بلاتکیلف ماندن وضعیت شیر و تکذیب شایعه آلودگی برنج‌های داخلی را می‌توان از مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که در آن بودیم، دانست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران مهم‌ترین خبرهای ۱۶ تا ۲۱ آذر ماه سال جاری به شرح زیر است:  
 
ضدعفونی‌ کردن بیش از ۲۸ هزار متر مربع اماکن دامی در مناطق زلزله‌زده
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه فائو، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون اروپایی مبارزه با بیماری تب برفکی طرح ۵ مرحله‌ای کنترل قدم به قدم با این بیماری را طراحی کرده‌اند، گفت: از میان ۱۴ کشور منطقه ایران به عنوان کشور پیشرو در کنترل این بیماری شناخته شده است.
 
محسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد (فائو)، سازمان جهانی بهداشت دام و کمیسیون اروپایی مبارزه با بیماری تب برفکی طرح ۵ مرحله‌ای کنترل قدم به قدم با این بیماری را طراحی کرده‌اند.  
 
وی با بیان اینکه طرح فوق برای کنترل بیماری تب برفکی در کشورهایی طراحی شده که بیماری بومی آنهاست، ادامه داد: از میان ۱۴ کشور منطقه ایران از نظر فائو به عنوان کشور پیشرو در کنترل این بیماری شناخته شده است.  
 
مشکوة با اشاره به اینکه هماهنگی میان کشورهای منطقه به عنوان یک عنصر اساسی در کنترل بیماری تب برفکی شناخته می‌شود اضافه کرد: در این طرح ایران در منطقه اوراسیا که متشکل از کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و... است قرار دارد.  
 
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی با اشاره به گزارشی که اخیرا این سازمان در مورد خدمات امدادرسانی خود در نواحی زلزله زده دشتستان (استان بوشهر) تحویل وزیر جهاد کشاورزی داده است، گفت: این اقدامات به شرح زیر بوده است؛  
 
 دفن بهداشتی دام‌های تلف شده ۸ رأس  
 درمان دام‌های آسیب دیده ۲۴ رأس  
 ضدعفونی اماکن دامی ۲۸ هزار و ۲۰۰ متر مربع  
 سم‌پاشی اماکن دامی ۱۱ هزار مترمربع  
 سم‌پاشی بدن دام ۵ هزارو ۸۷۷ راس  
 واکسیناسیون دام‌ها ۴هزار و ۳۵۰ راس  
 واکسیناسیون طیور ۳ هزار و ۶۳۰ قطعه  
 
به گفته مشکوة سازمان دامپزشکی همیشه یکی از اولین دستگاه‌هایی است که در مناطق زلزله‌زده حاضر می‌شود.  
 
تکذیب آلودگی برنج‌های داخلی/ سموم وارده به برنج ناشی از استفاده آب فاضلاب است
 

محمد جواد سروش معاون فنی حفظ نباتات ضمن اشاره به سلامت برنج‌های داخلی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی مازندران دو سال گذشته اقدام به آزمایش هزار نمونه از برنج‌های داخلی کرد که نتیجه آن تایید سلامت این محصولات بود.  
 
وی با بیان اینکه بر اساس ماده ۲۸ قانون اساسی وزارت بهداشت مسئول پی‌گیری آلودگی برنج است تصریح کرد: سموم سنگین از جمله آرسنیک، جیوه و غیره که در برنج‌های آلوده موجود است در لیست ۲۶۰ سمی که دراختیار ماست وجود ندارد.  
 
سروش ادامه داد: این سموم ناشی از استفاده از آب فاضلاب، چاه و غیره است که وارد برنج می‌شود.  
 
 
مصرف سم در ایران کمتر از اروپاست/ تولید گندم پایدار در اولویت است

 
رییس سازمان حفظ نباتات با اشاره به اینکه ایران در نواحی خشک و نیمه خشک کره زمین قرار دارد، تصریح کرد: میزان مصرف سم در کشور ما به دلیل کمبود رطوبت کمتر از اروپا است.  
 
وی با تاکید بر اینکه بر اساس قانون باید ۲۵ درصد سطح زیر کشت محصولات زراعی و باغی تحت پوشش مدیریت تلفیقی آفات قرار گیرد و ۳۵ درصد از کودهای مورد استفاده زیستی باشند، اظهار داشت: محصولات سبزی و صیفی استان خوزستان به کشور روسیه صادر می‌شوند و عدم بازگشت آن‌ها از این کشور مهر تاییدی بر سلامت آنهاست.  
 
بیش از ۴۰۰ میلیون دلار سم و کود وارد کشور می‌شود/ فرموله شدن ۸۰ درصد سموم در کشور  
 
سید مهدی حسینی یزدی، رییس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران با بیان اینکه میزان واردات سموم در کشور ۲۱ هزار تن است، افزود: ارزبری محصولات وارداتی در این زمینه به شرح زیر است:
 
 واردات سموم بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار  
 واردات کود بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار  
 واردات بذر بین ۵۰ تا ۷۰ میلیون دلار  
 
وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سموم در داخل کشور فرموله می‌شود، ادامه داد: ۷۰ درصد از مواد اولیه این سموم از چین، ۱۵ درصد از هند و ۱۵ درصد مابقی نیز از کشورهای اروپایی وارد کشور می‌شود.  
 
حسینی با بیان اینکه حدود ۱۴ قلم تکنیکال در گذشته در داخل کشور تولید می‌شد، گفت: به دلیل عواملی مانند تحریم، عدم حمایت و غیره بیشتر این اقلام در حال حاضر از خارج وارد می‌شود. 
 
سموم وارداتی تست می‌شوند/دولت گلوگاهی برای حمایت از امنیت غذایی  
 
رئیس انجمن صنایع تولید کنندگان سموم گفت: باید مصرف سموم را در کشور به عنوان ابزاری برای تامین امنیت غذایی کشور بدانیم چرا که در غیر این صورت مبالغ زیادی برای واردات مواد غذایی صرف می‌شود.  
 
ضدعفونی بذرهای گندم/ مدیریت صحیح کار خود را در باغات تمام کرد  
 

رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به عملکرد این سازمان در کنترل آفت مگس میوه زیتون گفت: ما در زمینه مبارزه با این آفت نیازمند مشارکت بخش خصوصی و همکاری کشاورزان هستیم.  
 
رضافتوحی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ضمن تشریح عملکرد ۱۰۰ روزه سازمان حفظ نباتات اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات ما ضدعفونی بذرهای گندم بود که در این راستا ۱. ۲ تن بذر ضد عفونی شده است.  
 
وضعیت شیر همچنان در بلاتکلیفی/ تولیدکنندگان توپ پاسکاری مسئولان هستند  
 
رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به تکرار به تعویق افتادن مشخص شدن قیمت شیر گفت: در حال حاضر توپ پاسکاری میان دولت، وزارت صنعت و شرکت پشتیبانی تولیدکنندگان هستند.  
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در حالی که قرار بود تفاهم انجام گرفته در جلسه کارگروه تخصصی در زمینه ثبات قیمت شیر توسط ستاد تنظیم بازار مصوب و ابلاغ شود، این کار انجام نشد.  
 
رفع اتهام آلودگی از برنج‌های داخلی / برنج‌های وارداتی شناسنامه می‌گیرند
 
 
دبیر انجمن برنج با بیان اینکه برنج‌های داخلی گواهی عدم آلودگی دریافت کردند، گفت: از اول فروردین سال ۱۳۹۳ تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار شده و کد رهگیری دریافت کنند.  
 
شایق با اشاره به تصمیمات اخذ شده طی جلسه مذکور ادامه داد: قرار شد از این پس جلسه فوق به صورت دائم (یک بار در ماه) برگزار و تمام مسائل مربوط به بحث برنج در این جلسه بررسی و رصد شود.  
 
وی افزود: به این ترتیب موضوعی بدون تحقیق و بررسی کامل در جامعه مطرح نمی‌شود. 
 
شایق ادامه داد: همچنین قرار شد از اول فروردین سال ۱۳۹۳ تمام برنج‌های وارداتی شناسنامه‌دار شده و کد رهگیری دریافت کنند.  
 
وی افزود: براین اساس وزارت بهداشت باید مبدأ تمام محصولات وارداتی را از وزارت صنعت بگیرد.  
 
دبیر انجمن برنج تصریح کرد: اگر یکی از مقاصد برنج‌های وارداتی معروف به آلودگی یا دارای تعداد زیادی کارخانجات صنعتی باشد خرید برنج از آن‌ها صورت نمی‌گیرد.  
 
شایق ادامه داد: بنابراین زمانی که وزارت بهداشت اطمینان پیدا کرد محصولات وارداتی از مکان‌های مطمئن وارد می‌شوند و دارای گواهی عدم آلودگی هستند به آن‌ها کد رهگیری اعطا می‌کند.  
 
وی با اشاره به اینکه این کد روی کیسه‌های برنج درج می‌شود گفت: اگر کیسه‌ای علی رغم داشتن کد رهگیری آلوده باشد حتما تخلفی در این زمینه صورت گرفته و این موضوع قابل پیگیری خواهد بود. 

اختصاص یارانه به شیر را از رسانه‌ها شنیده‌ام /دامداران همچنان بلاتکلیف
 
رئیس هیأت مدیره اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه هنوز چیزی در مورد نتیجه جلسه ستاد تنظیم بازار به تشکل‌ها ابلاغ نشده است، گفت: دامداران در بلاتکلیفی به سر می‌برند. 

سیروس روستا در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه جلسه ستاد تنظیم بازار بدون حضور تشکل‌ها و نمایندگان تولیدکنندگان تشکیل شد، افزود: تاکنون چیزی درمورد نتایج این جلسه به ما ابلاغ نشده است.  
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شده ۶۰۰میلیارد تومان یارانه برای ثبات قیمت شیر خام اختصاص یابد اضافه کرد: هنوز چیزی مشخص نیست و بنده نیز این موضوع را از رسانه‌ها شنیده‌ام.  
 
افزایش تولید عامل کاهش بهای میوه است / ثبات قیمت پرتقال و نارنگی تا پایان سال
 
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار با اشاره به کاهش قیمت میوه طی ۱۰ روز اخیر گفت: قیمت پرتقال و نارنگی تا پایان سال افزایش نمی‌یابد.  
 
حسین مهاجران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه طی ۱۰ روز اخیر قیمت انواع میوه کاهش پیدا کرده است، اظهار داشت: علت این امر افزایش میزان تولید در سال‌جاری بوده است.  
 
وی ادامه داد: قیمت پرتقال، نارنگی، انار، انگور و خرمالو طی روزهای اخیر روندی نزولی را طی کرده است.  
 
مهاجران با بیان اینکه پیش از این قیمت پرتقال شمال دو هزار و ۵۰۰ تومان بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت این میوه بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان است.  
 
ستاد تنظیم بازار هیچ تصمیمی در مورد «شیر» نگرفت / «شیر» و «گرانی» در یک قدمی هم

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه در جلسه ستاد تنظیم بازار هفته جاری هیچ تصمیمی در مورد شیر گرفته نشده است، گفت: در صورتی که برای شیر تصمیمی گرفته نشود و اوضاع به همین شکل بماند، براساس قیمت‌های امروز بهای شیر بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۱۴۵۰ تومان می‌رسد.  
 
 
سعید سلطانی سروستانی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: براساس پیگیری‌های اتحادیه سراسری دامداران در جلسه این هفته ستاد تنظیم بازار هیچ تصمیمی در مورد شیر گرفته نشده و هر خبری در این مورد مطلقا دروغ است.  
 
وی افزود: متاسفانه در حالی که شیر به دلیل خاصیت فسادپذیری آن، باید در اولویت کالاهایی باشد که ستاد تنظیم بازار در مورد آن‌ها تصمیم گیری می‌کند، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تولید ، کشاورزی ، دام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار