شافعی در مراسم تودیع و معارفه "سازمان گسترش":

توسعه صنعت بدون ارتباط با دیگران غیرممکن است/ ارتقا "کیفیت خودرو" در دستور کار باشد

رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: صنعت بدون ارتباط با دیگران نمی‌تواند کار کند ولی باید با کسانی کار کنیم که دستمان را در پوست گردو نگذارند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، غلامرضا شافعی در مراسم تودیع خود به عنوان رئیس سابق سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران اظهار داشت: از سال 86 به بعد سرمایه‌گذاری قابل توجهی در صنعت خودرو انجام شد و 500 میلیون دلار که برای تبدیل به ریال در اختیار دولت قرار داشت، با رایزنی‌ها به صنعت خودرو اختصاص یافت.
 
وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو تا سال90 ادامه یافت، افزود: در سال 90 تولید خودرو در کشور به یک میلیون و 700 هزار دستگاه رسید اما این رقم در سال 91 به شدت کاهش یافت.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر تحریم قطعات خودرو کمرنگ شده و تولید خودرو رونق گرفته، کشورهای شرقی و غربی علاقه خود را برای همکاری با خودروسازان ایرانی نشان می‌دهند که در این شرایط خودروسازان باید با اغتنام فرصت، با هدف ارتقاء کیفیت، تنوع و تولید رقابتی محصول، از دستاوردهای خود در دوران تحریم حراست کنند.
 
وی در عین حال گفت: صنعت بدون ارتباط با دیگران نمی‌تواند کار کند ولی باید با کسانی کار کنیم که دستمان را در پوست گردو نگذارند.
 
شافعی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص ملی 20.2 درصد است، گفت: قرار است این رقم تا سال 1404 به 25 درصد برسد که در این صورت بخش صنعت باید 550 میلیارد دلار از تولید ملی را ایجاد کند.
 
وی ادامه داد: به این ترتیب سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو، ایمیدرو با پتروشیمی هر کدام باید تا سال 1404 معادل 110 میلیارد دلار در تولید ملی نقش ایفا کنند.
 
وی با اشاره به پیش‌بینی تولید 3 میلیون دستگاه خودرو تا سال 1404 افزود: اگر ارزش هر خودرو را 15 هزار دلار در نظر بگیریم ارزش کل این تولیدات حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود.
 
رئیس سابق سازمان گسترش در مورد مالکیت سهام این سازمان نیز اظهار داشت: اصلح آن است که سهام این سازمان ارزیابی و در بازار سرمایه عرضه شود البته این تصمیم قبلا نیز گرفته شده بود ولی در دولت بعدی بازگشت کرد و با مشکلاتی روبرو شد.
 
*حقوق گمرکی عاملی برای توسعه تولید خودرو

نوروززاده در مراسم تودیع و معارفه رؤسای سابق و جدید سازمان گسترش، اظهار داشت: بدون رابطه با جامعه جهانی نمی‌توان به توسعه ملی رسید و البته توجه به پتانسیل‌های داخلی نیز باید مدنظر قرار گیرد تا زمینه شکوفایی استعدادها فراهم شود.
 
وی قانون تعیین حقوق گمرکی را عاملی برای توسعه تولید خودرو در کشور عنوان کرد و گفت:‌این مسئله باعث شد تا در شرایط فعلی برای تولید 3 میلیون دستگاه خودرو در آینده برنامه‌ریزی کنیم.
 
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ادامه داد: توجه مسئولان به تقویت صنعت نقش مهمی در توسعه کشور دارد و نوع نگاه و جذب سرمایه‌گذاری،‌توسعه تحقیقات، حمایت از تولید داخلی و توسعه روابط خارجی نقش مهمی در رشد بخش تولید کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار