سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امروز رژیم صهیونیستی در زندان بزرگی که برای خود تعبیه کرده دست و پا می‌زند و آمریکایی‌ها نیز زندانبان آن‌ها شده‌اند و ما نیز در این راستا از آمریکا دعوت می‌کنیم که فقط یکبار تصاویر منتشر شده از زنان و قربانیان جنایات رژیم صهیونیستی را مرور کند.

به گزارش حوزه سیاست‌خارجی باشگاه خبرنگاران، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری این هفته در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در رابطه با اینکه واکنش وزارت امور خارجه ایران درباره برخی ادعاهای مقامات آمریکایی مبنی بر نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران و حمایت کشورمان از تروریسم چیست، پاسخ داد: مطالب گفته شده اظهاراتی تکراری از سوی مقامات آمریکایی است و آنچه که مایه نگرانی خواهد بود، حمایت همه جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است.  
 
وی ادامه داد: آن‌ها با حمایت همه جانبه چشم خود را بر همه چیز بسته و بر همین اساس دچار سوء محاسبه شده‌اند.  
 
افخم تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی در زندان بزرگی که برای خود تعبیه کرده دست و پا می‌زند و آمریکایی‌ها نیز زندانبان آن‌ها شده‌اند و ما نیز در این راستا از آمریکا دعوت می‌کنیم که فقط یکبار تصاویر منتشر شده از زنان و قربانیان جنایات رژیم صهیونیستی را مرور کند، چرا که واقعیت‌های منطقه جور دیگری است و لازم است دولت‌های غربی که اکنون از افکار عمومی خود عقب افتاده‌اند، یک بازنگری را در این زمینه انجام دهند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با اشاره به سفر معاون عربی آفریقایی کشورمان به آلمان گفت: گفتگوهای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان در مسائل منطقه‌ای به طور مرتب انجام می‌شود و این گفتگو‌ها در سطوح مختلف است و سفر اخیر آقای امیرعبداللهیان در پاسخ به سفر همتای وی به ایران است که شامل مذاکراتی پیرامون تحولات منطقه‌ای خواهد بود. این رایزنی و تبادل نظر‌ها کمک می‌کند که مقامات آلمانی نسبت به تحولات منطقه و واقعیات جاری آگاهی‌های لازم را پیدا کنند.  
 
وی ادامه داد: رایزنی‌های مستمر دو کشور نیز زمینه‌های مختلفی را برای فعال شدن در حوزه‌های دیگر را فراهم می‌کند.  
 
افخم با اشاره به آخرین وضعیت ایرانیان زندانی در قطر و اقدامات صورت گرفته برای آنان از سوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: بحث ایرانیان خارج از کشور همواره مورد توجه وزارت امور خارجه بوده است و گفتگو با کشورهای مختلف برای حل و فصل مشکل ایرانیان شروع شده و بخشی از آن به نتایجی رسیده و تبادل افرادی که زندانی هستند، بازگرداندن آن‌ها و ارائه خدمات کنسولی به طور مرتب در جریان است.  
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: بخش کنسولی وزارت امور خارجه به طور مستمر این موضوع را پیگیری می‌کند و در برخی کشور‌ها شاهد نتایجی چون آزادی افراد هستیم، اما متاسفانه بخشی از ایرانیان خارج از کشور که دچار مشکلات این چنینی می‌شوند، ناشی از عدم اطلاع از قوانین کشورهای مقصد است و ما همیشه تلاش کردیم ایرانیان عزیزی را که به خارج از کشور سفر می‌کنند و اگر که با بخش کنسولی ما در ارتباط باشند، اطلاعاتی را در رابطه با مقررات کشورهای مقصد به آن‌ها ارائه دهیم.  
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون جدول دقیق زمانی_ مکانی برای گفتگوهای هسته‌ای تنظیم نشده است، گفت: بزودی گفتگو‌ها از سر گرفته خواهد شد و به محض اینکه زمان و مکان آن قطعی شود، اطلاع رسانی خواهیم کرد و امیدواریم که طبق تفاهماتی که به عمل آمده مذاکرات دوره ۴ ماهه به تدریج شروع شود و بزودی نیز اولین دور از این مذاکرات آغاز خواهد شد.

افخم با اشاره به ارسال نامه از سوی سفیر امارات در سازمان ملل به‌بان کی مون مبنی بر اعتراض به برافراشته شدن پرچم ایران در ابوموسی بیان کرد: دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متقابلا نامه‌ای را منتشر کردند و در اختیار مراجع ذی ربط در سازمان ملل قرار دادند که اقدامات ایران براساس اصول حاکمیت خودش اعمال می‌شود و ما در اجرای اصول حاکمیت در محدوده تمامیت ارضی خود عمل کردیم.  
 
وی ادامه داد: چنین اظهارنظری از سوی مقامات اماراتی دخالت در امور داخلی ایران است و در عین حال ما همواره حسن نیت خودمان را برای توسعه روابط با همسایگان و گفتگو اعلام کردیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به اینکه مطالب منتشر شده در رسانه‌ها مبنی بر تائید طرح مصر برای غزه از سوی ایران اظهار داشت: طرح‌های مختلفی برای آتش بس و صلح در غزه ارائه شد و موضع اصولی ما این بود که هر طرحی که خواسته بر منافع گروه‌های فلسطینی را در بر بگیرد از آن حمایت می‌کنیم و آن طرحی باید باشد که گروه‌های مقاومت فلسطین و دولت این کشور نسبت به آن رضایت دهند.  
 
سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تصریح کرد: ما کشورهای دیگر را دعوت کردیم تا با اعمال فشار حقوق مسلم ملت فلسطین و تامین شروط آن‌ها در این طرح‌ها لحاظ شود و چنانچه هر طرحی بتواند این چارچوب را در بر بگیرد، ما از آن حمایت می‌کنیم.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اظهارات وزیر خارجه انگلیس در مورد جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم غزه اظهار داشت: افکار عمومی در غرب کاملا متوجه است و در این مورد از دولت‌هایشان جلو زده‌اند و در سراسر دنیا واکنش‌هایی را شاهد هستیم که این‌ها نشانگر وجدان آگاه افکار عمومی است و تبعا همه انسان‌های آزادی‌خواه نمی‌توانند نسبت به این جنایات بی‌تفاوت باشند و این‌ها یک رفتار انسان دوستانه نسبت به مردم مظلوم غزه است.  
 
افخم تاکید کرد: رژیم صهیونیستی زندانی را در غزه ایجاد کرده و همه جهان می‌خواهند که حصر این زندان برداشته شود و لذا همه انسان‌های بیدار از این روند حمایت می‌کنند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه در سفارت ایران در ترکیه شنود می‌شده است، تصریح کرد: این موضوع شنود همواره در حوزه‌های این‌چنینی مطرح بوده، در این مورد اخباری منتشر شده که یک نگرانی جدی در کل جامعه جهانی ایجاد کرده و همانطور که پیش‌تر شاهد بودیم، بحث شنود از مسئولین عالیرتبه کشور‌ها مطرح شده و مسئله را تا طرح یک پیش نویس برای محکوم کردن از سوی کشورهای مختلف پیش برده‌اند.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: ما هم علاوه بر تدابیر پوتین این موضوع را با حساسیت جدی مدنظر داریم و اکنون هم همه کشور‌ها برای اعمال برخی محدودیت‌ها فعالیتشان را بیشتر کردند.  
 
افخم در پاسخ به سوالی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط گفت: جمهوری اسلامی ایران به منظور ترانزیت کالا و سفر مسافران از جنوب به سمت‌ آسیای میانه در سال ۱۳۸۹ پیشنهادی مطرح کرد که این پیشنهاد در سال ۱۳۹۰ به امضاء رسید و اکنون جلسه‌ای در عمان در حال برگزاری است که کشورهای دیگر نیز الحاقیه آنرا امضاء می‌کنند و در همین راستا شاهد تسهیل ترانزیت و عبور و مرور خواهیم بود.  
 
وی افزود: قطعا در این سفر وزرای امور خارجه گفتگوهایی را با یکدیگر خواهند داشت و این سفر امروز به پایان می‌رسد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه نتیجه رفت و آمدهای هیئت‌های خارجی کشورمان تاکنون چه بوده است، گفت: ارزیابی به این مفهوم که شما فرمودید دقیق و درست نیست.  
 
افخم افزود: با شروع به کار دولت یازدهم فضای جدیدی در حوزه سیاست خارجی ایجاد شد و شاهد ارتباطات کشورمان با سایر کشور‌ها براساس احترام متقابل بودیم.  
 
وی تاکید کرد: در همین راستا شاهد یک تحول رو به رشد و تقویت زمینه‌های همکاری هستیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نفس انجام این سفر‌ها در عرصه زمینه‌های همکاری بیشتر است، اظهار داشت: تقویت روابط و همکاری‌های بیشتر به طور طبیعی نیازمند گفتگو و رفت و آمد و ارزیابی است که معمولا این اقدامات زمانبر بوده و باید تاکید کنم که فضای روانی و افکار عمومی در مورد ایران مساعد و خوب است و این فضا کمک می‌کند مراودات هرچه بیشتر و بهتر پیش رود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اتاق مشترک بازرگانی ایران و آمریکا گفت: در مورد این مسئله باید بگویم که این خبر‌ها اندکی از یک خبر بوده که می‌خواهد چنین کمیته‌هایی شکل بگیرد، اظهارنظرهایی بدون بررسی زمینه‌های موجود شکل گرفته.  
 
افخم افزود: اگر زمینه و انگیزه‌های سیاسی فراهم شود، ممکن است کارهایی انجام شود، ضمن اینکه باید اقرار کنم که تاکنون در همین حد بوده است. البته هرچه پیش رویم در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی لازم فراهم شود امکان اعمال نظر در حوزه اجرا فراهم خواهد شد.  
 
وی در مورد آزادی خبرنگاران واشنگتن پست و اظهارات سخنگوی آمریکا تصریح کرد: هنوز چیز جدیدی در این مورد نداریم، در صورتی که خبر جدیدی دریافت شود، اعلام خواهیم کرد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد اقدامات وزارت خارجه برای توقف جنایات رژیم صهیونیستی در غزه بیان کرد: از‌‌ همان روزهای اول شاهد بودیم در حوزه ارتباطات سیاسی از تمامی ظرفیت‌های ایران در جایگاه کشوری و ریاست جنبش عدم تعهد استفاده شد.  
 
افخم افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو فعال سازمان همکاری اسلامی از این ظرفیت استفاده کرده و ارتباط با کشورهای مختلف برای حساس کردن کشور‌ها را انجام داده و مکاتبات و نامه نگاری‌های مختلفی صورت گرفته است، همچنین دکتر روحانی در این مورد پیامی را ارسال کردند و محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان نیز مکالمات تلفنی زیادی را با همتایان خود داشتند تا رژیم صهیونیستی تحت فشار بیشتری قرار گیرد و بازگشت زندگی، آرامش برای مردم فلسطین تحقق یابد.  
 
وی افزود: در عین حال ما از ظرفیت عدم تعهد در نیویورک استفاده کرده و کمیته فلسطین را فعال کردیم و جلساتی را آنجا برگزار کردیم و در همین راستا نشست کمیته فلسطین و عدم تعهد در تهران برگزار شد که خوشبختانه با استقبال کشورهای عضو روبرو بود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: شاهد بودیم علاوه بر ۱۳ کشور، ۴۰ شکرو دیگر در جلسه شرکت کردند و سخنرانی‌های روسا حاکی از این بود که رژیم صهیونیستی مرتکب جنایات جنگی بزرگی شده و بایستی حمایت همه جانبه از ملت مظلوم فلسطین صورت گیرد و بیانیه پایانی یک بیانیه کم نظیر بود و غیر قابل کتمان است که بالغ بر دو سوم اعضای سازمان ملل را که اعضای جنبش عدم تعهد تشکیل می‌دهند خواستار خروج جامعه جهانی از این سکوت شده‌اند و قطعا تداوم این فشار‌ها می‌تواند کمک بزرگی به مردم فلسطین کند.  
 
افخم تاکید کرد: بحث تشکیل کمیته جنایات جنگی مطالباتی است که رسانه‌ها نیز در سراسر جهان باید آنرا پیگیری کنند، چرا که جنایاتی که در فلسطین رخ داده کم نظیر بود و نباید جامعه بین‌المللی به راحتی کنار آن بگذارد و امیدواریم خواست ملت فلسطین محقق شود و افشاگری‌ها ادامه پیدا کند، زیرا رژیم صهیونیستی یک رژیم قانون گریز و سرکش است و باید به این جنایات پایان دهد.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اقدامات تروریستی اخیر در لبنان درباره کمک جمهوری اسلامی ایران به ارتش این کشور گفت: روابط ایران و لبنان خوب و فراگیر است اما به واسطه فراگیر شدن تروریست‌ها دو کشور گفتگوهایی را با یکدیگر داشته‌اند و این اعلام آمادگی صورت گرفته و در صورتی که مقامات لبنانی نیاز خود را اعلام کنند این آمادگی در جمهوری اسلامی ایران برای کمک و حمایت وجود دارد و چنانچه آن‌ها بپذیرند ما آماده کمک هستیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین خبر‌ها از وضعیت جمشید دانایی‌فر گفت: این مسئله براساس روند سیاسی دنبال می‌شود و مقامات و سازمان‌های ذیربط نیز اقدامات خود را در این خصوص انجام می‌دهند و در همین راستا وزارت امور خارجه نیز به وظیفه خود در این مورد عمل می‌کند، هنوز به اطلاعات جدید اعلانی نرسیدیم و موضوع در دست پیگیری است و در حوزه استان نیز ارتباط اقوام و خویشان این فرد هم وجود دارد و به محض دریافت اطلاعات جدید اطلاع رسانی می‌شود.  
 
افخم در پاسخ به سوال خبرنگاری پیرامون نامه خبرنگاران برای رفتن به غزه گفت: ما هم از این اقدام خوشحال شدیم، چرا که یک بعد این اقدام بعد انسانی و بعد دیگران بعد حرفه‌ای است.  
 
وی افزود: این واکنش رسانه‌ها اقدام جمعی خوبی بود و مایه دلگرمی است و امیدواریم این حضور برای ایجاد یک تحول در منطقه فراگیر‌تر شود و همه رسانه‌های دنیا نیز به این اقدام ملحق شد و بتوانیم اطلاع‌رسانی دقیقی داشته باشیم و ما در وزارت امور خارجه آماده هر کمکی در این زمینه هستیم.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در مورد بازگشایی سفارت انگلیس در تهران گفت: هنوز در این مورد خبر جدیدی نداریم و گفتگو‌ها ادامه دارد.  
 
افخم در ادامه در مورد ارسال کمک‌های دارویی به غزه و نامه مصر به وزارت خارجه ایران افزود: گفتگو‌ها با مقامات مصری در این زمینه ادامه دارد، دفتر حافظ منافع ما در این کشور تماس‌هایی را با وزارت خارجه مصر داشته، برخی مسائل فنی در این زمینه وجود دارد و شرایطی باید لحاظ شود و پیگیری‌های ما برای ارسال زود‌تر کمک‌ها ادامه دارد. البته باید بگویم شرایطی بایستی در آن منطقه فراهم شود و بعید می‌دانم پیش شرطی برای ایران از طرف مصر وجود داشته باشد و امیدوارم کمک‌ها زود‌تر ارسال شود.  
 
وی افزود: در سفر اخیر مقام و نماینده دولت مصر به کشورمان ارسال سریع محموله‌ها و اعزام تیم پیشکی کشورمان به غزه تاکید شده است.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد آزادی خبرنگاران واشنگتن پست و اظهارات اخیر آقای قشقاوی در این مورد تصریح کرد: صحبت‌های آقای قشقاوی مبنی بر مقررات ایران برای اتباع است، ما تابعیت مضاعف نمی‌پذیریم و این افراد هم مشمول این مقررات هستند و در حال پیگیری این موضوع هستیم اما هنوز به طور رسمی و مستند توضیح بیشتری در مورد جرمشان در اختیار نداریم.  
 
افخم در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا جنگ غزه بر مذاکرات هسته‌ای ایران تاثیر می‌گذارد یا خیر گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ صرفا هسته‌ای است، برخی محافل تحلیلی مایلند موضوعات مختلف را به مذاکرات گره بزنند اما مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵فقط هسته‌ای است و این‌ها گمانه زنی‌هایی است که جنبه تحلیلی دارد.  
 
وی افزود: تلاش ما این است که از تاثیرگذاری هر رویداد غیر مرتبطی مذاکرات حفظ شود.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه در مورد مذاکرات ایران و ۱+۵ و از سر گیرری دور جدید گفتگو‌ها اظهار داشت: طی دو هفته گذشته گفتگو و تماسی نبوده در عین حال گروه‌های کار‌شناسی هر کشوری به صورت درون گروهی کار می‌کنند و در حوزه خودمان نیز این مسئله به طور دقیق دنبال می‌شود.  
 
افخم تاکید کرد: در مورد مسئله تمدید مذاکرات باید بگویم در برنامه اقدام مشترک پیش بینی نسبت به تمدید انجام شده بود و این یک بحث غیرمنتظره نبود و طرف‌ها این پیش بینی را داشتند که ممکن است نتیجه حاصل نشود، لذا پیش بینی از‌‌ همان ابتدا لحاظ شده بود و طرفین نمی‌خواستند صرفا محدوده زمان تعیین نتیجه برای مذاکرات باشد و اگر در این بازه زمانی به تفاهم برسیم که بهترین نتیجه است که می‌تواند شکل بگیرد و طرفین هم علاقمند هستند که در این بازه زمانی به نتیجه برسیم، و باید بگویم تماس‌های غیر رسمی و غیر اعلانی در یکی دو هفته وجود داشته و امیدواریم دور جدید گفتگو‌ها به زودی از سر گرفته شود.  
 
وی در ادامه در مورد تحولات اخیر عراق بیان کرد: انتخاب رئیس جدید مجلس و رئیس جمهوری عراق در فرآیند سیاسی این کشور اقدام خوبی بود و جمهوری اسلامی ایران نیز از این اقدامات استقبال کرد و امیدوار هستیم موضوع تشکیل دولت هم در اولین زمان شکل گیرد و هرچه امور سریع‌تر پیش رود و تکمیل شود، تبعا عراق قوی یکپارچه در مقابل دشمنان و تروریست‌ها فعالانه و قوی عمل خواهد کرد و امیدواریم روند تکمیلی اقدامات سیاسی عراق هرچه زود‌تر شکل گیرد.  
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات تروریستی گروه تکفیری _تروریستی_ بعثی داعش تصریح کرد: این گروه تحت حمایت کسانی است که خواهان عدم آرامش و وحدت در عراق هستند، البته حضور اتباع غربی در بین این گروه تروریستی به اثبات رسیده و ما همیشه اعلام کردیم که بایستی این حمایت‌ها قطع شود و یک اقدام واحد برای مبارزه با تروریست صورت گیرد تا تحرکات تروریستی متوقف شده و همه کشور‌ها باید مسئولانه به این مهم توجه کنند.  
 
افخم در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه به نظر شما عملکرد دستگاه دیپلماسی بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم چگونه بوده است، گفت: بهترین و زیبا‌ترین اظهارنظر‌ها در مورد عملکرد دستگاه دیپلماسی برداشت مردم نسبت به دولت‌ها و عملکرد آنهاست و اینکه مسئولان بخواهند ارزیابی کنند خیلی مطلوب نیست.  
 
وی ادامه داد: سیاست خارجی یکی از فعال‌ترین حوزه‌های دولت بوده و طبق گزارش‌های دریافت شده ارزیابی خوب و موفقی از عملکرد این حوزه وجود داشته و ما از ابتدا روابط خوبی با کشور‌ها داشته‌ایم و فضای مساعدی در جامعه جهانی نسبت به کشور ایران شاهد هستیم.
 
افخم در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر مبنای احترام متقابل و کرامت و شرافت و احترام به حقوق ایرانیان در روابط خود با دیگر کشور‌ها عمل کرده است و تکریم ملت ایران بخش مهمی از برنامه سیاست خارجی است و ما همواره پذیرای نقدهای دلسوزانه در مسیر خود هستیم.  
 
انتهای پیام/

این خبر در حال تکمیل است...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار