مورخ آمریکایی تصریح کرد بان کی مون عروسک خیمه شب بازی غرب است و وهابیت و اندیشه‌های سیدقطب، آبشخور فکری تروریستها در سوریه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، دکتر "وبستر گریفین تارپلی" نویسنده و تاریخ نگار آمریکایی در گفتگو با این شبکه از واشنگتن گفت: جان کری وزیر امورخارجه آمریکا مطالبی درباره سوریه مطرح می کند که نشان می دهد وی دچار دشمن پنداری واهی و نگرانی بی اساس است و اینکه وی واقعیتهای سوریه را درک نمی کند. باید بخاطر داشت که همین جان کری به ظاهر جذاب از گروه بدنام موسوم به جمجمه و استخوان است که گروهی مخفی در دانشگاه ییل آمریکا بود. بخش اعظم موفقیت جان کری در فعالیت حرفه ای اش نیز مدیون حمایتهای این شبکه فاسد و خون آشام است که در جنگهای فاجعه بار آمریکا نقش بسیار زیادی ایفا کرده است. دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به علت ابتکار سیاسی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و اقدامات ایران و برخی از کشورهای دیگر، مجبور شده است در روند کنفرانس ژنو قرار بگیرد. دولت اوباما هیچ چاره دیگری نداشت بغیر از اینکه با این روند همراه شود. اما شاهد آن هستیم که دعوت از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو پس گرفته می شود. این بازی همانند خیمه شب بازی و نمایشی کمدی است.

وی افزود: بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد باید استعفا کند زیرا او در اقدامی کاملا موجه از ایران برای شرکت در نشست ژنو دعوت می کند اما با اعمال فشارها مجبور می شود دعوتش را پس بگیرد. بان کی مون همانند عروسک خیمه شب بازی عمل کرده است. نخهای هدایت کننده این عروسک خیمه شب بازی به وزارت امورخارجه آمریکا می رسد و این نخها در ماجرای اخیر کاملا مشهود شد.

به گفته این مورخ آمریکایی؛ بان کی مون به دفعات به ولید المعلم وزیر امورخارجه سوریه ، اهانتی دیپلماتیک داشت زیرا چند مرتبه سخنان او را قطع کرد. بان کی مون با المعلم که فردی بسیار موقر است به گونه ای رفتار کرد که گویی او پسربچه ای قانون شکن است. بان کی مون دیگر صلاحیت ندارد. او عروسک خیمه شب بازی آمریکا و ناتو است. او باید برود. سازمان ملل متحد نمی تواند در کنترل و هدایت چنین فردی باشد. اگر بان کی مون از دبیرکلی سازمان ملل متحد کنار گذاشته نشود این سازمان همان سرنوشتی را پیدا خواهد کرد که لیگ ملتها پیدا کرد. لیگ ملتها پیش از سازمان ملل متحد وجود داشت.

وی در ادامه افزود: وزارت امورخارجه آمریکا دچار نوعی روان پریشی شدید شده است. چرا دولت آمریکا از تروریستها در سوریه یا لیبی حمایت می کند؟ چرا آمریکا به تروریستها در چنین کشورهایی به چشم عناصر دموکراسی خواه نگاه می‌کند و به حمایت از آنها می‌پردازد؟ دولت آمریکا در تلاش است با بسیج گسترده به تامین امنیت بازیهای المپیک زمستانی در منطقه سوچی روسیه درمقابل تروریستهای داغستان و چچن کمک کند. این درحالی است که این تروریستها همان گروههایی هستند که در سوریه نیز فعالیت دارند و برخی از بدترین جنایتهای قابل تصور را مرتکب شده اند. جان کری از این سخن می گوید که بشار اسد با اقداماتی بیرحمانه علیه مردم خودش وارد عمل شده است. اگر اینطور باشد می توان همین استدلال را درباره آبراهام لینکولن رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال هزار و هشتصد و شصت و چهار یعنی زمان جنگ داخلی آمریکا مطرح کرد. رسانه های انگلیس و فرانسه در آن زمان می گفتند دولت آمریکا مشروعیت خودش را کاملا از دست داده است زیرا به کشتارمردم خودش روی آورده است(جنگ داخلی و کشتار مردم جنوب به دست مناطق شمالی آمریکا با دستور لینکولن). کسانی که در سوریه به فعالیتهای شبه نظامی مشغول هستند از آموزه ها و ایدئولوژی افرادی همانند سیدقطب بهره گرفته اند. سید قطب دشمن بدنام جمال عبدالناصر رئیس جمهور پیشین مصر بود. این افراد با وهابی ها نیز ارتباط دارند. عربستان سعودی از شبه نظامیان در سوریه حمایت می کند. عربستان سعودی و آمریکا به شبه نظامیان فعال در سوریه سلاح و کمک مالی می دهند و از آنها حمایت سیاسی و دیپلماتیک دارند. این افراد همانند اهریمن هایی است که به شکل انسان هستند  و از ایدئولوژی وهابیت درس گرفته اند. واقعیت سوریه همین است.

وی گفت: مردم سوریه باید خودشان آینده کشورشان را تعیین کنند. اگر کمکهای مالی سعودی ها و قطری ها و اماراتی ها از شبه نظامیان و تروریستهای فعال در سوریه قطع شود و این افراد از سوریه فراخوانده شوند و امور این کشور به خود سوری ها واگذار شود، مردم سوریه خودشان می توانند مشکلات کشورشان را حل کنند. مواضع تند و آتشین جان کری علیه حکومت سوریه برای جلب نظر کمیته امور عمومی آمریکا و اسرائیل موسوم به ایپک و سعودی ها بوده است. اما دولت اوباما باید از چنین خط مشی دست بکشد و به سمت مسئله اصلی برود که عبارتست از  کنار گذاشتن تروریستها در سوریه. اگر اتفاقی در المپیک رخ بدهد و امنیت این بازیها به مخاطره بیفتد همه هیاهو خواهند کرد. اگر مشخص شود اوباما درمبارزه با تروریستها در سوریه رویکرد نرم داشته است، دیگر او قادر نخواهد بود با چنین هیاهویی درباره اتفاق احتمالی در المپیک همراهی کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار