مشاور اقتصادی رئیس جمهور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

کاهش "تورم" اولویت دولت است/ ترکیب مردم و دولت برای حل مشکل مالی کشور

نیلی گفت: در صورتي كه ما بتوانيم با اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها تورم را در سال جاری به 25 درصد برسانيم آن را بيش از 10 واحد درصد نسبت به سال 92 كاهش داده‌ایم و اين دستاورد بسيار بزرگي است.

مسعود نیلی در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه افزايش قيمت‌ها رشدي در هزينه‌ها است اظهار داشت: از مزاياي اين كار مي‌توان به اطمينان از تأمين انرژي مورد نياز جامعه اشاره كرد.

وي ادامه داد: چرا كه انرژي عامل اصلي تحرك جامعه است و اگر ما نتوانيم اين نياز اقتصاد كشور را تأمين كنيم عدم تأمين انرژي گلوگاه اقتصادمان مي‌شود.

نیلی افزود: هم اكنون مردم ما در زندگي روزمره خود مشاهده مي‌كنند كه ما در زمستان‌ها براي تأمين گاز و در تابستان‌ها در تأمين برق با مشكل مواجه هستيم.

وي اضافه كرد: اين در حالي است كه بزرگترين مزيت اقتصادي ما نفت و گاز است.

نیلی با بيان اينكه با توجه به مسائل ذكر شده مشكلي در كار وجود دارد افزود: اقتصاد بخش انرژي در داخل كشور دچار مشكل است و ما براي اينكه بتوانيم آن را اصلاح كنيم ناچار هستيم - همان‌طور كه قانون نيز دولت را مكلف كرده و بايد در بودجه‌هاي سالانه اين مسأله را پيش‌بيني كند- اين تغيير را انجام دهيم تا به جايي برسيم كه از اتفاق بدي مانند قاچاق سوخت از كشور و نارسايي در تأمين انرژي رها شويم.

وي افزود: ما بايد روندي را بدون اين كه فشار زيادي به جامعه وارد شود دنبال كنيم كه اين هدف اصلي ما در اين كار است.

نیلی در پاسخ به اين پرسش كه شيوه افزايش قميت‌ها در فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها به چه صورت است اظهار داشت: شيوه افزايش قيمت‌ها با ملاحظه شرايط ركود و تورمي كه اقتصاد ما به آن دچار است حتماً بايد انجام گيرد.

وي با بيان اينكه موضوع كاهش تورم از يك طرف و خروج از ركود از طرف ديگر اولويت جدي دولت است، افزود: هم اكنون مردم در زندگي روزمره خود اين مسئله را لمس مي‌كنند كه شتاب افزايش قيمت‌ها بسيار كند شده است.

نیلی اضافه كرد: شايد اين اسفند و نوروزي كه ما پشت سر گذاشتيم پس از مدت‌ها از نظر تغيير سطح عمومي قيمت‌ها اسفندي با آرامش بود.

وي با اشاره به اينكه اين مسئله اولويت مهمي براي دولت تلقي مي‌شود تصريح كرد: بنابراين دولت در تعيين شيب قيمت‌ها آن را لحاظ مي‌كند و به جاي وارد كردن يك شوك بزرگ قيمتي كه توان از بين بردن تمام اين دستاوردها را دارد با شيبي ملايم اما مستمر بازار انرژي را اصلاح مي‌كند.

نیلی تأكيد كرد: بنابراين ديگر بنابر وارد شدن يك شوك بزرگ قيمتي نيست.

 *بهبود وضعيت سلامت اولويت اصلي دولت است

وی با اشاره به اينكه هر چه شيب افزايش قيمت‌ها كمتر باشد منابعي كه حاصل مي‌شود نيز كمتر خواهد بود گفت: بنابراين با توجه به محدوديت اين منابع راجع به تخصيص آن به مصارف مختلف بايد فكر كنيم.

نیلی افزود: اولويت اصلي دولت در اين زمينه بهبود وضعيت سلامت در كشور است.

وي با بيان اينكه هم اكنون جامعه ما به دليل سهمي كه مردم مستقيماً در اين زمينه پرداخت مي‌كنند فشار زيادي را تحمل مي‌كند اضافه كرد: يكي از شاخص‌هايي كه دولت قصد دارد آن را دنبال كند اين است كه سهم مردم به تدريج كاهش پيدا كند.

نیلی ادامه داد: اولويت دوم دولت نيز اين است كه  به بهبود وضعيت و امنيت غذايي قشر كم درآمد جامعه به عنوان مثال آنها كه زير پوشش نهادهاي حمايتي قرار دارند كمك كنند.

وی اضافه كرد: منابعي كه از تغيير در جمعيت دريافت كننده يارانه حاصل شود صرف توسعه و بهبود محيط زيست و آلودگي هوا و از سوي ديگر بهبود نظام سلامت مي‌شود.


نیلی ادامه داد: علاوه بر اين از اين منابع در بهبود وضعيت حمل و نقل عمومي، مدارس، آموزش و ... استفاده خواهد شد.

وي اضافه كرد: بنابراين جهت دولت هماني است كه مجلس در قانون بودجه 93 مشخص كرده است.

نیلی افزود:  اما چون شيب افزايش قيمت ملايم‌تر از چيزي است كه در قانون بودجه مذكور تعيين شده بود خود به خود منابع آن نيز مقدار كمتري خواهد بود.

* ترکیب مردم و دولت برای حل مشکل مالی کشور

وی در پاسخ به اين پرسش كه پيش بيني مي‌كنيد چه ميزان از مردم در دريافت يارانه انصراف دهند افزود: بنده به هيچ عنوان نمي‌توانند چنين پيش بيني را انجام دهم چرا كه اين يك تجربه منحصر به فرد است.

نیلی اضافه كرد: اتفاق جالبي كه مي‌تواند رخ دهد اين است كه دولت و مردم با كمك هم مشكل جامعه را حل كنند.

وي با بيان اين كه در حال حاضر دولت مشكل خود را با دولت در ميان گذاشته  گفت: يعني دولت به مردم اعلام كرده منابع حاصل شده از مبلغي كه به افراد پرداخت مي‌شود بسيار كمتر است و اين مسئله سبب ايجاد كسري بودجه شده است.

نیلی افزود: بدين ترتيب با طرح اين مسئله با مردم راه‌حل آن نيز به خود مردم داده شده است.

وي ادامه داد: يعني دولت به جاي اينكه افراد جامعه را با خطي به دو دسته تقسيم كند به آنها اجازه داده خودشان در اين رابطه تصميم بگيرند.

نیلی افزود: به اين معنا كه اگر مردم مايل نبودند براي دريافت يارانه ثبت نام نمي‌كنند و در صورت ثبت نام گزارشي از وضعيت خودشان را براي ما مي‌فرستند.

وی با بيان اينكه سپس ما اطلاعات دريافتي از مردم را بررسي مي‌كنيم ادامه داد: يعني در واقع حل اين مسئله به خود مردم واگذار شده است.

نیلی اظهار اميدواري كرد: دعوتي كه از سوي گروه‌هاي مرجع اجتماعي صورت گرفته و توسط صدا و سيما منعكس شده  به تركيب جالب مردم و دولت در حل مشكل جامعه منجر شود.

وي اظهار داشت: كساني كه به صورت داوطلبانه دولت را در حل مشكل اعلام شده ياري مي‌كنند قهرمانان اقتصادي هستند.

نیلی افزود: بايد اسامي كساني كه در سال 93 با انصراف از دريافت يارانه سبب مي‌شوند كه تورم در كشور با شدت خوبي كاهش يابد در جايي ثبت شود.

وی اضافه كرد: در حال حاضر پيشنهادي مطرح است كه احتمال دارد به جمع بندي و تصميم گيري منجر شود تا اسامي اين افراد در يك سايت ثبت شود.

نیلی افزود: بايد اين مسئله كسري بودجه يارانه حل شود و وضعيت به شكل آشفته‌اي كه وجود دارد نمي‌تواند ادامه پيدا كند.

* شتاب کاهش تورم در سال گذشته بی سابقه بود

وي در پاسخ به اين پرسش كه دولت براي اينكه  افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي و هدفمندسازي يارانه‌ها سبب تورم بيش از 50 درصد نشود چه فكري كرده است اظهار داشت: كاهش تورم براي دولت طي چند ماه گذشته در رأس اولويت‌ها بوده است.

نیلی با اشاره به شتاب كاهش تورم طي ماه‌هاي شهريور تا اسفند 92 گفت: اين پديده‌اي كم سابقه است و شدتي كه در كاهش تورم داشتيم را به عنوان يك دستاورد مي‌خواهيم حفظ كنيم.

وي افزود: بنابراين دولت مايل نيست با اقداماتي اين دستاورد مهم را از بين ببرد به همين جهت شيب افزايش قيمت شيب ملايمي است.

نیلی اضافه كرد: براي اين شيوه ملايم قيمت نيز تمهيداتي در زمينه سياست‌هاي پولي، مالي و ... انديشيده شده است.

وي ادامه داد: تا بر اين اساس قول رييس جمهور مبني بر اين كه تورم در سال 93 از 25 درصد بالاتر نباشد محقق شود.

نیلی اظهار داشت: در صورتي كه ما بتوانيم با اجراي هدفمندسازي يارانه‌ها به تورم 25 درصد در سال 93 برسيم يعني تورم را بيش از 10 واحد درصد نسبت به سال 92 كاهش داده‌ايم و اين نشان دهنده دستاورد بسيار بزرگي است.

وي با بيان اينكه انتظارات تورمي در چگونگي وضعيت تورم نقش دارد اضافه كرد: به همين خاطر بايد از يك سو به مردم اين اطمينان را بدهيم كه امر مذكور واقعاً براي دولت موضوع مهمي است.

نیلی افزود: از سوي ديگر نيز از اقتصاد دانان و نقادان عملكرد دولت، مي‌خواهيم به اين مسئله توجه كنند كه اگر برآوردهاي آنان از اعداد و ارقام اعلامي توسط دولت متفاوت است ما حاضر به برگزاري نشستي با آنان و انجام بحث‌هاي كارشناسي و علمي در اين رابطه هستيم به همين دليل از گفتن حرف‌هايي كه در سطح جامعه نگراني ايجاد مي‌كند بپرهيزند.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار