شبکه تلويزيوني «اسکاي نيوز عربي»، با بيان اينکه دير يا زود تحقيقات درباره نخست وزير ترکيه نيز آغاز خواهد شد، اعلام کرد: کارشناسان اقتصادي درباره بحران موجود بر اقتصاد ترکيه هشدار مي دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ؛‌ يوسف الشريف خبرنگار اين شبکه در آنکارا با تهيه گزارشي درباره تحولات داخلي ترکيه اعلام کرد: يکي از مسئولان رسيدگي کننده به پرونده فساد اقتصادي در ترکيه در گفتگو با رسانه ها از فشارهاي دولت و جلوگيري آن از تحقيقات در اين خصوص انتقاد کرد و از سمتش  برکنار شد.

از سوي ديگر، کميته عالي قضات ترکيه از آنچه «تلاش هاي دولت براي برخورد سياسي با دستگاه قضايي» ناميد انتقاد کرد. در همين حال، قاضي دادگاه تجديد نظر دستورات دولت را درباره اطلاع پيشاپيش نتيجه تحقيقات درباره فساد مالي به دولت لغو  و روند تحقيقات را محرمانه اعلام کرد. از اين رو، اکنون، وضع دستگاه قضايي در ترکيه مورد انتقاد بسياري است.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه، اعلام کرد براي پاکسازي دستگاه قضايي و امنيتي از افراد فتح الله گولن تلاش مي کند و افزود به دروغ او را متهم به فساد مي کنند و در اين خصوص از حمايت بين المللي برخوردارند و توطئه هاي بيگانگان نيز آنها را ياري مي کند. پرسشي که اکنون در ميان مردم ترکيه مطرح است اين است که آيا اردوغان فقط امروز  خطرناک بودن اين گروه را متوجه شده است.

گزارشگر اين شبکه افزود: يک سال پيش، نديم شنار، فعال روزنامه اي و خبرنگار در زمان دستگيري هشدار داد که هر شخصي که براي انتقاد از نفوذ گروه فتح الله گولن در مراکز دولتي تلاش کند نابود خواهد شد. پس از آن «حنفي اوجي» مدير دستگاه امنيتي که از اين گروه جدا شد و کتابي درباره فعاليت هاي آن در دستگاه هاي امنيتي به رشته تحرير در آورد.

حنفي اوجي در اين خصوص گفت: «تسلط اين گروه بر دستگاه هاي امنيتي و دستگاه قضايي با حمايت و پشتيباني دولت اردوغان صورت گرفته است زيرا اردوغان در خلاص شدن از دست نظاميان از اين گروه استفاده کرد. امروز نيز زماني او خود قرباني اين گروه مي شود شروع به فرياد زدن کرده است. اردوغان خود نيروهاي امنيتي را منصوب کرده است و امروز نيز آنها را به اتهام عضويت در گروه گولن برکنار مي کند.»

طرف هاي نزديک به گروه گولن اتهام هاي اردوغان عليه آن را به کلي رد و اعلام مي کنند که «دوران او به سر آمده است.»

يکي از حاميان گروه گولن به اين شبکه گفت: «اردوغان در توهم به سر مي برد. او ابتدا گفت که اين وضع توطئه بيگانه است، همان طور که درباره تظاهرات پارک «گزي» گفت سپس اين وضع را به بازرگانان منسوب کرد و اکنون نيز گروه فتح الله گولن را مسئول مي داند. او همه را بي هيچ دليلي متهم مي کند.»

گزارشگر اين شبکه گفت: اطلاعات امنيتي منتشر شده در مطبوعات حاکي است تحقيقات دير يا زود شامل اردوغان نيز خواهد شد. در همين حال، کارشناسان اقتصادي بر پيامدهاي اين بحران بر اقتصاد ترکيه هشدار مي دهند.

انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار