"سلمان هراتی"، شاعر معاصر ایرانی و سراینده مجموعه "از این ستاره‌ تا آن ستاره" با شعرهای انتقادی و اجتماعی مشهور است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران؛  سلمان هراتی با نام اصلی سلمان قنبر هراتی، شاعر معاصر ایرانی با شهرهای انتقادی و اجتماعی مشهور شد؛‌وی در اول فروردین 1338 در روستای مرودشت تنکابن مازندران در خانواده‌ای مذهبی متولد شد.
 
هراتی درس‌های ابتدایی را تا پایان دوران متوسطه در زادگاهش، مرودشت تنکابن گذراند سپس در دانشسرای تحصیلی ادامه تحصیل داد و پس از دو سال در رشته‌ هنر مدرک فوق دیپلم را اخذ کرد و پس از پایان تحصیلات در یکی از مدارس روستاهای دور لنگرود تدریس کرد.
 
تخلص هراتی در شعرهایش "آذرباد" بود و می‌توان در اشعار وی تأثیرپذیری از شعرهای "سهراب سپهری" را دید. این تأثیرپذیری تا حدی بود که وی یکی از اشعارش را به "سهراب سپهری" تقدیم کرد.
 
دوستی هراتی با "سید حسن حسینی" و "قیصر امین‌پور" زبانزد است "سید حسن حسینی" پس از فوت سلمان، یکی از بهترین آثار ادبی خو را با عنوان "بیدل سپهری و سبک هندی"‌ به وی تقدیم کرد.
 
زبان شعری هراتی در وهله اول نخست بیش از هر چیز با ایدئولوژی شاعر مواجه می‌شود بیشتر اشعار وی به طور مستقیم یا غیرمستقیم به بازگویی جهان‌بینی، اعتقادات و برداشت‌های سیاسی و اجتماعی وی می‌پردازد.
 
سلمان هراتی شعر را به منظور ادای تعهد اجتماعی و حتی گاه سیاسی به کار می‌برد در آنجایی که از "وطن" سخن می‌گوید مقصود او ایران معاصر و نه وصف تاریخ یا بیان مختصات فرهنگ ملی است بلکه از خیابان‌هایی سخن می‌گوید که نام خیابان‌هایش را به نام شهیدان برگزیده‌اند.
 
زبان شعر سلمان، زبان شعر انقلاب است و‌ ‌می‌توان او را از تأثیرگذارترین شاعران در زمینه زبان این دوره دانست؛ کمتر خواننده‌ای در برقراری ارتباط با شعر هراتی به مشکل می‌خورد.
 
در کنار هم قرارگرفتن کلمات در شعر سلمان به گونه‌ای است که هیچ کلمه‌ای در مقایسه با سایر کلمات غریب نیست وی در اشعار نو خود ثابت کرده که توانایی بهره‌گیری از عامیانه‌ترین لغات را در شعر خود دارد.
 
سلمان فرصت زیادی برای سرایش شعر نداشت و از نظر کمی، آثار فراوانی را از خود به جای نهاد. وی در همین عمر کوتاه خود آثار ارزشمندی را خلق کرد که هر کدام جایگاه ویژه‌ای را در ادبیات معاصر کشورمان به خود اختصاص داده است.
 
مجموعه‌های "از آسمان سبز" در سال 64 و "دری به خانه خورشید" در سال 67 از هراتی منتشر شد؛ کتاب "دری به خانه خورشید" وی از جمله کتاب‌های موفقی است که شعرهای ویژه بزرگسالان را دربر می‌گیرد.
 
همچنین هراتی کتابی به نام "از این ستاره تا آن ستاره" را در زمینه شعر نوجوانان از خود به یادگار گذاشته است.
 
انتهای پیام/ رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار