"داناپالا" در روز ملی پناهنده:

آمار باسوادی پناهندگان در ایران در مقایسه با کشورهای جهان چشمگیر است

نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: جمهوری اسلامی ایران آمار چشمگیری از نرخ باسوادی پناهندگان در مقایسه با سایر کشورهای جهان دارد که می‌تواند به آن افتخار کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "سیوانکا داناپالا" نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ایران در کنفرانس خبری مشترکی که صبح امروز به مناسبت روز جهانی پناهنده در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار داشت: گردهمایی ما امروز صرفا برای جشن و یک مراسم سوری نیست، بلکه بایستی نسبت به قضیه پناهندگان فکر و نیرویی را به صورت هم‌افزایی جمع‌آوری کنیم. این فاجعه است که 51 میلیون و 200 هزار نفر از خانه و کاشانه خود آواره شده‌اند.
 
وی در ادامه به متن پیام دبیرکل سازمان ملل و کمیساریای عالی سازمان اشاره کرد و افزود: یکی از برجسته‌ترین پیام‌های کمیساریای عالی این سازمان این بود که امروز شاهد بیشترین تعداد پناهندگان پس از جنگ جهانی هستیم.
 
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، با اشاره به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در حوزه پناهندگی افزود: هفته گذشته در ژنو در نزد وزیر امر خارجه ایران بودیم و مخاطبان ما مخاطبانی بین‌المللی بودند، در آنجا گفتم بحث پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران مهم است.
 
داناپالا ادامه داد: بحث پناهندگان در ایران درست و به اندازه کافی بیان نشده است، در کنار لبنان و پاکستان ایران یکی از بزرگترین جمعیت‌های پناهنده را میزبان است. همچنین در سال 2014 ، سی‌امین سالی است که ایران در اوج سخاوتمندی میزبان بسیاری از پناهندگان افغان بوده است.
 
وی در ادامه به دستاوردهای چشمگیری پیرامون بازگشت داوطلبانه و اسکان پناهندگان به وطن خودشان اشاره کرد و بیان داشت: ما در این زمینه امکانات آموزشی و بهداشتی به پناهندگان در کنار اداره کل امور اتباع وزارت کشور و با همکاری دوستان توانسته‌ایم برنامه‌های نوآورانه‌ای را در جهت ترغیب پناهندگان به کشور خودشان ابداع کنیم.
 
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در ادامه به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه سازمان ملل و کمیساریای عالی آن درباره بیماری‌های مسری که در میان پناهندگان افغان و عراقی شایع است، چه فعالیتی می‌کند گفت: ما همکاری مستقیم و تنگاتنگی با وزارت کشور و اداره اتباع داریم، همچنین با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز همکاری‌ها مستمر بوده و آنها بهترین مراقبت‌ها را پیاده می‌کنند. در زمینه بیماری‌های مسری نیز چارچوب مشخص ملی در مقابله با این بیماری‌ها در چارچوب وزارت کشور در مقابله با چنین مواردی وجود دارد.
 
داناپالا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کمک‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد به امور پناهندگان ایران مالی بوده است و یا خیر بیان داشت: همکاری ما جنبه‌های مختلفی دارد. ما با تعدادی از شرکایمان که به آنان شرکای اجرایی می‌گوییم همکاری داریم، این شرکا منابع مالی را برای اجرای برنامه‌ها در اختیار آنان قرار می‌دهد، اما شریک اصلی ما خود اداره اتباع است.
 
وی افزود: ما به صورت روزانه با افراد نهادهای مختلف در سایر زمینه‌ها همکاری و فعالیت داریم و این فعالیت‌ها الزاما منابع مالی نیست، بلکه مشاوره‌های تخصصی و تبادل‌های فنی هم صورت می‌گیرد، بنابراین این برنامه‌ها الزاما تامین کمک مالی نیست. ارتقاء کمی و کیفی امور پناهندگان است.
 
نماینده کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه امروزه قتل‌های فجیع از سوی پناهندگان افغانی با توجه به شرایط امروز آنها در کشور خودشان اتفاق می‌افتد، نظر شما چیست، تصریح کرد: انسانها هم بُعد خوب و هم بُعد بد دارند و تاکید ما به عنوان بشر ملیت خاصی نیست. قتل‌های وحشتناک می‌تواند متعلق به همه کشورها باشد. هرکسی در هر حوزه استحفاظی از جمله ایران اگر جرمی مرتکب شود، بایستی مطابق قانون آن کشور پاسخگو باشد.
 
داناپالا در پاسخ به این سوال که نماینده قبلی کمیساریای سازمان ملل متحد در ایران در گذشته مشکلاتی همچون انتقال منابع مالی به ویژه در شرایط تحریم‌ها داشت، آیا با توجه به مذاکرات ژنو این تحریم‌ها هنوز هم وجود دارد، افزود: شرایط مقداری راحت‌تر شده اما مشکلات دیگری هم وجود دارد، چرا که وضعیت اقتصادی جهان در عرصه بین‌الملل خود مشکلات زیادی را به وجود آورده است. یکی از تلاش‌های ما که آن را به جد دنبال می‌کنیم تلاش در جهت این است که کمک بشردوستانه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نگیرد.
 
وی در پایان به نقش مثبت ایران در زمینه پناهندگی در مقایسه با سایر کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: دستاوردی که جمهوری اسلامی ‌می‌تواند به آن افتخار کند نرخ باسوادی میان پناهندگان است،  آمار باسوادی پناهندگانی که آمارشان در سال 1358 که اولین ورود آنها به ایران بود 6 درصد را نشان می‌داد، در سال گذشته به بیش از 60 درصد رسیده است. این بهبود وضعیت چشمگیری است که ایران می‌تواند به آن افتخار کند، چرا که کشورهای میزبان در عرصه جهانی درمقایسه با چنین دستاوردی محدود هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار