فارن پالسی در گزارشی نوشت به دنبال ممانعت از ورود یک نماینده سازمان ملل به منطقه مورد مناقشه کریمه اوکراین و موافقت پارلمان روسیه ،با درخواست رئیس جمهور برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین ، تلاش دیپلماتیک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اوکراین با شکست مواجه شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی فارن پالسی در گزارشی به قلم کولوم لنخ درباره شکست تلاش های دیپلماتیک رئیس جمهور آمریکا برای حل بحران اوکراین نوشت : به دنبال ممانعت از ورود یک نماینده سازمان ملل به منطقه مورد مناقشه کریمه اوکراین و موافقت پارلمان روسیه ، دوما ، با درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برای اعزام نیروهای نظامی به اوکراین در حمایت از شهروندان اوکراینی حامی روسیه ، تلاش دیپلماتیک باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از فروپاشی اوکراین با شکست مواجه شد. 

کاخ سفید و دیگر دولت های اروپایی خواهان میانجیگری بین المللی در اوکراین هستند و این گزینه را تنها امید برای دستیابی به راه حل مسالمت آمیز برای بحران اوکراین می دانند.

سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل در جریان نشست شورای امنیت سازمان ملل که روز جمعه پشت درهای بسته برگزار شد پیشنهاد کرد سازمان ملل "رابرت سری"نماینده ویژه خود را به کریمه اعزام کند تا ببیند آیا وی می تواند رهبران هوادار روسیه را برای صلح با مقامات کیف متقاعد کند . 

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز جمعه از رابرت سری ، سفیر سابق هلند در اوکراین ،که هم اکنون به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در روند صلح رژیم غاصب صهیونیستی و فلسطین فعالیت دارد، خواست تا هرچه سریعتر عازم کریمه شود.

این در حالی است که بنا بر اعلام یک منبع دیپلماتیک ، مقامات هوادار روسیه در کریمه از دعوت از سری خودداری کرده اند. 

نخست وزیر جدید منتخب کریمه از روسیه درخواست کمک کرده است. در همین حال منابع دیپلماتیک اعلام کردند رابرت سری نتوانسته است عازم کریمه شود زیرا نیروهای مورد حمایت روسیه کنترل فرودگاه های اصلی را به دست گرفته اند. 

مارتین نسیرکی سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران در مقر سازمان ملل اعلام کرد در حال حاضر این ماموریت دیپلماتیک به کریمه لغو شده است. رابرت سری قصد داشت به کریمه سفر کند اما به نظر می رسد به لحاظ لجستیکی مشکلاتی وجود دارد به همین منظور وی ترجیح داده است مطابق با برنامه ریزی اولیه عازم ژنو شود.

باراک اوباما که تلاش می کرد به روند دیپلماتیک حل و فصل بحران اوکراین جان تازه‌ای بخشد در گفتگوی تلفنی نود دقیقه ای با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد وی از طریق گفتگوی مستقیم با دولت اوکراین و با حمایت میانجیگران بین المللی باید نگرانی های خود را در اوکراین برطرف سازد. 
رئیس جمهور آمریکا همچنین استقرار سریع میانجیگران بین المللی در اوکراین را تحت حمایت سازمان ملل ، شورای امنیت این سازمان و نیز سازمان امنیت و همکاری اروپا پیشنهاد کرد. 

بنا بر اعلام کاخ سفید ، اوباما همچنین به پوتین هشدار داد ادامه نقض حاکمیت و یکپارچگی اوکراین تاثیری منفی بر جایگاه روسیه در جامعه بین الملل خواهد داشت. 

اوباما خاطر نشان کرد آمریکا شرکت در نشست های مقدماتی با روسیه را به منظور فراهم آوردن زمینه برگزاری اجلاس قدرت های صنعتی جهان موسوم به گروه هشت به حال تعلیق درخواهد آورد و ادامه نقض قوانین بین المللی از سوی روسیه به انزوای هرچه بیشتر سیاسی و اقتصادی این کشور منجر خواهد شد. 

کرملین در همین حال با انتشار بیانیه ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین در این گفتگوی تلفنی از تصمیم خود دفاع کرد و گفت دولت جدید اوکراین ملی‌گرایان افراطی را به ارتکاب اقدامات تحریک آمیز و تبهکاری ترغیب و اقلیت های قومی روس را تهدید کرده است. 

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد خطری جدی جان شهروندان روس را تهدید می کند و چنانچه دامنه خشونت ها بیش از پیش به مناطق شرق اوکراین و کریمه کشیده شود روسیه محافظت از از منافع این کشور و روس زبان ها را حق خود می داند. 
 
"جان الیسون" معاون دبیر کل سازمان ملل در نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل با اشاره به تازه ترین تحولات اوکراین اعلام کرد بر اساس گزارش ها افراد مسلح ناشناس همچنان مانع از ورود به فرودگاه ها و ساختمان های دولتی همچون ساختمان پارلمان منطقه می شوند. 

وی افزود گزارش ها همچنین حاکی از آن است افراد مسلح کنترل ساختمان‌ها را در برخی شهرها در شرق و جنوب اوکراین به دست گرفته اند. 

الیسون خاطر نشان کرد برغم چنین مشکلاتی ، برخی نشانه های امیدوارکننده نیز وجود دارد و آن اینکه ، کیف برای گسترش اعضای دولت به نحوی که نمایندگانی از شرق اوکراین نیز بتوانند در آن شرکت داشته باشند اعلام آمادگی کرده است. 

"یوری سرگیف"نماینده اوکراین در سازمان ملل با انتقاد از تصمیم روسیه برای مداخله و محافظت از اقلیت های قومی روسیه اعلام کرد اقدام نظامی روسیه در کریمه به منزله تجاوز به خاک اوکراین و نقض اصول اساسی منشور سازمان ملل تلقی خواهد شد. 

وی افزود موافقت دوما با درخواست پوتین برای اعزام نیرو به اوکراین موضوع جدیدی نیست . این نیروها از پیشتر در آنجا حضور داشتند و شمار آنها همچنان روبه افزایش است. 

در همین حال دبیر کل سازمان ملل روز شنبه با ولادیمیر پوتین تلفنی گفتگو کرد. 
بان کی مون پس از این گفتگوی تلفنی به تصمیم پارلمان روسیه برای موافقت با مداخله نظامی در اوکراین اشاره ای نکرد و در عین حال از پوتین خواست به طور مستقیم با مقامات کیف گفتگو کند.

بان کی مون همچنین درباره تحولات اخیر اوکراین به ویژه اتفاقاتی که وحدت ، حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تهدید می کند به شدت ابراز نگرانی کرد. 

در همین حال دولت های اروپایی درباره تصمیم روسیه برای مداخله در اوکراین هشدار داده اند. 

ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد دولت وی سفیر روسیه را به منظور ابراز نگرانی شدید این کشور احضار کرده است و وی به منظور اعلام حمایت از دولت جدید اوکراین روز یکشنبه به این کشور سفر خواهد کرد. 

وزیر امور خارجه انگلیس گفت در گفتگوی تلفنی با همتای روس خود از وی خواسته است تا گام های لازم را برای برقراری آرامش بردارد و در گفتگوهای سیاسی با مقامات دولت اوکراین در کیف شرکت کند. 

به دنبال درخواست کمک نخست وزیر کریمه برای برقراری صلح و آرامش ، روسیه تصمیم به  جلب موافقت پارلمان این کشور برای مداخله نظامی در اوکراین گرفت. 
الکساندر تورچینف رئیس جمهور موقت اوکراین اعلام کرد تصمیم مسکو برای اعزام نیرو به اوکراین غیرقانونی بوده و مداخله نظامی این کشور در اوکراین نقش آشکار قوانین بین المللی و امنیت اروپا محسوب می شود.  

"سامانتا پاور" ضمن تلاش برای متقاعد ساختن روسیه برای حمایت از رویکرد دیپلماتیک در کریمه ، در نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرد واشنگتن همچنان می کوشد تا از تلاش ها برای میانجیگری بین المللی در اوکراین حمایت کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار