رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری سال گذشته فرمودند :"من گلایه‌ای که باید بکنم از مجموع مسئولان مسأله‌ درخت و درختکاری و جنگل، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می‌کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایی که نباید قطع شود، بی‌جهت قطع می‌شود؛ این خیلی اشکال بزرگی است که وجود دارد".

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، داستان غم‌انگیز قطع درختان برای ساخت برج‌های سر به فلک کشیده ، این بار گریبان باغی در منطقه جمشیدیه تهران معروف به "باغ معنوی" را گرفته است، باغی 22 هزار متری در ضلع جنوبی پارک جمشیدیه که این روزها حال خوشی ندارد و تیغ لودرها بر پیکرش زده می‌شود تا اگر اقدامی صورت نگیرد، در آینده‌ای نزدیک شاهد بر زمین افتادن درختان آن و اعلام مرگ این باغ باشیم، باغی که بخشی از روزنه تنفسی تهران در این آلودگی هوای پایتخت است.

حمله به این باغ برای ساخت و ساز و قطع شبانه و آتش زدن درختان برای آماده کردن شرایط جهت ساخت و سازهای غیر مجاز در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان ذی‌ربط باید درباره توجه به تذکرات مقام معظم رهبری درباره گلایه از قطع درختان و ضرورت حفظ باغ‌ها توضیح دهند و بگویند تا چه میزان پایبند قوانین بوده‌اند؟



رهبر معظم انقلاب در روز درختکاری سال گذشته فرمودند :"من گلایه‌ای که باید بکنم از مجموع مسئولان مسأله‌ درخت و درختکاری و جنگل، این است که ما اینجا دانه دانه درخت می‌کاریم، اما صدها صدها و هزارها هزارها درخت در جاهایی که نباید قطع شود، بی‌جهت قطع می‌شود؛ این خیلی اشکال بزرگی است که وجود دارد".

ایشان در ادامه هم به ضرورت حفظ باغات داخل شهر اشاره کردند و فرمودند: "آن چيزى كه ثروت اصلى كشور است، كه مناطق سبز اطراف شهرهاست، باغات داخل شهرهاست، و بخصوص جنگل‌هاست، بايد محفوظ بماند، هم سازمان محيط زيست، هم دستگاه‌هاى ذى‌ربط ديگر دولتى، هم مسئولين و نمايندگان در مجلس، هم مسئولين در قوه‌ى قضائيه، و در مورد شهرها و حريم شهرها هم شهردارى‌ها، در سرتاسر كشور موظفند كه اين كار را دنبال كنند، ما هميشه اين مسئله را تكرار مي‌كنيم، اما باز مى‌بينيم كه كار درستى انجام نگرفت".

حال بهتر است با توجه به این تذکرات ، مقامات ذی‌صلاح پاسخ دهند چگونه در برابر تخریب باغ‌های درون تهران نظیر باغ معنوی جمشیدیه ، بی‌تفاوت نشسته‌اند و چه بسا مجوزهایی را نیز صادر کرده‌اند که همین امر ضرورت دارد تا اینگونه پرونده‌ها با دقت بیشتری رسیدگی شود.

تخلف قانونی

حدود یک سال و نیم با صرف هزینه‌های میلیونی ، طرح تفصیلی شهر تهران به تصویب رسید و قرار شد به عنوان یک سند بالادستی مورد توجه همگان قرار بگیرد.



طبق استعلام صورت گرفته از شهرداری تهران، براساس طرح تفصیلی پایتخت، این منطقه در پهنه حفاظت ویژه سبز موسوم به G۳۲۳ واقع شده است؛ منطقه‌ای که طبق قانون نمی‌تواند هیچ‌گونه ساخت و سازی داشته باشد. اما گویا برای ۴۲ هزار متر مربع مسکونی جواز ساخت صادر شده که حتی پیش بینی می‌شود تا ۷۰ هزار متر مربع ارتقا یابد.

بر اساس استعلام دفتر اسناد رسمی تهران از شهرداری منطقه ۱، شهرداری مربوطه در نامه‌ای به شماره ۱۱۳۱۱۵۰۷۵۲ به تاریخ 18/10/91 ، قرار گرفتن این منطقه در پهنه سبز یا حفاظت ویژه (محدوده بین حد کالبدی شهر و محدوده شهر) را تایید کرده است.

با این وجود افرادی که پیگیر ساخت و ساز در باغ معنوی هستند، با قطع درختان و سوزاندن باغ، زمینه را برای ساخت و ساز فراهم کرده‌اند که قطع درختان و سوزاندن باغ توسط شهرداری ناحیه ۴ منطقه ۱ تهران و سازمان حفاظت محیط زیست تهران نیز تایید شده است؛ به طوری که رییس حفاظت محیط زیست تهران در نامه‌ای به شماره ۲-۹۲-۱۰۰ در تاریخ 19/1/92 به ریاست کلانتری ۱۲۳ نیاوران، تایید کرده که تعداد بسیار زیادی درخت در این منطقه ریشه کن و سوزانده شده و اقدام به خاکبرداری و تسطیح زمین صورت گرفته است.

شهردار ناحیه ۴ منطقه یک تهران هم در نامه‌ای به شماره ۱۴۷۷۶۵/۵۰۱ مورخه 26/12/92 به کلانتری ۱۲۳ نیاوران این موضوع را تایید کرده است، با این وجود برای این طرح بدون توجه به طرح تفصیلی تهران، جواز ساخت صادر شده است تا اهالی منطقه نیاوران، در انتظار مشکلات زیست محیطی، ترافیکی و اجتماعی باشند که حاصل ساخت ۸ برج ۱۱ طبقه در منطقه‌ای خواهد بود که یکی از کالبدهای تنفسی شهر است.

نکته جالب اینجاست که جواز ساخت این طرح، در تاریخ 14/7/92 درحالی توسط شهرداری منطقه یک تهران صادر شده که این شهرداری در تاریخ 18/10/91 موقعیت «باغ معنوی» را در پهنه سبز یا حفاظت ویژه را به صورت رسمی اعلام کرده است ،این باغ در خیابان امیدوار که هم از کوچه 32 و هم در انتهای کوچه 28 ، می‌توان آن را مشاهده کرد.

بدین ترتیب باید دید صاحبان باغ با چه اقداماتی توانسته‌اند مجوز 42 هزار مترمربع ساخت و ساز در این باغ را بگیرند و مشخص شود مسئولان ذی ربط با توجه به ممنوعیت‌های قانونی ، چگونه حاضر شدند برای ساخت و ساز در چنین پهنه زیست محیطی ، مجوز صادر کنند؟

 موضوع به مجلس رسید




در این میان با اطلاع رسانی‌های مختلف ، موضوع به مجلس هم رسیده است و کمیسیون اصل نود ، گویا قرار است به این موضوع رسیدگی کند، با این توضیحات یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، در مورد تخریب درختان باغ معنوی واقع در منطقه جمشیدیه برای تبدیل این فضای سبز به مجمتع مسکونی گفت: در پی شکایت‌های مردمی کمیسیون اصل نود پیگیر قطع درختان باغ معنوی جمشیدیه است.

محمدی گفت: دستگاه‌های ذی‌صلاح هم باید توضیح دهند اگر این منطقه جز پهنه حفاظت ویژه سبز موسوم به جی 323 در طرح تفصیلی تهران است، چطور مجوز ساخت و ساز داده شده است؟

نایب رییس کمیسیون اصل نودم قانون اساسی در مجلس نهم با تاکید براینکه نسبت به حفظ محیط زیست، حمایت از فضای سبز وتلاش برای کاهش آلودگی هوا، حساسیت شدیدی داریم گفت: مطمئن باشید که پس از بررسی‌های دقیق و بازدید میدانی با یک حساسیت ویژه، اگر قطع درختان باغ معنوی جمشیدیه برای ساخت و ساز اثبات شود، کوتاه نمی‌آییم و برای مجازات متخلف و اصلاح وضعیت به منظور برگرداندن شرایط به حالت زیست محیطی ، پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آوریم.

در این خصوص سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس نیز با انتقاد از تخریب باغ معنوی منطقه جمشیدیه گفت: تخریب درختان این باغ در حجم بسیار وسیعی اتفاق افتاده که باید به صورت جدی بررسی شود.
   
محمد علی اسفنانی گفت: باید بررسی شود که در مورد باغ معنوی جمشیدیه مجوز قانونی صادر شده یا بدون مجوز اقدام به تخریب کرده اند؟




سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی تصریح کرد: اگر هم برای تخریب باغ معنوی منطقه جمشیدیه و از بین بردن این همه فضای سبز مجوز صادر شده باشد، باید بررسی شود که دستگاه ذی‌ربط چگونه به خود اجازه داده دستوری صادر کند که این همه فضای سبز را تخریب کنند و چه افرادی از این تخریب نفع می‌برند و چه تخلفی در این مورد وجود دارد؟ با توجه به اینکه این منطقه به عنوان پهنه حفاظت سبز معرفی شده با چه مبنایی مجوز ساخت گرفته است؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس همچنین تاکید کرد: معترضان شک نکنند که کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با هیچ دستگاهی تعارف ندارد و با جدیت پیگر اجرای قانون و برخورد با متخلفان است.

در این میان استاندار تهران هم برای جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز به میدان آمده است و پس از جلسه انتخابات اعضای شورای اسلامی استان تهران گفت : ساخت و سازهای غیرمجاز تهران را خفه می‌کند و این تجاوز به حقوق مردم است.

حال با این تفاسیر باید دید که پرونده باغ معنوی منطقه جمشیدیه به کجا می انجامد، آیا دستگاه‌های نظارتی می توانند پشت پرده قطع درختان را شناسایی کنند و جلوی تخریب‌های بعدی این باغ را بگیرند ، یا آنکه در آینده شاهد قطع بیشتر درختان و له شدن روزنه‌های تنفسی تهران زیر بتون‌های فوندانسیون ساختمان و برج‌های چندین طبقه خواهیم بود؟



انتهای‌پیام/


برچسب ها: باغ ، معنوی ، جمشیدیه ، تخریب ، قطع ، درختان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار