یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: هر چه قدر مسئله تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) گسترش یابد در همان جغرافیای سنی‌نشین وارد می‌شود و مثل سوریه نیست که همه جا را تهدید کند به همین خاطر این گروه تروریستی آینده مثبتی ندارد و نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سعدالله زارعی" با حضور در شصت و هفتمین نشست موسسه ندا که در روز گذشته با عنوان داعش و رژیم صهیونیستی؛ تعامل یا تقابل برگزار شد در پاسخ به سوالی مبنی براینکه داعش برای نفوذ در عراق از چه ظرفیت‌هایی بهره می‌برد؟، گفت: منطقه‌ای که تروریست‌های تکفیری بعثی در آن متولد، رشد و نفوذ کرده‌اند استان‌های صلاح‌الدین، الانبار و نینواست که همگی سنی هستند.

وی تصریح کرد: این 3 استان بین 17 الی 18 درصد جمعیت عراق را تشکیل می‌دهد که در حدود 6 میلیون و 200 هزار نفر می‌شود اما این 3 استان 46 درصد خاک عراق و یا 200 هزار کیلومتر از وسعت این کشور را در بر می‌گیرد و از نظر اتصالات خارجی این 3 استان بیشترین اتصالات را با کشورهای همسایه دارند که براین اساس ارتباط با اردن، سوریه، عربستان و کویت از طریق این منطقه انجام می‌شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: بنابراین از یکسری ابعاد جنبه‌های استراتژیک دارند اما منطقه موصل یا استان صلاح‌الدین در طول 800 الی 900 سال گذشته همیشه بر عراق حاکم بوده و عراق از این منطقه اداره می‌شده و حکومت صدام و بعثی‌ها هم در صلاح‌الدین بوده و در نینوا هم با مرکزیت تکریت اقدامات خود را انجام دادند.
 
وی بیان داشت: از نظر قدرت این 3 استان بیش از مناطق دیگر نقش‌آفرین بودند و پس از آن که آمریکا صدام را ساقط کرد جریانی از ابتدا به صورت مسلحانه رو در روی ایالات متحده قرار گرفت که از این منطقه بود.  
 
زارعی افزود: مناطق شیعه نشین به جز موارد خاص درگیری مسلحانه نداشتند اما به‌طور دنباله‌دار مناطقی که آمریکایی‌ها از سال 2003 تا 2011 در آن درگیر بودند در مناطق سنی‌نشین بود و سنی‌های این منطقه برای به‌دست گرفتن دوباره عراق با آمریکا به شدت درگیر بودند.  
 
وی ادامه داد: ارتش صدام(دیکتاتور سابق عراق) ارتشی بود که عمدتا از این منطقه سربازگیری کرده بود و فرماندهانش اکثرا از موصل، سامرا و تکریت بودند و حزب بعث عراق شخصیت‌های اصلی‌اش مربوط به این مناطق است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: حزب بعث سنی محور بود و کانون عمده‌اش در این مناطق بود و سال 2003 که ارتش عراق به‌دست آمریکا منحل شد افراد دسته چندم ارتش پخش شدند اما عناصر بعثی به میدان آمدند و همین‌طور دستگاه امنیتی صدام تا زمانی که آمریکا از عراق رفت سیستمی بود که دست نخورده باقی ماند و به طور موذیانه دولتی را که از سال 1384 و 1385 مثل دولت‌های ابراهیم جعفری و نوری مالکی بر سر کار آمدند در جلوی راهشان سنگ‌اندازی کردند.
 
زارعی بیان داشت: پس از اینکه آمریکا از عراق رفت این‌ها از خلا آمریکا استفاده کردند و برعلیه شیعیان تاختند اما اگر خواسته باشیم خمیرمایه جریانی را که بعدها با اضافه کردن رنگ مذهب تحت عنوان داعش را جستجو کنیم بقایای نظام گذشته به خصوص در مرکز تصمیم‌گیری است.
 
وی ادامه داد: مذهب در اینجا دروغی بیش نیست جالب است بدانید صدام در زمان حکومت خود ستاره‌های پرچم عراق را برداشت و به جای آن الله اکبر گذاشت بنابراین اسلام‌نمایی از زمان صدام آغاز شده و این امر بدین خاطر است که فضای منطقه‌ای تغییر کرده بود و شعارهای سه‌گانه میشل عفلق دیگر جایی نداشت به همین خاطر به سمت مذهب آمدند اما فعلی که انجام می‌دهند اصلا مطابق با مذهب نیست و نحله‌هایی که در اهل سنت که حتی خیلی تند است این مسائل مثل قتل انسان را تایید نمی‌کنند و حتی این امر را نمی‌توان از مکتب ابن تیمیه استخراج کرد اما این‌ها عده‌ای را با دست بسته به رگبار می‌بندند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اقدامات این‌ها با نحله‌های اسلامی قابل تطبیق نیست اما با حزب بعث منطبق است که یک نمونه آن حمله شیمیایی بعثیان به حلبچه است اما در عین حال ریشه در القاعده دارند.
 
زارعی تصریح کرد: القاعده از نظر ریشه و تفکر مصری است و از کشورهای یمن، لیبی و عراق تغذیه می‌شود اما در عین حال جریان تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) حتی با القاعده اصلی اختلاف نظردارند چرا که القاعده دو اصل دارد یکی اینکه فلش حمله باید به سوی آمریکا باشد و دیگری اینکه در جهان اسلام نباید درگیری به‌وجود آید و ایمن الظواهری کشتن شیعیان را حرام اعلام کرده است.
 
وی افزود: نشانه‌هایی از تالیف سه مسئله می‌توانیم در این جریان ببینیم که یکی از آن‌ها بعثی‌ها هستند که در این‌جا ریشه دارند چرا که 40 سال بر عراق حکومت کردند و از بین نرفتند و عمده نیروهای بعثی تعلیمات خاص دیده‌اند اما ضلع دوم سازمان‌های اطلاعاتی هستند که بسیاری از رفتارهایشان بدون پشتیبانی دستگاه اطلاعاتی، جاسوسی و ضد جاسوسی ممکن نیست و واضح است که قدرت‌شان از خارج است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: ضلع دیگر این مسئله جریان‌های اسلامی هستند که از این وضع ناراضی‌اند چون سنی‌ها از زمان بنی‌عباس بوده‌اند و حکومت را حق خود می‌دانند البته این‌ها حکومت دمشق و بغداد را حق خود می‌دانند و علامتی که تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) مثل پرچم و عمامه مشکی نشان می‌دهند اشاره به زمان بنی‌عباس دارد.
 
زارعی اظهار داشت: تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) پیوند سه جریان است که در نقاط خاصی به هم می‌رسند و کف خواسته آن‌ها تعدیل حکومت در بغداد است و شیعیان را که پس از قرن‌ها به حق طبیعی خود رسیده‌اند را می‌خواهند پس بزنند که اوباما در این باره می‌گوید خواهانیم که اصلاحاتی انجام شود و دولت عربستان می‌گوید آن چه که امروز پیش آمده حاصل تفرقه‌گرایی است که دولت بغداد انجام داده بنابراین کف خواسته این‌ها در بغداد این است که حکومت انقلابی و نزدیک عراق را که به سمت ایران می‌رود بازگرداند و مثل دیگر کشورهای عربی عراق در چارچوب منطقه و از قبل پشتیبانی کند.
 
وی درباره 3 ظرفیت تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) بیان داشت: ظرفیت داخلی از آبشخور اهل سنت، ظرفیت منطقه‌ای از ترکیه، اردن، عربستان و ظرفیت بین‌المللی مثل استفاده از غربی‌ها از جمله مواردی است که این‌ها از آن استفاده می‌کنند.  
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه پیامدهای منطقه‌ای (خاورمیانه‌ای) تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) چه است؟ تصریح کرد: باید ببینیم این جریان پیروز می‌شود یا شکست می‌خورد چون در هر دو حالت پیامدهای منطقه‌ای متفاوتی دارد.
 
زارعی اضافه کرد: جریان تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) با همه ظرفیت‌هایی که دارد نمی‌تواند پیروز شود چرا که این جریان حداکثر 18 درصد است که در برابر جریانی در حدود 60درصدی قرار گرفته و معلوم است که توانایی لازم را ندارد.
 
وی ادامه داد: مسئله دوم در اینجا جمهوری اسلامی ایران است چرا که ایران عراق را به‌عنوان عمق استراتژیک خود می‌شناسد و دولت فعلی عراق را به حق می‌داند و از طرف دیگر می‌داند که اگر دولت بغداد با فرمول این‌ها تغییر کند برای جمهوری اسلامی ایران مشکلات امنیتی به وجود می‌آید اما ایران که نگذاشت سوریه سقوط کند چه‌طور می‌گذارد دولت عراق سقوط کند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: لازم نیست ایران نیروی نظامی وارد کند چون در اربعین گذشته 20 میلیون عراقی در مراسمی که در کربلا برگزار شد شرکت کردند که اگر یک ماه با آن‌ها کار شود بزرگترین ارتش دنیا درست می‌شود.  
 
زارعی ادامه داد: عراق دست کم 70 تا 80 هزار نیروی انقلابی جنگی تحت عنوان بدر و اصائب حق دارد که تمرینات چریکی انجام داده‌اند و اگر یک درصد این 20 میلیون که در راهپیمایی کربلا شرکت کردند بیایند چه می‌شود چرا که آن‌هایی که در عراق خرابکاری می‌کنند بیشتر از 30 هزار نفر نیستند.
 
وی تصریح کرد: مسئله سوم این است که تجربه آن‌ها در سوریه شکست خورده و با توجه به اینکه همگی آن‌ها در سوریه منسجم بودند اما در عراق موضع واحدی ندارند و آمریکا اعلام کرده که مسائل عراق را برای فرستادن ادوات نظامی بررسی می‌کند و ایالات متحده دیگر قادر نیست مثل قضیه سوریه 80 دولت را بسیج کند و اعلام کند که در شهریور حمله نظامی می‌کنیم و علاوه بر آن مواضع کشورهای عربی هم منسجم نیست چرا که خیلی‌ها موافق سرکوب این گروه تروریستی هستند اما در کنار آن بحرین، عربستان، امارات و اردن به آن کمک می‌کنند.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: مسئله دیگر این است که هر چه‌قدر این مسئله گسترش یابد در همان جغرافیای سنی‌نشین وارد می‌شود و مثل سوریه نیست که همه جا را تهدید کند به همین خاطر تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) آینده مثبتی ندارند و قادر نیستند به حیات خود ادامه دهند.  
 
زارعی اضافه کرد: هم‌اکنون اختلافاتی در اتحادیه عرب به‌وجود آمده و بر روابط مصر و عربستان تاثیر گذاشته چرا که مصر علیه تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) است و این امر تغییر در فاز منطقه‌ای ایجاد می‌کند.
 
وی ادامه داد: در منطقه 4 قدرت بالفعل و بالقوه مثل مصر، ترکیه، عربستان و ایران وجود دارد که براین اساس مصر و عربستانی که به یکدیگر نزدیک شده بودند بر سر این مسئله از هم جدا شدند و مصر و ترکیه هم در سوریه از هم فاصله گرفتند که براین اساس ایران موقعیت ممتازی پیدا می‌کند و می‌تواند شرایط را با 3 عضو دیگر ترمیم کند یعنی روابط مصر و سوریه نزدیک می‌شود و رابطه عربستان و ترکیه به هم می‌ریزد.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه  بیان داشت: کلیه این موارد چالشی در پس موضوعاتی است که درباره تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) وجود دارد که این شکست سایه‌اش بر روابط مصر و ترکیه بحران ایجاد می‌کند.
 
زارعی افزود: نقطه اتصال ترکیه و عربستان موقتی است و هم‌اکنون دچار شکاف شده‌اند.
 
وی اضافه کرد: آمریکا با مخمصه بزرگتر از عراق روبرو نیست چون اگر آمریکا ورود کند باید علیه تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) وارد عمل شود که بر این اساس با ترکیه، عربستان، ترکیه و اردن و از متحدین ایالات متحده هستند که مخفیانه به تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) کمک می‌کنند به همین خاطر با متحدینش در مقابله قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: این امر باعث می‌شود که آمریکا ناخواسته کنار ایران قرار گیرد، اما اگر ایالات متحده در این قضیه ورود نکند، بازهم با تناقض روبرو می‌شود، چون حضور ایران در عراق کارآمدتر می‌شود و در نهایت باعث می‌شود که رگ‌های ارتباطی عراق با آمریکا سست شود، چون اگر آمریکا در صحنه‌ای که عراق به آن نیاز دارد تماشاچی بماند، رگ‌های ارتباطی‌شان خشک می‌شود و روابط با ایران رشد می‌کند، بنابراین در هیئت‌های حاکمه آمریکا حرف‌های مختلفی شنیده می‌شود و ایالات متحده دائما علامت می‌دهد که ایران نیروی نظامی وارد کند، مثلا وزیر خارجه آمریکا می‌گوید؛ نشانه‌ای از حضور ایران در عراق نیست اما ایران از ظرفیت‌های خود استفاده کند.
 
زارعی تصریح کرد: آمریکایی‌ها این حرف را می‌زنند که ما چند یگان نظامی وارد کنیم، اما در جنگ با تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) نیازی به ارتش کلاسیک نیست و ورود ما به عراق باعث ورود ترکیه، اردن و عربستان می‌شود.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه هزینه‌ها و فرصت‌های اقدامات اخیر تروریست‌های تکفیری بعثی (داعش) برای قضیه فلسطین_اسرائیل چه خواهد بود؟، اظهار داشت: این مسئله فایده آنی و ضرر آتی برای رژیم صهیونیستی دارد.
 
وی ادامه داد: فایده‌اش این است که یک خودمشغولی در جهان اسلام به‌وجود می‌آید و مدعیان درگیر با آمریکا کشته می‌شوند که این امر برای رژیم صهیونیستی خوب است، اما در آینده برایشان بد است.
 
زارعی بیان داشت: این جنگ چشم‌اندازش مشخص بوده که در نهایت به شکست تروریست‌ها منجر می‌شود، چون محور تروریست‌‌هراسی بسیار بالا رفته و جای ایران‌هراسی را گرفته است.
 
این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در آینده بازنده است و در اجلاس هرتزلیا با صراحت گفتند؛ ما در منطقه دشمنی به غیر از ایران و حزب‌الله نداریم و ایران الآن قدرتمند است و می‌گویند حزب‌الله جزء 5 قدرت نظامی برتر است و می‌گویند که ایران قوی است و از چالش هسته‌ای خارج می‌شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر جریان اصلی مقابله با آمریکا پیروز شود، فضای آمریکا و رژیم صهیونیستی بسته‌تر می‌شود، به همین خاطر از عوارض شکست به شدت می‌ترسند، چرا که ترس دیگر آنها بازگشت تروریسم از منطقه خاورمیانه به مناطق دیگر جهان است، اما اصل مشکل‌شان این است که دیگر نتوانند جلوی ایران را بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار