خصوصی‌سازی در صنعت خودرو نه تنها باعث ارتقا کیفیت محصول می‌شود بلکه رقابت را نیز افزایش می‌دهد.

سید محمد بیاتیان دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران درباره خصوصی‌سازی صنعت خودرو گفت: نیمه خصوصی بودن شرکت‌های خودروسازی همواره یکی از مشکلات این صنعت به شمار می‌رود و خروج دولتی‌ها از این صنعت اقدامی مفید در پیشرفت خودروسازی کشور خواهد بود.

این نماینده مجلس ادامه داد: مطمئنا وقتی بخش خصوصی وارد بخش خودرو شود رقابت‌ بیشتر خواهد شد و رقابت‌ بیشتر افزایش کیفیت و تنوع خودروها در بازار، را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: این فرایند علاوه بر اینکه باعث رونق اقتصادی می‌شود به سود مردم خواهد بود چون آنها نیز از خودرو با کیفیت‌تر و با قیمت مناسب‌تر بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: دولت باید این صنعت را به اهالی آن واگذار کند و سود آن به خاطر مردم چشم‌پوشی کند چون نیمه خصوصی بودن این صنعت طی این چند سال باعث رکود و گرانی بازار شد، بنابراین با واگذاری به بخش خصوصی بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت می‌تواند از صنعت خودرو خارج شود و در عوض نقش نظارتی بیشتری داشته باشد تا خودروسازان با تکیه بر آن برنامه‌های خود را پیش ببرند.

وی درباره اینکه چه اقداماتی برای خصوصی‌سازی صنعت خودرو صورت گرفت، افزود: واگذاری بخش زیادی از سهام دولت در صنعت خودرو طبق اصل 44 کلید خورد اما این اقدام هیچ‌گاه عملی نشد در واقع دولت سهم مدیریت خود را که اثرگذارترین سهم است حفظ کرد.

وی درباره اینکه در شرایط فعلی چگونه می‌توان بازار خودرو را کنترل کرد، گفت: درشرایط فعلی دولت و دستگاههای نظارتی دولتی می‌توانند با فشار بر شرکت‌های خودروسازی برای ارتقای کیفیت درکنار کنترل قیمت‌ها بازار را کنترل کند و ارز مبادله‌ای که برای خودروها در نظر گرفته شد به کمک آن قیمت‌های جدید را اعلام کنند و از همه مهمتر تولید خودرو را در بازار افزایش دهند.

وی درپایان گفت: در کنار همه این موارد دولت باید به دنبال راهکاری برای مقابله با دلالان و واسطه‌ها باشد چون آنها همیشه با فعالیت‌هایشان بازار خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
بوشهری
۱۰:۳۴ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
احسنت به نظر ایشان
تنها راه خروج از بحران خودروی کشور ما واگذاری به بخش خصوصی و پایین اوردن تعرفه ها برای ایجاد رقابت است ولا غیر.
اقسام روش ها امتحان کردند و نشد تنها راه حل همان دو مورد ذکر شده است
آخرین اخبار