خبرگزاري فرانسه درباره مشکلات پيش‌روي رئيس جمهور آمريکا در سال نو ميلادي نوشت:باراک اوباما سال 2014 را در حالي آغاز مي کند که چند پرونده داغ شامل بيمه بيکاري، اصلاح نظام خدمات درماني، مهاجرت و عملکرد آژانس امنيت ملي (ان اس اي) را روي ميز دارد و بايد سخنراني سالانه خود را براي آخر ماه آماده کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران اوباما که در سال 2013 در عرصه سياست داخلي به علت آغاز نافرجام بخش اصلي برنامه اصلاح نظام بهداشت ودرمان خود ودر خارج  به علت افشاگري‌ها در مورد گستردگي عمليات نظارتي آمريکا در وضعيت دشواري قرار گرفت، 16 روز براي تعطيلات و استراحت به هاوايي رفت.

چهل و چهارمين رئيس جمهور آمريکا پيش از عزيمت به سرزمين زادگاهش در 20 دسامبر که با هواپيما هشت ساعت از واشنگتن فاصله دارد، گفت مطمئن است پس از «چند روز خواب و استراحت»، «بهترين ايده‌ها» را (براي اداره مملکت) خواهد داشت.

او در هاوايي به گلف بازي کردن و پياده‌روي با خانواده در جنگل‌هاي جزيره اوهايو پرداخت و از ميکروفن‌ها خود را دور نگه داشت.

اما بازگشت به پايتخت فدرال براي اوباما بسيار سخت خواهد بود. جايي که دماي هوا 30 درجه سانتي‌گراد سردتر است و او روز دوشنبه با فضاي سياسي مواجه خواهد شد که تغيير در آن رخ نداده است. کنگره‌اي که بخشي از اعضاي آن مخالف برنامه‌هاي او هستند و عده‌اي از آنها اولويت را به انتخاب دوباره خود در انتخابات پيش‌رو خواهند داد.

نوامبر آينده در آمريکا انتخابات ميان‌دوره‌اي کنگره برگزار مي شود که در آن کل مجلس نمايندگان که اکنون اکثريت آن در اختيار رقباي جمهوري خواه اوباماست و يک سوم نمايندگان سنا که متحدان دموکرات او در آن اکثريت را دارند، عوض خواهد شد.

اوباما که از همزيستي بسيار دشوار با محافظه‌کاران از سال 2011 به تنگ آمده است، در ماه‌هاي اخير ابراز اميدواري کرد رأي دهندگان اکثريت را در کنگره از آن او کنند اما ناظران با توجه به زمان برگزاري انتخابات و کاهش محبوبيت اوباما در نظرسنجي‌ها ترديد دارند که دموکرات‌ها بتوانند اکثريت را در مجلس نمايندگان از جمهوري خواهان پس بگيرند يا اکثريت خود را در سنا حفظ کنند.

کاهش اعتماد مردم آمريکا به اوباما به حدود 40 درصد از ناکامي در اجراي مرحله مهم برنامه اصلاح نظام بهداشت و درمان او موسوم به اوباماکِر در اول اکتبر ناشي مي شود. مشکلات متعدد پايگاه اينترنتي که براي اين منظور در نظر گرفته شده و وعده‌هاي عمل نشده ناکامي‌هاي بزرگ براي دولت آمريکا به شمار مي روند.

دولت اوباما 31 دسامبر با خرسندي اعلام کرد بيش از 2 ميليون نفر در چارچوب قانون جديد خود را بيمه کرده‌اند اما هنوز از هدف خود براي رساندن شمار بيمه‌شدگان به هفت ميليون نفر که اواخر ماه مارس اعلام شد فاصله زيادي دارد.

اوباما قرار است به محض بازگشت از تعطيلات تمديد برنامه کمک به بيکاران طولاني مدت را از کنگره خواستار شود.

اين برنامه که 1 ميليون و 300 هزار آمريکايي را تحت پوشش قرار مي داد، 28 دسامبر به علت مخالفت کنگره با ادامه آن، متوقف شد.

برخي جمهوري‌خواهان مي گويند با کاهش شمار بيکاران ديگر نيازي به اجراي چنين برنامه‌اي نيست. نرخ بيکاري در آمريکا که در اوج بحران اقتصادي در سال 2008 به 10 درصد رسيده بود، ماه نوامبر به 7 درصد رسيد.

اما دولت آمريکا مي گويد قطع  ناگهاني مستمري بيکاري يک ميليون و 300 هزار نفر از ديدگاه اقتصادي معني ندارد.

ديگر پرونده‌ي دشواري که اوباما بايد موافقت کنگره را براي آن به دست آورد اصلاح قانون مهاجرت است.

جان بونر رئيس جمهوري خواه مجلس نمايندگان آمريکا بررسي جداگانه بندهاي اين قانون را که ماه ژوئن 2013 در سنا رأي آورد خواستار شده  و بنابراين ممکن است در طرحي که در نهايت تصويب مي شود اهداف بلندپروازانه‌اي که اوباما انتظار داشت لحاظ نشده باشد.

اوباما اميدوار است راه‌حلي براي وضعيت حدود 11 ميليون مهاجر که به طور غيرقانوني در خاک آمريکا زندگي مي کنند، پيدا شود.

اين مسائل احتمالا بخش عمده سخنراني سالانه باراک اوباما را که 28 ژانويه در برابر نمايندگان ايراد شود، به خود اختصاص خواهد داد. اوباما در اين سخنراني اولويت‌هاي خود را در 12 ماه پيش‌رو معرفي خواهد کرد.

او احتمالا در ماه ژانويه اصلاح آژانس امنيت ملي آمريکا را که برنامه نظارت جهاني اينترنت (پريزم) آن با افشاگري‌ها ادوارد اسنودن سروصداي زيادي برپا کرد، اعلام کند.

کارشناسان  اواسط ماه دسامبر گزارش مفصلي در باره نحوه عملکرد ان اس اي تحويل او دادند  و بازنگري عميق را در عملکردهاي نظارتي اين آژانس خواستار شدند.

اين هفته درخواست‌هاي متعددي براي گذشت نشان دادن در مورد اسنودن و حتي عفو او مطرح شد اما کاخ سفيد موضع خود را تغيير نداد و ابراز اميدواري کرد او براي پاسخگويي در خصوصي عملي که انجام داده است به آمريکا بازگردد.

اسنودن در حال حاضر در روسيه به سر مي برد که به او يک سال پناهندگي داده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار