رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: پیوستن عراق به زنجیره مقاومت مسئله مهمی است که مخالفان خط مقاومت جهت برهم زدن این زنجیره، در حال انجام اقدامات مختلفی همچون به هم ریختن وضعیت داخلی کشورها هستند.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، "علی اکبر ولایتی" در سمینار علمی روابط حسن همجواری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق که در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، درباره روابط عمیق و حسنه میان ایران و عراق اظهار داشت: میان ملت ایران و عراق مشترکات بسیار زیادی از لحاظ تاریخی وجود دارد و در روزی که حکومت بعثی عراق بر مردم کشورش فشار وارد آورد پناهندگان زیادی از آن کشور به ایران آمدند.

وی افزود: کسانی که به عنوان پناهنده به ایران آمدند، اکنون در عراق با پذیرفتن پست‌های مختلف در حال حکومت هستند و‌ آنها به نوعی با تقویت از سوی جمهوری اسلامی ایران از انقلابیون ایرانی به حساب آمدند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه تشیع میان ایران و عراق مهم‌ترین عامل اشتراک دو کشور است، تصریح کرد: پیوستن عراق به زنجیره مقاومت مسئله مهمی است که مخالفان خط مقاومت جهت برهم زدن این زنجیره، در حال انجام اقدامات مختلفی همچون به هم ریختن وضعیت داخلی کشورها هستند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با تاکید بر نقش بالقوه عراق به عنوان قوی‌ترین کشور عرب در منطقه خاطرنشان کرد: تحقیق و بررسی در بازسازی روابط میان ایران و عراق نیازمند تلاش‌های مرکز تحقیقات استراتیک است تا به عنوان یکی از وظایف خود در جهت تقویت روابط با همسایگان عمل کند.

وی گفت: استفاد از ویژگی‌های ترانزیت برای جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعات بسیار مهمی است که به دلیل موقعیت استراتژیک خود می‌توانیم نهایت استفاده را از آن ببریم چراکه درآمدهای حاصله از ترانزیت قابل مقایسه با هیچ درآمد ثابت و پایدار دیگری برای جمهوری اسلامی ایران نیست.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به اشتراکات فرهنگی بین ایران و عراق اشاره و تصریح کرد: همبستگی فرهنگی میان دو کشور در جهت تقویت روابط می‌تواند یکی از عناصر مهم باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: با توجه به اقدامات دشمنان در جهت برهم زدن خط مقاومت متشکل از ایران، سوریه، لبنان، عراق باید به آسیب‌شناسی موضوعات مختلفی در این عرصه بپردازیم تا نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: جمهوری ، اسلامی ، عراق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار