رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران با بیان اینکه رعایت اصول اخلاق حرفه ای یکی از بنیادی ترین شاخص های بقای شرکت های فعال در صنعت احداث است، گفت: ضوابط حاکم بر شرکت های دولتی فعال در این صنعت از اصول دیگری تبعیت می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران،هرمزد  رامينه رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران در سومین همایش اخلاق مدیریت و مدیریت اخلاق با بیان این که این سومین سمیناری است که با موضوعیت اخلاق حرفه ای برگزار می کنیم، افزود: نمی دانم اخلاقیات ما مهندسان در پی تشکیل این دو سمینار گذشته چقدر بهتر شده و چقدر خودمان را پایبند این اصول می دانیم.

***رعایت و پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای خیلی  راحت نیست

وی در ادامه گفت:  البته در شرایطی که همه تلاش می کنند به هر نحوی  شده سرشان را از آب بیرون نگه دارند و به هر وسیله  برای نجات خود راه کاری بیاندیشند،  رعایت و پایبندی به اصول اخلاق حرفه ای خیلی  راحت نیست ، ولی باید توجه داشت رعایت این اصول اگر اصلی ترین شاخص برای پایداری و دوام و بقاء شرکت های فعال در بخش خصوصی نباشد قطعاً یکی از بنیادی ترین آنها است.

 رامينه در ادامه تصریح کرد: فقط به بخش خصوصی اشاره کردم و نگفتم ما مهندسان مشاور ، برای اینکه همین استدلال برای شرکت های پیمانکاری هم صادق است ، ولی همه می دانیم که ضوابط حاکم بر شرکت های دولتی فعال در صنعت احداث از اصول دیگری تبعیت می کنند و ضوابط دیگری بر آنها حاکم است . هرچند همه ما در مقابل قانون برابریم ولی بعضی از ما ها کمی بیشتر برابریم .

وی با اشاره به این که اولین همایش در دی ماه 90 برگزار شد افزود: نهاوندیان رئیس وقت اتاق بازرگانی در آن نشست به نکات مهمی اشاره کرد و گفت " همه فعالیت های کشور با بی اعتمادی نسبت به بخش خصوصی، به دولت واگذار شد و در نتیجه آن فسادهایی گریبان گیر کشور شد."

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران ادامه داد:سال قبل نیز ترکان دبیر کنونی شواری هماهنگی مناطق آزاد مهمان همایش دوم بود و با اشاره به مشکلات فراوانی که مهندسان مشاور با آن دست به گریبانند گفت در این دوران پرداختن به مسئله اخلاق یک ارزش است که جامعه مهندسان مشاور اقدام به برگزاری همایشی در این خصوص کرده اند.

وي تاکید کرد: ترکان همچنین با اشاره به وجود آلودگی در بخشی از سیستم بوروکراسی اظهار امیدواری کرد تشویق و ترویج "اخلاق و اخلاق مداری " باید در همه سازمانها و نهادهای حکومتی توسعه یابد.

وی در ادامه با اشاره به انتصاب رئیس جدید سازمان نظام مهندسی اظهار کرد: از این انتخاب صمیمانه استقبال می کنیم و انتظار داریم که موضوع اخلاق در سازمان نظام مهندسی بصورتی خیلی جدی و ریشه ای مورد توجه قرار گیرد.

رامينه در ادامه گفت: پر واضح است که دولت با انتصاب هائی که کرده و همواره هم در صحبت های رئیس جمهوری مورد اشاره قرار داده می شود ، این دولت تمایل به همکاری با بخش خصوصی و تشکلهای حرفه ای را دارد و مصمم به مبارزه با فساد حاکم بر لایه های مختلف دولت می باشد؛ فسادی که ما در این صنعت شدیدا از آن رنج می بریم و تمامی قشرهای ملت بهای آن را پرداخته اند و هنوز هم می پردازند .

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران خاطرنشان کرد: ما در صنعت احداث از این رویکرد دولت مشتاقانه استقبال و با تمام وجود از آن حمایت می کنیم  و امیدواریم که دولت با ادامه روش تعامل با سایر کشورها و بخصوص کشور های همسایه و منطقه و همچنین با ادامه مذاکرات هسته ای بتواند مسیر را برای فعال سازی گسترده اقتصاد کشور و طبعا صنعت احداث هموار کند و همان گونه که چرخ های سانتریفیوژ ها می چرخند چرخ های اقتصاد هم به چرخش درآیند. 

رامینه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت بخش خصوصی گفت: وقتی صحبت از بخش خصوصی می کنیم و ادعا داریم که امور اقتصادی کشور باید در دست بخش خصوصی باشد و یا اینکه توسعه کشور فقط می تواند از طریق بخش خصوصی تحقق پیدا کند با ابراز و اظهار این گونه دعاوی باید توجه داشته باشیم که این اظهارات و این دعاوی همراه خودش بار مسؤلیت سنگینی را هم به دوش بخش خصوصی می گذارد . آیا بخش خصوصی ما این آمادگی را دارد ؟ چقدر تشکل ها خودشان را برای پذیرش این تعهدآماده کرده اند ؟ و چقدر به پیامد های آن فکر کرده ایم ؟

***کمی بیشتر برنامه ریزی کنیم

وی با اشاره به تجربه مسئولان و تئوری سعی و خطا در سیستم مدیریتی کشور افزود:در ایران به اندازه کافی با سرنوشت خودمان با استفاده از تئوری سعی و خطا بازی کرد ه ایم ، آیا می خواهیم یک بار هم همین سعی و خطا را تجربه کنیم .

وی درادامه افزود: این حرف ها را نمی زنم برای اینکه به بخش خصوصی و یا توانمندی های آن شک و تردید دارم ، بلکه این ها را در حضور شما دوستان مطرح میکنم تا کمی بیشتر فکر  کنیم ، کمی بیشتر برنامه ریزی کنیم و قدم های مان  را طبق برنامه از پیش تدوین شده برداریم .

وي با اشاره به موضوع و نکات مطرح شده در این سمینار گفت:  اگر ما می خواهیم داعیه دار توسعه کشور باشیم و اگر میخواهیم با دولت و برنامه ریزان در ترسیم راه های دستیابی به توسعه کشور همراه و هم قدم باشیم ، باید در رعایت قانون و رعایت اصول اخلاق هم پیش قدم و پرچمدار باشیم. ما نخواهیم توانست به اهداف مان در توسعه کشور برسیم مگر اینکه اخلاقیات را سر لوحه همه اقدامات مان و قانون را در افکارمان و در اعمال مان مبنای رفتار و اعمال مان قرار دهیم.

رئیس شورای مدیریت جامعه مهندسان مشاور ایران افزود: باید توجه داشته باشیم که ما به عنوان یک مهندس که در کارهای عمرانی کشور فعالیت می کند و از محل منابع مالی کشور که متعلق به ملت است هزینه آن تأمین می شود ،  بالاترین درجه تعهد ما در این حرفه به جامعه بزرگ کشورمان است. بنابراین موظفیم منافع ملی را در صدر اهداف مان قرار بدهیم .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار