معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت گفت: از سال 89 تاکنون 1300 میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی و پژوهشی در وزارت نفت تعریف شده که بخشی از اینها تبدیل به فرآورده و تجاری سازی شده است.

محمدرضا مقدم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه سرمایه، فناوری و انرژی سه عامل کلیدی توسعه اقتصادی کشور است گفت: رشد اقتصادی کشور را هیچ وقت بدون امنیت انرژی در نظر نمی گیرند انرژی که سنبل منابع طبیعی است و به طور کلی دستاورد بشر نیست و طبق فقه اسلامی اولا حقوق بین نسلی است یعنی همه نسل‌ها بایستی از آن بهره ببرند.

مقدم افزود: باید با علم و دانش از فناوری‌های روز به خوبی بهره برداری کرده  تا بتوانیم ارزش افزوده بالاتر را نصیب اقتصاد کشور کنیم. به عبارتی بالاترین حد از فناوری را برای تبدیل این منبع خدادادی به سایر محصولات بکار بریم و در نتیجه بهترین ضریب شدت انرژی یعنی نسبت انرژی مصرف شده به تولید ناخالص را داشته باشیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت تاکید کرد: باید در مسیر زنجیره ارزش تولید مواد حرکت کرده و به حلقه های آخر محصولات حاصل از هیدروکربوری برسیم و از سرمایه در تکمیل زنجیره ارزش باید حداکثر کالا و تجهیزات و دانش فنی (فرایندها و محصولات) را داشته باشیم و از طرفی بتوانیم این کالا و تجهیزات را در داخل کشور بسازیم.

مقدم با بيان اينكه بايد به دنبال توليد محصولاتي با ارزش افزوده بالا باشيم، افزود: با استفاده از علم و دانش، فناوري هاي نوين و كارآمد و استفاده از روش هاي بهينه توليد، مي توان محصولاتي با ارزش افزوده بيشتر توليد كرد كه نتيجه آن به ارمغان آوردن رفاه و عدالت براي نسل هاي بعدي است. 

وی با اشاره به اینکه در سه سال گذشته نظام فناوری پژوهش در این وزارتخانه تعریف شده و ساختارها تغییر یافته افزود: هدف وزارت نفت از اجرای پروژه‌های تحقیقاتی رسیدن به تولید محصول است تا با این تولید گرهی از مشکلات برطرف شود.

معاون پژوهش و فناوری وزارت نفت تاکید کرد: از سال 89 تاکنون 1300 میلیارد تومان پروژه تحقیقاتی تعریف شده که بخشی از اینها تبدیل به فراورده شده است. 

مقدم گفت: هم اکنون 21 کاتالیست در کشور تجاری سازی شده است و به دنبال این هستیم که پروژه‌های تحقیقاتی بیشتری را از طریق بخش خصوصی انجام دهیم پژوهشگاه و دانشگاهها به عنوان قطب علمی کشور محسوب می شود باید از این ظرفیت ها در داخل استفاده شود. در بخش تحقیقاتی قطب علمی بیشتر متکی به دانشگاهها است.

انتهای پیام/
برچسب ها: نفت ، پژوهش ، فناوری ، کاتالیست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار