ژاپن ميزبان مقامات ده کشور جنوب شرقي آسيا آ‌سه آن خواهد بود تا بار ديگر روابطش را با اين کشورها در برابر چين که افزايش قدرت و سلطه طلبي هايش در آبهاي مورد مناقشه موجب نگراني منطقه شده است، استحکام بخشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛ شينزو آبه نخست وزير ژاپن پس از روي کار آمدن در دسامبر 2012 تا کنون همواره در حال تملق گويي از اعضاي اتحاديه کشورهاي جنوب شرقي آسيا آ‌سه آن بوده و به ويژه بر اين نکته تاکيد کرده است که شماري از اين کشورها مانند ژاپن با پکن اختلافهاي سرزميني دارند.به گفته شينزو آبه پکن در نظر دارد تقريبا کنترل تمام منطقه درياي چين جنوبي را به دست بگيرد.شينزو آبه از سوي ديگر طي مدت يک سال به همه کشورهاي عضو آ سه آن به عبارت : ميانمار ، برونئي ، کامبوج ، اندونزي ، لائوس ، مالزي ، فيليپين ، سنگاپور ، تايلند و ويتنام سفر دوره اي انجام داد.

توکيو  اخيرا 30 ميليون دلار کمک فوري براي تامين نيازهاي آسيب ديدگان طوفان هايان اختصاص داد و هزار سرباز براي شرکت در عمليات امدادرساني به اين کشور اعزام کرد. در همين شرايط پکن ابتدا از کمک فوري به ميزان 100 هزار دلار به آسيب ديدگان طوفان فيليپين خبر داد و پس از اين که آماج انتقادها قرار گرفت يک ميليون و 600 هزار دلار ديگر به اين مبلغ اضافه کرد . اجلاس سران آ سه آن روز شنبه با هدف گراميداشت 40 سال مناسبات اين اتحاديه با ژاپن افتتاح مي شود. اين نشست در شرايطي برگزار مي شود که تنشهاي منطقه اي ويژه اي بين پکن و توکيو بوجود آمده است.

بيش از يک سال است به علت مناقشه موجود بر سر مجمع الجزاير کوچکي در درياي چين شرقي مناسبات چين و ژاپن در سطح پاييني قرار گرفته است ،‌ مجمع الجزايري که توکيو آنها را سِنکاکو مي نامد و اداره آنها را بر عهده گرفته اما پکن مدعي مالکيت آنهاست و نام ديائويو را براي آن انتخاب کرده است. پکن و توکيو حاضر نيستند هيچ امتيازي درباره اين جزاير واقع در 200 کيلومتري شمال شرقي تايوان و 400 کيلومتري غرب جزيره اوکيناوا در جنوب ژاپن بدهند.اواخر نوامبر پکن با تعيين يک «‌ منطقه شناسايي هوايي »‌ بر فراز درياي چين شرقي از يک مانع ديگر هم عبور کرد .

پکن از نظر فني خواهان اين است که هر هواپيماي خارجي که بر فراز اين جزاير پرواز مي کند برنامه پروازيش را اطلاع بدهد و مورد شناسايي قرار بگيرد.به غير از ژاپن ،‌کره جنوبي و تايوان نيز هشدار دادند از اين برنامه تبعيت نمي کنند و  بدون اين که چين را از قبل مطلع نمايند پروازهاي نظامي در اين منطقه برقرار کردند.واشنگتن نيز با اعزام دو بمب افکن غيرمسلح براي عبور از اين منطقه پيامي بسيار روشن به پکن ارسال کرد.

مارس گذشته ژاپن همه کشورهاي عضو آ سه آن را در توکيو گردهم آورد تا آنها را براي اقدامي مشترک در برابر ادعاهاي چيني ها در درياي چين شرقي و جنوبي متقاعد نمايد. بر اساس اعلام خبرگزاري جي جي ژاپن و کشورهاي عضو ‌آ سه آن قرار است در پايان نشست روز شنبه با صدور بيانيه اي براي همکاري بلندمدت در زمينه امنيتي و اقتصادي اعلام آمادگي نمايند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار