 5 سد آبی تهران دارای افت شدیدی شده است.

وي تاکيد کرد: با حداقل 20 درصد صرفه جویی در مصرف آب شهر وندان تهراني این وضعیت را پشت سرخواهند گذاشت.

وزیر نیرو همچنین درباره تکلیف احداث تصفیه خانه هفتم تهران برای انتقال آب سد ماملو به شهر تهران اظهار داشت: این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و از این طریق محدودیتی در تامین آب شرب داریم اما اقداماتی برای تصفیه پساب فاضلاب تهران برای آبياري دشت ورامین و پاکدشت انجام می شود.

***اولتيماتوم دو ماه به وزارت جهادکشاورزي براي اصلاح کشت

چيت چيان، مبنی بر اقدامات صورت گرفته توسط وزارت نیرو در 3 ماهه فعالیت خود در بخش آب و برق اظهار داشت: اولین اقدامی که در دوره جدید انجام شده، تشکیل جلساتی جهت تامین برق سال آینده و نیازهای پیک سال 93 بوده است، مجموعه اقدامات طراحی شده توسط شرکت‌ها در حال پیگیری است که مشکلی جهت تامین برق شهروندان وجود نداشته باشد.

وزیر نیرو به پروژه تامین آب‌رسانی کشور اشاره کرد و ادامه داد: در پروژه‌ شهرهایی مانند اهواز، شیراز، خوزستان، تبریز و تهران باید مسئله رشد جمعیت و کاهش منابع آبی پیش‌بینی شود که وزارت نیرو به طور ویژه این مسئله را پیگیری می‌کند، همچنین كه در جلسات متعدد این وزارتخانه مطالعات لازم انجام شده و جلساتی هم با دكتر روحانی جهت تامین مالی این طرح‌ها داشته‌ایم.

چیت چیان تشکیل دو جلسه شورای عالی آب در این دوره را از دیگر اقدامات وزارت نیرو دانست و ادامه داد: مکانیزمی برای بازنگری در سدها انجام شده و وزارت نیرو کار کارشناسی خودرا انجام داده است.

وزیر نیرو به طرح‌های انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر اشاره کرد و افزود: دراین راستا تمامی کارهای صورت گرفته با توجه به چارچوب بین المللی خواهد بود و اقدامی غیرقانونی دراین راستا صورت نخواهد گرفت؛ تکلیفی هم به عهده وزارت کشاورزی قرار گرفته که بنا است در طی 2 ماه آینده این وزارتخانه تصمیمی را در خصوص الگوی کشت جدید و اصلاح کشت آبیاری در کشت صنعتی و گلخانه‌ای اتخاذ کند.

وی آخرین اقدامات صورت گرفته توسط وزارت نیرو را معطوف به آبهای زیرزمینی اعلام کرد و ادامه داد: با توجه به این که موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است وزارت نیرو اقدامات جدی را در این خصوص پیگیری می‌کند که در روزهای آینده این اقدامات جهت جلوگیری از برداشت های غیرمجاز عملی خواهد شد.

*** هزینه واگذاری انشعابات حتی یک ریال افزایش نیافته است

چیت چیان در ادامه درباره افزایش 4 برابری قیمت کنتور و واگذاری انشعابات برقی به مشترکان، گفت: تا قبل از صدور بخشنامه وزارت نیرو هزینه واگذاری انشعاب شامل 3 بخش ودیعه انشعاب، هزینه لوازم اندازه گیری و هزینه نیرو رسانی بوده است.

وزیر نیرو با بيان اینکه به دلیل نبودن یک تعرفه واحد، شرکت های توزیع برق به صورت سلیقه ای هزینه انشعاب مشترکان را محاسبه و دریافت می کردند، تصریح کرد: همچنین در برخی مواقع به دلیل نبودن یک تعرفه واحد شاهد ایجاد یک روابط مالی ناسالم بین مشترکان، پیمانکاران بخش خصوصی و شرکت های توزیع برق و در نهایت نارضایتی مردم بودیم.

وي با اشاره به بدهی 60 میلیارد تومانی شرکت های توزیع برق به شرکت های کنتورساز ادامه داد: از این رو تصمیم گرفتیم با یکسان سازی تعرفه واگذاری انشعابات برق علاوه بر افزایش رضایتمندی مردم و کاهش تعداد انشعابات غیرمجاز برق، ساز و کار مالی و اجرایی واگذاری انشعابات را شفاف کنیم.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه تاکنون هزینه واگذاری انشعابات حتی یک ریال افزایش نیافته است، اظهار داشت: با این وجود هم اکنون مدت زمان واگذاری انشعابات به مشترکان جدید برق به حداقل کاهش می یابد.

***خصوصي سازي نيروگاهها واقعي نيست

چیت چیان درباره خصوصی سازی نیروگاههای برق با بیان اینکه تاکنون 22 واحد نیروگاهی تحت عنوان اصل 44 و خصوصی سازی واگذار شده است، اظهار داشت: اما برخی از واگذاری ها با اصل 44 مغایرت قانونی دارد به طوری که واگذاری یک نیروگاه برق به بانک را نباید خصوصی سازی نامید.

وی همچنین با اشاره به واگذاری 3 نیروگاه برق به گروه مپنا افزود: مپنا یک شرکت نیروگاه ساز بوده و باید مدیریت ساخت و راه اندازی نیروگاههای برق را برعهده بگیرد و از این انتظار داریم این مجموعه وارد بحث مدیریت و راهبری تولید برق نشود.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه از مپنا درخواست شده که نیروگاههای برق خود را به بخش خصوصی واقعی واگذار کند، ادامه داد: این مجموعه صنعتی باید همان ماموریت اصلی خود مبنی بر ساخت نیروگاهها را در دستور کار قرار دهد.

*** مردم خوزستان راضي به بي آبي اصفهان نيستند

چيت چيان در خصوص تصمیم وزارت نیرو در مورد انتقال آب از کارون به زاینده ‌رود با توجه به مخالفت‌ها و استقبال‌هایی که صورت می‌گیرد اظهار کرد:‌ در خوزستان حساسیت ها و در اصفهان نگرانی‌هایی وجود دارد؛ زاینده رود خشک شده و تامین آب شرب اصفهان به سختی انجام می‌شود.

وي گفت: انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مطلقا نخواهیم داشت مگربرای مصرف آب شرب.

وزير نيرو اظهار داشت: اگر از مردم خوزستان پرسیده شود که اجازه می دهید برای مردم یزد، کرمان و کاشان و ... که آب برای خوردن ندارند به میزان شرب آب کارون منتقل شود مطمئنم تمام مردم استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری اعلام می کنند حاضریم آب شرب مردم از کارون تامین شود.

وی ادامه داد: تمام آبی که از کارون به اصفهان یا فلات مرکزی یا به قم منتقل شده به یک میلیارد متر مکعب نیز نمی‌رسد، در حالی که کل آبی که در کارون جریان دارد بالغ بر 21 میلیارد متر مکعب است. بنابراین آب برداشتی کمتر از پنج درصد آب خوزستان می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به این‌که در جلسات گذشته شورای عالی آب برای انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر مقررات و اصول سخت گیرانه‌ای گذاشته شده است اظهار کرد:‌ مقررات مصوبه باید رعایت شود، نیازهای حوضه آب دهنده تامین و اقدامات لازم در حوضه آب گیر صورت گیرد.

چیت‌چیان با تاکید بر این‌که اجازه انتقال آب حوضه به حوضه غیر از بخش شرب وجود ندارد گفت: برای انتقال آب حوضه‌ای تبعات زیست محیطی نیز در نظر گرفته می‌شود و تمام اصول رعایت خواهد شد.

وی تصریح کرد: اصول انتقال در سازمان یونسکو مصوب شده و در چارچوب آن باید عمل شود بنابراین در صورت نیاز وزارت نیرو مسئله را باید در شورای عالی آب مطرح کند تا پس از در نظر گرفتن ابعاد زیست محیطی، اجتماعی، اقتصادی و ... به تصویب برسد.

***مديريت آب يکپارچه مي شود

وزير نيرو با بیان این که طی یک سال آینده مدیریت یکپارچه بر حوضه های آبریز اعمال می شود ، افزود: در تمام دنیا مدیریت بخش آب از تقسیمات سیاسی تبعیت نمی کند؛ در حالی که در کشور ما برخی از رودخانه ها بین سه، چهار و یا 9 استان قرار دارد.

وي اظهارداشت: اگر روند مدیریت استانی در کشور ادامه یابد بخش آب با فجایعی روبرو خواهد شد و وزارت نیرو مصمم است بر پایه قانون مصوب، طی یک سال آتی این برنامه را اجرایی کند.

چيت چيان همچنین با تاکید بر تکمیل طرح های نیمه تمام، گفت: تکمیل شبکه های اصلی و فرعی از اولویت وزارت نیرو است و با توجه به اصلاحیه بودجه سال جاری که بندهایی از آن در مجلس به تصویب رسید، دولت این امکان را پیدا کرد بر اساس اولویت بندی منطقی اعتبارات را تخصیص و شبکه های نیمه تمام را در اولویت قرار دهد.

وي در خصوص طرح جامع آب گفت: نتایج مطالعات این طرح در بیش از 800 جلد به اتمام رسیده و تنها مساله این بود که با توجه به تغییرات در الگوی بارش ها و روان آب ها، این طرح باید به روز رسانی شود.

چیت چیان ادامه داد: وزارت نیرو موظف است طی 6 ماه آینده به روز رسانی این طرح را به اتمام برساند و تمام برنامه ها و پروژه های این وزارتخانه بر اساس آن اجرایی شود.

*** کیفیت آب در حد استاندارد است

چیت‌چیان درمورد نگرانی‌های مطرح شده پیرامون میزان نیترات در آب، گفت: آلودگی منابع آب ناشی از چند پدیده از جمله ورود فاضلاب‌های صنعتی و شهری و ورود پساب‌های کشاورزی به منابع آب است.

وی افزود: با کمال تاسف سمومات کشاورزی و کودهای به کار رفته به صورت غیر موجه به میزان زیاد مصرف می‌شوند که این موضوع اضافه های آن توسط پساب‌های کشاورزی دوباره به منابع آب وارد و به شدت منابع آبی را آلوده کرده است.

وی با اشاره به این‌که حدود 60 درصد از مشترکین کشور تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارند گفت: با صراحت اعلام می کنم چاه‌ها به صورت دائمی در معرض آزمایش هستند و اگر در جایی چاهی آلودگی داشته باشد یا آن را جایگزین می‌کنیم و یا در صورتی که میزان نیترات بیش از حد مجاز باشد منابع را با آب‌های سالم مخلوط می کنیم تا میزان نیترات به پایین تر از حد استاندارد برسد.

لزوم توجه افغانستان به وجود منافع مشترک بین همسایگان

چیت‌چیان در مورد احداث سد سلما و کاهش منابع آبی حریررود در صورت بهره برداری از آن در افغانستان گفت: افغانستان کشور همسایه و دوست ایران است و کشورهای دوست می‌دانند که منافع آن ها در ارتباط، مذاکره و مسائل مشترک است.

وی ادامه داد: موضوع سد سلما و آب حریر رود نیز از این قاعده خارج نیست بنابراین امیدواریم در تعاملات خوب دو کشور این مسئله حل شود.

*** ورود 17 میلیارد دلار فاینانس چینی به صنعت آب و برق

وزیر نیرو در خصوص سهم طرح های صنعت آب و برق از محل 22 میلیارد دلار منابع مالی بلوکه شده نفتی ایران در چین، گفت: هم اکنون وزارت نیرو یکی از دستگاههای پیش رو در استفاده از فاینانس چینی بوده به طوری که هم اکنون ساخت دو سد و نیروگاه به طور مستقیم توسط فاینانس چینی در حال انجام است.

وي از آغاز شمارش معکوس به منظور گشایش فاینانس چینی برای 8 طرح اولویت دار نیروگاهی و سد خبر داد و تاکید کرد: در مجموع پیش بینی می شود حدود 17 میلیارد دلار فاینانس چینی در طرح های مختلف صنعت آب و برق ایران مورد استفاده قرار گیرد که 10 میلیارد دلار از مجموع این فاینانس ها در طرح های آبی مورد استفاده قرار می گیرد.


 
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار