نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور گفت: نسل‌کشی ارامنه و جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ سرد بر تعریفی که ما از هویت خود داشتیم تاثیر گذاشته و در آستانه صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه رویکرد ما تغییر کرده چون دیگر فقط شناسایی نسل‌کشی کافی نیست و ما در پی جبران خسارت و عدالت هستیم البته وظیفه داریم برای همه جهان با دلایل موکد روشنگری کنیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مراسم یادبود نسل‌کشی ارامنه در 24 آوریل در حالی در انجمن اجتماعی ارامنه برگزار شد که"گریگور‌ آراکلیان" سفیر ارمنستان در ایران، فرهاد کلینی سفیر‌ سابق ایران در ارمنستان، جواد هروی نماینده مردم قائنات، اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان، یوناتن بت‌کلیا نماینده آشوریان، روبرت‌ بیگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور و کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و لوریس چکناواریان آهنگساز در این مراسم حضور داشتند.

روبرت بیگلریان نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور با بیان اینکه هرساله فرصتی برای یاد کردن کسانی که بار این فاجعه نسل‌کشی را تحمل کردند، پیش می‌آید گفت: باید دید تاریخ چه بوده و نسل‌کشی چیست و چه بر ارمنی‌ها، کردها، یهودیان، مردم سودان، روآندا، آفریقای مرکزی و میانمار گذشته است.

وی تصریح کرد: نسل‌کشی پدیده‌ای است که به خاطر عقاید واهی خود را نشان می‌دهد و در لفافه دین، ملیت، حقوق و عقده ناگشوده خود را نشان می‌دهد که چیزی جز درد ورنج نیست.

بیگلریان اظهار داشت: سال گذشته در همین مراسم حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی حضور یافتند و پس از مدتی سفیر ترکیه به مجلس آمد و با همکاران ما دیدار کرد و متنی را در پاسخ به ادعاهای ارامنه دادند که چیزی جز دروغ‌پردازی تاریخی و هنری نبود تا بتوانند همکاران ما را راضی کنند تا در این جمع نیایند.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور بیان داشت: اما مشمئزترین کار سفیر ترکیه این بود که در ضمیمه متنی که به نمایندگان داد نقشه و کاتالوگ توریستی از قبرس شمالی به دوستان ما در مجلس اهدا کرد تا با این کار دوستان ما به سواحل آن‌چنانی سفر کنند و حقیقت را به فراموشی بسپارند که این اقدام وی نشان از باج دادن دارد اما زهی خیال باطل چون انسان‌های وارسته در این دنیا بوده و خواهند بود.

وی ادامه داد: به عنوان سیاستمدار می‌دانیم چالش‌ها سر دراز دارند اما خوشبختیم که انسان‌ها می‌توانند عدالت‌جو باشند.

بیگلریان تصریح کرد: ما در کنار فعالیت دیپلماتیک سفیر ترکیه که می‌خواست دوستان ما را فریب دهد و یا مجاب کند معتقدیم ای کاش با لحن آرام‌تری می‌آمد.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی ترکیه باعث توان بیشتر این کشور شده اما معلوم نیست چرا سفیر ترکیه با این رویکرد آمده است.

وی بیان داشت: ترکیه توهم ژئوپلتیک دارد و در جایی که ترکیه خاکش را به سوریه چپانده، دست استعمار ملت‌سازی بی‌هویت می‌خواهد خود را به جامعه تحمیل کند.

بیگلریان افزود: نسل‌کشی ارامنه و جنگ‌های جهانی اول و دوم و جنگ سرد بر تعریفی که ما از هویت خود داشتیم تاثیر گذاشته و در آستانه صدمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه رویکرد ما تغییر کرده چون دیگر فقط شناسایی نسل‌کشی کافی نیست و ما در پی جبران خسارت و عدالت هستیم البته وظیفه داریم برای همه جهان با دلایل موکد روشنگری کنیم.

نماینده ارامنه اصفهان و جنوب کشور تاکید کرد: آنچه که روشن است نسل‌کشی یک پروژه بوده و متاسفانه آن چیزی که ما دیده‌ایم و آن را لمس کرده‌ایم ملت‌سازی‌هایی بوده که باورهای غلط را ترویج می‌دهند اما آنچه که در ایران می‌بینیم تفاوت تمدن و ملت‌سازی بی‌ریشه آنها را مشخص می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما همه از یک دین، نژاد و صبغه فرهنگی آمدیم اما نه فقط برای محکومیت بلکه برای درک یکدیگر تا روزی عدالت مستقر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار