تحقيقات درباره پنهانکاری فرماندهان بلندپايه تفنگداران دريايی آمريکا درباره مدارک مربوط به ارتکاب جرايم جنگی نيروهای آمريکايی در افغانستان دوباره از سر گرفته شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازفارن پالسی در گزارشی به قلم "دان لاموت" نوشت به نظر میرسد تحقيقات درباره پنهان کاری فرماندهان بلندپايه تفنگداران دريايی آمريکا درباره مدارک مربوط به ارتکاب جرايم جنگی نيروهای آمريکايی در افغانستان جان تازه ‌ای گرفته است .

يکی از مسئولان بلندپايه غيرنظامی آمريکا يعنی مديرکل سازمان نظارت بر اطلاعات امنيتی آمريکا تحقيقات درباره اينکه فرماندهان تفنگداران دريايی امريکا به طور غيرقانونی مدارک حساس مربوط به اين پرونده های جرايم جنگیدر افغانستان را پنهان کرده اند آغاز کرده است. 

اين تحقيقات در واقع ريشه در رسوايی خجالت آور  تفنگداران دريايی آمريکا در ژوئيه 2011دارد که شماری از آنها به جسد يک عضو طالبان در افغانستان بیحرمتی کردند. 

اين تصاوير ژانويه 2012 منتشر شد و پس از آنکه با محکوميت و انتقادات بين المللی روبرو شد هيلاری کلينتون وزير خارجه وقت آمريکا و لئون پانه تا وزير دفاع و ديگر مسئولان آمريکايینيز به شدت از آن انتقاد کردند. 

3 تک تيراندازی که در اين تصاوير ويديويی حضور داشتند با اتهامات مختلفی روبرو شدند . دستکم 5 تفنگدار ديگر نيز با تنبيه های غير قضايی روبرو شدند. 

در حالیکه محاکمه قضايی سه تفنگدار در جريان بود، مسئولان بلندپايه تفنگداران دريايی آمريکا به طور ناگهانی تصاوير ويديويی و ديگر اطلاعاتی که در طول تحقيقات جمع آوریشده بود طبقه بندی کردند اين درحالی بود که اعتراضات گسترده ایمبنی بر غيرقانونی بودن اين اقدام صورت گرفت. 

فرماندهان تفنگداران دريايی آمريکا اين گونه استدلال کردند که انتشار اين تصاوير و ديگر اطلاعات مربوط به اين پرونده میتواند منجر به حملات جديد به نيروهای آمريکايی در افغانستان شود.
 
با اين حال در پیاين اقدام "جيمز ورير" يک وکيل آمريکايی تفنگداران دريايی آمريکا متهم کرد به طور غيرقانونی اين مدارک را طبقه بندی کرده اند تا دست داشتنشان در اين پرونده افشا نشود. 

شکايتی که ويريک مطرح کرد سال گذشته با پوشش گسترده رسانه ای روبرو شد. با اينحال بازرس کل وزارت دفاع آمريکا هيچ توجهی به آن نکرد. اما طی چند روز اخير اتهامات ويريک با توجه گسترده مسئولان قدرتمند غيرنظامیآمريکا از جمله "جان فيتزجرالد" مدير سازمان نظارت بر اطلاعات امنيتی آمريکا روبرو شده است. 

علاقمندی "فيتز جرالد" به اين پروند به اين معنی است که تحقيقات درباره اين رسوايی خاتمه نيافته است و اين احتمال وجود دارد که فرماندهان تفنگداران دريايی آمريکا هر آن بابت اين پنهان کاری خود گرفتار شوند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار