ارگ کریمخانی یا مجموعه‌ی زندیه‌ی شیراز با وجود ساخت و سازهای مرتفع در مجاورت آن، ارزش و جایگاه فرهنگی، تاریخی خود را در جهان از دست داد.

کاظم بهادری پور مدیر روابط عمومی میراث فرهنگی شیراز در خصوص بلند مرتبه سازی در مجاورت ارگ کریمخانی یا مجموعه‌ی زندیه در گفتگو با خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: مجموعه زندیه که با نام ارگ کریمخانی به عنوان بنای تاریخی از دوره زندیه شناخته شد و به دلیل حفظ ارزش و احترام به بافت‌های تاریخی ، ساخت و سازهای مرتفع در مجاورت بناهای تاریخی ممنوع است.
 
وی تصریح کرد: در سال 92 با اینکه میراث فرهنگی شیراز با این مسئله برخورد جدی داشت اما هتلی با ارتفاع 57 متر در خیابان رودکی در مجاورت با مجموعه‌ی زندیه  ساخته شد.
 
بهادری پور افزود: با وجود داشتن مجوز ساخت، مالک هتل ده متر دیگر قرار است به ارتفاع ساخت هتل اضافه کند و سازمان میراث فرهنگی در اجرای قوانین در این زمینه کوتاهی نکرده است و از آغاز عملیات ساخت هتل تاکنون تلاشهایی از سوی میراث شیراز به منظور جلوگیری از ساخت چنین کاربری با ارتفاع زیاد صورت گرفته و جای امیدواری است که ارتفاع را به دو طبقه کاهش دهیم.
 
وی عنوان کرد: با صحبت‌هایی که میراث شیراز با مالک هتل داشته است قرار شد هتل تخریب شود و فقط دو طبقه از آن به منظور رفاه و رونق بخشیدن به اقتصاد شیراز به فعالیت خود ادامه دهد. زیرا بیشتر از دو طبقه در مجاورت بافت تاریخی از ارزش و هویت بناهای تاریخی به طور چشمگیری می‌کاهد.
 
بهادری پور بیان کرد: علاوه بر وجود هتل در مجاورت مجموعه‌ی زندیه‌ی قرارگیری چندین دکل نیز هویت و ارزش این مجموعه تاریخی را تهدید می‌کند. 

بهادری پور خاطر نشان کرد: این مجموعه قبل از انقلاب به ثبت فهرست آثار ملی رسیده است و با این وجود ارزش و هویت تاریخی و فرهنگی این مجموعه در جهان کاهش پیدا کرده است و در آینده به منظور به ثبت رساندن این بنا در فهرست آثار جهانی مشکل ساز خواهد بود. 

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار