"روند مذاکرات سه روزه ایران و 1+5 " شب گذشته با حضور مهدي سنايي و مهدي فضايلي در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی  باشگاه خبرنگاران؛ "روند مذاکرات ایران و 1+5" با حضور مهدی سنايي نماینده مردم نهاوند و مهدی فضائلی کارشناس مسائل سیاسی شب گذشته (18 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
مهدی فضائلی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه چرا مذاکرات ایران و 1+5 در این دوره تا به این حد مهم شده است، گفت: هم‌اينکه اين دوره مذاکرات از دو روز به سه روز کشیده شد، نشان دهنده اهمیت موضوع است و این ذهنیت را به وجود مي‌آورد که نتیجه متفاوتی را نسبت به نشست‌های قبلی شاهد خواهیم بود.
 
فضایلی با اشاره به اهمیت ویژه این نشست و انعکاس آن در محافل سیاسی و رسانه‌ای اظهار داشت: رسانه‌ها در نشست‌های گذشته به دنبال ایجاد فضای مثبت، منفی و یا خنثی در روند مذاکرات بودند.
 
میان رسانه‌ها و دیپلماسی رسمی کشورهای 1+5 هماهنگی کاملی وجود داشت
    
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه میان جریان رسانهای حاکم بر روند مذاکرات هماهنگی کامل و مشخصی وجود داشت، گفت: به نظر می‌رسد هماهنگی کامل و تقسیم کار تهیه شده میان رسانه‌ها و دیپلماسی رسمی کشورهای شرکت کننده در ژنو وجود داشته باشد.
 
وی گفت: با توجه به اظهارات دوطرف مذاکره کننده به نظر می‌رسد این دوره از مذاکرات متفاوت با دوره‌های قبلی باشد.
 
این کارشناس مسائل سیاسی نشست ژنو را متفاوت از دوره‌های قبلی توصیف کرد و افزود: حدود 300 خبرنگار از رسانه‌های مهم دنیا برای پوشش خبری در نشست ژنو حضور داشتند.
 
فضایل اضافه کرد: در این نشست پیش بینی می‌شد که توافق جدیدی که مقدمه توافق‌های بعدی باشد، حاصل خواهد شد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا فرانسوی‌ها روند مذاکرات را با مشکل مواجه کرده‌اند، اظهار داشت: علی رغم خوشبینی‌هایی که در دو روز اول مذاکرات وجود داشت، اما متاسفانه فرانسوی‌ها در روز آخر به گونه‌ای روند مذاکرات را دچار اختلال کردند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به کرات متذکر شده بود که کشورهای عضو 1+5 مواضعشان با یکدیگر مطابقت ندارد، گفت: فرانسه و سپس انگلیس با صحبت‌هایشان روند مذاکرات را دچار اختلال کردند.
 
فضایلی با اشاره به اینکه بارها این گونه مسائل را در روند مذاکرات مشاهده کردیم که زمانی که درصدد جمع بندی نهایی می‌شدیم یکی از کشورها روند مذاکرات را با مشکل مواجه می‌کرد، افزود: از زمانی که 1+5 شکل گرفت مذاکرات در این قالب ادامه پیدا کرده است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در بسیاری از مواقع کارشکنی کرده‌اند، اضافه کرد: اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا در خصوص بعضی از مسائل حاکم در روند پرونده هسته‌ای ایران روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار می‌داد.
 
فرانسوي‌ها نبايد خود را در زمره دشمنان ايران اسلامي قرار دهند
 
وی با اشاره به فراز و فرودهای بسیاری که در روند مذاکرات در طی این 10 سال وجود داشته است گفت: از زمان سارکوزی به این طرف شاهد یک نگاه نامناسبی میان روابط فرانسه و جمهوری اسلامی ایران هستیم به گونه‌ای که از زمان دولت سارکوزی به این طرف نوعی تعامل این کشور با ما نامناسب بوده است.
 
فضایلی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مواضع دولت فرانسه با ایران گفت: دلیلی ندارد که فرانسه از خود رفتاری را بروز دهد که در جایگاه ملت دشمن ایران قرار گیرد. چرا که فرانسه با پذیرش امام خميني(ره) در دوران تبعید ذهنیت مثبتی را در ذهنیت مردم ایرن به وجود آورده است.
 
فرانسوی‌ها نماينده افکار صهیونیست‌ها هستند
 
فضایلی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند سرمایه عظیمی برای ملت فرانسه قلمداد شود اظهارداشت: فرانسوی‌ها افکار صهیونیست‌ها را نمایندگی می کنند.
 
وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی در مذاکرات حضور مستقیم ندارد، اما از طریق عوامل مختلف از جمله فرانسه به صورت غیرمستقیم در روند مذاکرات تاثیرگذار است افزود: میان فرانسه و رژیم صهیونیستی هماهنگی خاصی وجود دارد، به گونه‌ای که رژیم صهیونیستی نظرات و دیدگاه‌های خودش را در جریان مذاکرات اعمال می کند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه به نظر می رسد میان گروه 1+5 در پشت صحنه هماهنگی خاصی وجود داشته باشد، خاطرنشان ساخت: کشورهای غربی حاضر در نشست ژنو درصدد هستند تا حداکثر امتیاز را از جمهوری اسلامی ایران بگیرند، بنابراین طبیعتا برای رسیدن به این خواسته خود ساز و کارهایی را بکار خواهند گرفت که به نفعشان باشد.
 
فضایلی با بیان اینکه فرانسوی‌ها در وسط کار عملا رسیدن به توافق نهایی را دچار وقفه و مشکل کردند، ادامه داد: این اقدام فرانسوی‌ها عملا نشان دهنده این است که آنها بتوانند از قبل امتیازات دیگری را از ایران بگیرند. 

مذاکرات به صحنه کارزار دیپلماتیک تبدیل می‌شود

وی با اشاره به اینکه صحنه مذاکرات بسیار صحنه دشواری است، گفت: صحنه مذاکرات به صحنه کارزار دیپلماتیک تبدیل می‌شود.
 
فضایلی اظهار داشت: تیم مذاکره کننده ایران به عنوان سربازان خط مقدم در میدانی هستند که به مثابه دوران دفاع مقدس به حساب می آید به گونه‌ای که در دوران دفاع مقدس هجمه گسترده‌ای از نظام سلطه در خصوص ایران شکل گرفت و در مقابل ما هم نیز با انواع و اقسام حمایت‌هایی که از طرف مردم شریفمان داشتیم در مقابل آنها ایستادگی کردیم.
 
با اشاره به اینکه کشورهایی که در گروه 1+5 به صورت مستقیم حضور ندارند، از طرف مختلف تلاش می‌کنند تا بر روند مذاکرات تاثیر بگذارند.
 
فضایلی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه اجماع داخلی در تیم مذاکره کننده ایران به وجود آمده است گفت: دشمن به سبب اجماع داخلی میان تیم مذاکره کننده ایران نتوانست در بستر موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران اختلال ایجاد کند.
 
وی با اشاره به اینکه از سال 82 موضوع هسته‌ای ایران به صورت جدی دنبال شده است، گفت: از سال 82 به صورت جدی وارد مباحث مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 شده‌ایم که تاکنون 10 سال و چندماه از روند مذاکرات می‌گذرد و اکنون هم نیز این روند ادامه دارد.
 
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه در طول این مدت 4 دوره را با حضور 670 روزه مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی، سه سال لاریجانی و 6 سال جلیلی شاهد بودیم، ادامه داد: تمامی مسئولین مذاکره کننده در این دوره‌ها از تمام وضعیت‌های خود برای هدایت روند مذاکرات استفاده کردند و هرکدام از تیم‌های مذاکره کننده دیدگاه‌ها و سلایق مختلفی را داشتند که دستاوردهایی را به مراتب بدست آورده بودند.
 
تصميم‌گيري ملي در موضوع هسته‌اي جزو سازوکارهاي نظام است

فضایلی با اشاره ساز و کاری که در خصوص مسائل هسته‌ای ایران به وجود آمده گفت: تصمیم گیری ملی در ارتباط با موضوع هسته‌ای ایران جزء ساز و کارهای اصلی نظام قرار گرفت. به طوری که در آن همه نظرات کارشناسی و دیدگاه‌های مختلف دخیل بودند.
 
این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حضور افراد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز کشور در روند مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: در مرکزیت رهبری نظام دیدگاه‌ها راجع به مسائل هسته‌ای مطرح می‌شد که نهایتا جمع بندی و سرفصل‌ها در چارچوب مشخصی تعیین می‌شد.
 
فضایلی با اشاره به اینکه مذاکره کنندگان در چارچوب تعیین شده ای مواضعشان را مطرح می کردند گفت: مواضع تیم مذاکره کننده در برگیرنده حقوق ملت ایران است، به طوری که این مواضع متناسب با توانمندی ها و تدابیر مشخصی صورت می گرفت.
 
وی با اشاره به قدرت مانور تیم مذاکره کننده افزود: تیم مذاکره کننده براساس چارچوب تعیین شده اجازه داشتند تا از تدابیر خود برای رسیدن به اهداف جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند.
 
در هیچ یک از مقاطع چارچوب ثابت ایران در قبال گروه 1+5 به هم نخورد

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: در هیچ یک از مقاطع چارچوب ثابت ایران در قبال گروه 1+5 به هم نخورد، به گونه‌ای که تقریبا همه بخش‌های دخیل در این موضوع افراد مطرح و صاحب نظر در کشور در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی موثر بودند.
 
وی با اشاره به اینکه همه خودشان را متعهد می‌دانستند تا از تصمیم ملی اتخاذ شده در خصوص روند هسته‌ای  ایران حمایت کنند، اضافه کرد: در همه این دوره‌ها نظرات و دیدگاه‌های مختلفی وجود داشت اما چارچوب مشخص و تعیین شده بود.

اين کارشناس مسائل سياسي با اشاره به احاطه مقام معظم رهبری به موضوع هسته‌ای ایران در عالی‌ترین سطح ادامه داد: موضوع هسته‌ای ما در دوره‌های مختلف دچار نوسانات گوناگونی شده است.
 
فضایلی با اشاره به اینکه مجموعه ملت ایران در ماجرای فناوری هست‌ ای توانمندی ملی، اقتدار ملی و عزت ملی را از خود نشان دادند، اظهار داشت: مردم ایران در موضوع هسته‌ای با هم متفق هستند به گونه‌ای که هم‌آوایی و همسویی را در این رابطه شاهد هستیم.
 
7000 سانتریفیوژ آماده تزریق گاز است

فضایلی با بیان اینکه در روند مذاکرات هسته‌ای شاهد پشتیبانی نظام و ملت از تیم مذاکره کننده هستیم، خاطرنشان ساخت: هریک از این مقاطع مذاکرات هسته‌ای به نوعی یکدیگر را تکمیل می‌کنند، به گونه‌ای که در جریان دیپلماسی فعال و جدیدی موضوع سپری می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه امروزه 10 هزار سانتریفیوژ فعال است افزود: 7000 سانتریفیوژ آماده تزریق گاز است.
 
فضایلی با اشاره به اینکه 1000 سانتریفیوژ در نسل دوم ساخته شده است افزود: جمهوری اسلامی ایران علی رغم ناباوری‌هايي که در خصوص غنی سازی 20 درصد وجود داشت خوشبختانه به این مهم دست یافت.

رهبر معظم انقلاب پشتوانه عظیم تیم مذاکره کننده ایران هستند

در ادامه مهدی سنایی نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه ویژگی این دوره از مذاکرات ایران و 1+5 چیست، گفت: این دوره از مذاکرات مورد توجه جهانیان قرار گرفته است، به طوری که در ماهیت خود یک موفقیت بزرگ را در دیپلماسی و سیاست خارجی ایران شاهد هستیم.
 
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب پشتوانه عظیم تیم مذاکره کننده ایران به حساب می‌آید، افزود: جمهوری اسلامی ایران برای خروج از یک بحران غیر ضروری دیپلماسی جدیدی را در این دوره پیش برده است.
 
نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه موضوعات مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران در چارچوب انرژی اتمی قابل حل و فصل است، اظهار داشت: دیپلماسی جدید ایران موفقیت بزرگ برای کشور در عرصه هسته‌ای به حساب می‌آید.
 
سنایی با اشاره به اینکه ادبیات تیم مذاکره کننده دیگر تعلیق در برابر تعلیق نیست گفت: سالهای زیادی طرف‌های مذاکره کننده بحث تعلیق در برابر تعلیق را مطرح می‌کردند، اما خوشبختانه دیگر این موضوع دیگر مطرح نیست.
 
ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه به رسمیت شناخته شده است

وی با اشاره به اینکه کنگره و سنای آمریکا و همچنین برخی از محافل دیگر در تلاش بودند تا روند مذاکرات را تحت تاثیر خود قرار دهند خاطرنشان ساخت: در منطقه ما حوادث مهمی در سالهای اخیر رخ داده است به طوری که ضرورت حضور جمهوری اسلامی ایران در حل و فصل مسائل منطقه به رسمیت شناخته شده است ولو اینکه برخی از کشورهای غربی حضور قدرت ایران را نپذیرند.
 
این نماینده مجلس با اشاره به مواضع به حق جمهوری اسلامی ایران در قبال مسئله سوریه و سایر کشورهای عربی و شمال آفریقا افزود: تدابیر جمهوری اسلامی ایران در مسائل منطقه‌ای همیشه چاره ساز بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه در این دوره از مذاکرات اختلاف 1+5 با ایران کاهش پیدا کرده است گفت: در طول سالهای گذشته اراده ملت ایران را برای حفظ این علم و دانش به وجود آمده در مسائل مختلف کشور ثابت شدنی است.
 
سنایی با اشاره به عدم عقب نشینی نظام و ملت ایران از موضوع هسته‌ای خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های بسیاری را برای بدست آوردن دانش فناوری صلح آمیز هسته‌ای در طی سالهای اخیر کرده است.

اعتماد باید میان طرفین دو طرفه وجود داشته باشد

وی با اشاره به اینکه در روند مذاکرات دیگر بحث تعلیق مطرح کرده است خاطرنشان ساخت: تیم مذاکره کننده ایران این باور را به وجود آورده است که اعتماد باید میان طرفین دو طرفه وجود داشته باشد.
 
نماینده مردم نهاوند در مجلس با اشاره به اینکه طرف 1+5 باید از ادبیات خصمانه پرهیز کند، گفت: در طول روند مذاکرات شاهد هستیم که برخی از کشورها به صورت غیر مستقیم با مطرح کردن حواشی متعددی درصدد تاثیرگذاری در روند مذاکرات هستند.
 
سنايي با اشاره به عصبانیت رژیم صهیونیستی از روند این دوره از مذاکرات ژنو اظهارداشت: رژیم صهیونیستی عضو غیرحاضر شرکت کننده در این روند به حساب می‌آید، به گونه‌ای که صهيونيست‌ها در تلاش هستند تا از طریق یکی از اعضای مذاکره کننده 1+ 5 در روند مذاکرات تاثیر بگذارد.
 
سنایی با بیان اینکه کنگره و سنای آمریکا در تلاشند تا مانع اراده دولت برای دستیابی به یک توافق نهایی شوند اظهار داشت: متاسفانه بی اعتمادی گسترده ای میان طرفین وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه هدف اصلی تیم مذاکره کننده ایران تامین مصالح و منافع کشور و ملت است، افزود: طی یکماه گذشته جمهوری اسلامی ایران و 1+5 توافق کردند تا محورهای مذاکرات میانشان فاش نشود به گونه‌ای که طرفین تاکنون هم بر این توافق ایستادگی کرده‌اند.
 
جمهوري اسلامي هرگز از حق هسته‌اي خود کوتاه نخواهد آمد

این نماینده مردم نهاوند در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا فرانسه همسوی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی عمل می‌کند، بیان داشت: جمهوری اسلامی ایران در طی 10 سال گذشته بر حقوق مسلم هسته‌ای خود پافشاری کرده است و هرگز از این حق کوتاه نخواهد آمد.
 
سنایی با اشاره به سخنرانی رئیس جمهور در سازمان ملل متحد گفت: غنی سازی درون خاک جمهوری اسلامی ایران قابل بحث نیست به گونه‌ای که حتی انتقال مواد به خارج از کشور جزو خطوط قرمز از نظام به حساب می‌آید.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار رئیس جمهور با وزیر امور خارجه ژاپن افزود: رئیس جمهور در این دیدار تعبیر زیبایی داشتند و آن این است که امیدواریم جامعه بین الملل از این فرصتی که ملت ایران به آنها داده به خوبی استفاده کند.
 
دیپلماسی نوین ایران تلاش برای اعتمادسازی است
 
وی خاطرنشان ساخت: سیاستی که جمهوری اسلامی ایران در قالب دیپلماسی نوین اتخاذ کرده است، نشان دهنده حسن نیت برای اعتمادسازی است.
 
سنايي با اشاره به اینکه مذاکرات هسته ای متاسفانه در طی 10 سال گذشته به سرانجام مشخصی نرسیده است افزود: در طی سالهای گذشته نگاه اعتمادساز یکطرفه وجود داشته به گونه‌ای که ایران پایبند "ان‌پی‌تی" و مسائل مختلف حاکم در روند مذاکرات است.
 
اهرم فشار با روانشناسی شرقی همخوانی ندارد
 
سنایی با بیان اینکه استفاده از اهرم فشار و مذاکره به صورت همزمان از جانب 1+5 صورت گرفته است، اظهار داشت: این اهرم فشار در روند مذاکرات نه تنها پاسخگو نبوده است بلکه با روانشناسی شرقی هم همخوانی ندارد.
 
این نماینده مجلس با بیان اینکه اهرم فشار سبب بی‌اعتمادی ملت ایران به کشورهای عضو 1+5 شده است، تصریح کرد: متاسفانه در طی روزهای گذشته اقدام فرانسه تداعی کننده اهرم فشار در روند مذاکرات بوده است به گونه‌ای که شاید این مسئله طرحی از سوی یکی از طرف های 1+5 باشد.
 
وی با بیان اینکه فرانسه با این اقدام خود درصدد گرفتن امتیازات بیشتر از ایران است، گفت: طرفین مذاکره کننده به عدم اعلام جزئیات در برنامه‌هایشان پایبند هستند، ولی فرانسوی‌ها این روند را خدشه‌دار کردند.
 
سنایی با اشاره به اینکه مواضع دشمنانه فرانسه پس از سارکوزی نشان رفتار غیرهوشمندانه و  غیر مدبرانه آنها دارد، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی از سوی فرانسه مورد حمایت قرار می گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه مواضع فرانسه در قبال ایران غیر دوستانه است و تداعی کننده اهرم فشار از سوی رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم روند مذاکرات به سمت یک توافق نهایی پیش برود.
 
سنایی با اشاره به اینکه اصل این اختلاف نظر هم نیز یک پیشرفت به حساب می‌آید اظهار داشت: با روی کارآمدن دولت یازدهم دیپلماسی نوینی را در عرصه بین المللی و جهانی شاهد هستیم به گونه‌ای که این دیپلماسی گروه 1+5 را تحت تاثیر خود قرار داده و مواضع متفاوتی را نسبت به گذشته از سوی آنها شاهد هستیم.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
انتهاي پيام/
برچسب ها: مذاکرات ، ایران ، سارکوزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار