چنانچه واژه "تحریم" را در گوگل جستجو کنیم عبارت "تحریم علیه روسیه"‌ " تحریم علیه ایران" فراوان ترین نتیجه ای است که به شما نشان داده می شود .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از العربیه ؛ ین شبکه در مقاله ای نوشت : بازی آمریکا برای تنبیه مخالفان خود از طریق اعمال تحریم های سخت اقتصادی سالهاست که بعنوان ابزاری  دوران جنگ سرد علیه کشورهای جهان سوم مورد استفاده قرار می گیرد . اکنون این سیاست در قبال روسیه استفاده شده و ابهامات زیادی درباره تاثیرگذاری آن ایجاد نموده است .


تازه ترین دور تحریم های آمریکا علیه روسیه در بخش های انرژی ، نظامی و بانکداری اعمال شده است . مسکو در واکنش به این تحریم ها بخش هایی از محصولات وارداتی خود را تغییر داده است تا از این طریق تاثیر اعمال فشارهای اقتصادی را بر اقتصاد خود تا حد ممکن کاهش دهد . در بخش بانکداری بیشترین تحولات رخ داده تا مانع اثرگذاری تحریم ها بر روند فعالیتی آنها شود . 

دولت روسیه همچنین طرح های فوریتی برای اصلاحات اقتصادی خود اعمال کرده تا فشار تحریم بر زندگی مردم عادی تا حد زیادی نامحسوس شود . از جمله این طرح ها می توان به ایده بکر " جذب هرچه بیشتر سرمایه گذاری در روسیه " از سوی دیگر کشورها اشاره کرد . با اجرای چنین سیاستی مشکل تحریم ها در مسکو در آستانه رفع کامل می باشد . 

بدنبال اعمال تحریم های غربی بر ضد مسکو احساسات ملی گرایانه و میهن پرستانه نیز به شدت در میان  شهروندان روسی افزایش یافته است و آنها معتقدند که بدون تمرکز بر ایجاد مشوق کاری ،‌ آماده اند تا کار و فعالیت اجتماعی خود را به نحو احسن انجام دهند و از این طریق به پیشرفت ملی خود در شرایط تحریم کمک کنند . بسیاری از روس ها معتقدند که حتی سفرهای داخلی در شهرهای کشورشان در تعطیلات آخر هفته بر رونق اقتصادی تاثیر می گذارد . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ ذهنیت عمومی مردم روسیه در ضرب المثل ها مثال های تاریخی و داستان های آنان آمده است . یکی از این ذهنیت ها که سالهاست در میان روس ها وجود دارد این است که " چنانچه به انسان یا مشکلی فشار وارد نکنی نمی توانی در قبال آن اقدامی انجام دهی . " بنابراین باید این تحریم های غربی علیه روسیه را باید محرک اقتصادی مناسبی برای توسعه و پیشرفت اقتصاد آنان دانست . اقتصاد روسیه از طریق این تحریم ها می تواند به شکوفایی غیرقابل پیش بینی برسد . 

اگرچه تحریم ها تاثیراتی داشته اما هرگز هدف و دیدگاه روشنی ندارد . در هر صورت به نظر می رسد که این سیاست تحریمی بر ضد روسیه نتیجه معکوس داشته و بعید است که منجر به تغییر سیاست خارجی "ولادیمیر پوتین" شود . 

رسانه های غربی از دور جدید تحریم های غربی علیه مسکو برای انجام پروپاگاندای خود علیه معترضان در شرق اوکراین استفاده نمود . به نظر می رسد با اینکه سازمان ملل و دیگر کشورهای هم پیمان با واشنگتن نیز شورشیان شرق اوکراین را حامیان و عوامل مسکو می دانند اما معتقدند نمی توانند سیاست روسیه را در این قبال تغییر دهند . 

این مسئله حتی از دید برخی مطبوعات غربی نیز نادیده گرفتن نشد به گونه ای که در تعدادی از آنها مقالاتی با این مضمون منتشر گردید که آیا حقیقتا این تحریم ها موجب توقف سیاست خارجی "ولادیمیر پوتین "‌ در اوکراین می شود یا تنها اعمال سیاستی خسته کننده ،‌آسیب رسان به دولت های تحریم کننده و بی تاثیر بر مسکو است ؟ 

در کنار سیاست تحریم و فشار بر ضد روسیه ، اجرای عملیات نظامی ناتو در مرزهای اوکراین و روسیه نیز از دیگر طرح های کشورهای غربی است . دیوید کامرون ،‌ نخست وزیر انگلیس از اصلی ترین حامیان انجام عملیات نظامی ناتو در مرز روسیه است . به نظر می رسد وی فراموش کرده است که هنگام استقرار سامانه موشکی ناتو در این مرزها مسکو مخالفت قاطعی با این کار داشته و در مقابل آنها ( دولت های غربی ) این اطمینان را به روسیه داده بودند که این سامانه تنها به منظور محافظت مرزهای غرب از تهدید "ایران" استفاده می شود . 

مسئله ایران اکنون کاملا فراموش شده و اعضای ناتو به گروهی مخالف روسیه تبدیل شده اند . سیاست روسیه نیز برای مقابله با این اقدام به تقویت و گسترش توان نظامی و محافظت از منافع ملی تغییر کرده است . 

العربیه همچنین نوشت : بر اساس منافع موثق تحریم های آمریکا بر ضد ایران نیز تا حدود زیادی برطرف شده و بسیاری از شرکت ها و محصولات آمریکایی به بازارهای ایران راه یافته اند . اگر از دور به این تحریم ها نگاه کنیم به نظر سیاستی زیرکانه و کارآمد به نظر می رسند اما حقیقت این است که اهداف آن مشکوک و تقریبا بی نتیجه بوده و اصول بنیادین آن ناعادلانه و غیراخلاقی است . 



انتهای پیام /
برچسب ها: روسیه ، تحریم ، روس ، واشنگتن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امير
۰۸:۵۶ ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
گستردگي كشور (پل ارتباطي با تمام دنيا)
- وجود منابع
آخرین اخبار