یکی از فرماندهان ارشد سابق ناتو در مقاله‌ای نوشت که بهترین زمان برای برقراری رابطه با ایران از سوی غرب و آمریکا فرا رسیده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه "هافینگتون پست" مقاله‌ای از "جیم استاوریدیس" یکی از فرماندهان ارشد سابق ناتو در مورد وضعیت کنونی جهان و چگونگی روبط با ایران منتشر کرده است.

وی در این مقاله نوشته است:  هم اکنون که جهان شاهد آشفتگی‌هایی امنیتی‌ است که امنیت بین‌الملل را تهدید می‌کند زمان برقراری رابطه از طرف غرب با ایران فرا رسیده است و شایسته است که مشکلاتی که مانع از این رابطه شده شناسایی و با جدیت برای براداشتن آن‌ها از سر راه  تلاش شود.

در ادامه این مقاله وی ایران را دولتی قوی و بزرگ با جمعیتی بیش از 80 میلیون نفر معرفی می‌کند که ملتی تلاشگر و تحصیلکرده دارد و در مرکز منقطه استراتژیکی مهمی واقع شده است و تمدنی کهن، امکانات نظامی پیشرفته و سربازانی آماده به خدمت، و ذخایر هیدروکربنی بزرگ دارد و نقش رهبری جهان شیعی را در دست دارد وادامه می دهد برقراری رابطه با ایران باعث کاهشتنش‌های پرآشوبترین منطقه جهان خواهد بود.

وی همچنین نوشته است: درست است که حمایت ایران از حزب‌الله و نظام سوریه و نیز تلاش برای سلطه بر خلیج فارس مانع روابط ایران و آمریکا می‌شود و این دولت علنا در مقابل آمریکا ایستاده است مسئله هسته‌ای این کشور و پافشاری‌ در آن و همچنین سیاست‌هایش در آمریکای لاتین از جمله موارد مشهود است اما  با وجود همه اینها چند دلیل ویژه وجود دارد که نشان می‌دهد زمان آغاز برقراری رابط با ایران فرا رسیده است:

اولین آنها روی کار آمدن "حسن روحانی" رئیس‌جمهور جدید است کهاین طور به نظر می‌آید که  آماده تجدید نظر در برقراری رابطه با آمریکا باشد.

 دومین دلیلی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران است که برای فشار برای توقف برنامه هسته‌ای ‌اش اعمال شده است که (به ادعای وی) تاثیراتش بر اقتصاد این کشور آغاز شده است و همین مساله ایران را به پای میز مذاکرات کشانده است.

اما دلیل سوم که ضرورت برقراری رابطه را نشان می‌دهد حرکت "داعش" در ماه‌های اخیر در سوریه و عراق است که باعث نگرانی ایران شده و بر دو دشمن اصلی وی یعنی عربستان و"اسرائیل" افزوده شده است.

 استاوریدیس به فرصت های برقراری رابطه با این می‌پردازد و  می‌نویسد که یکی از این فرصتها عراق است. اگرچه آمریکا از تسلط سیاسی ایران بر عراق خشنود نیست اما هدف حفظ عراقی واحد و جلوگیری از هرج و مرج در آن است پس آمریکا و ایران می‌توانند در راستای این هدف مشترک در عراق همکاری نظامی داشته باشند.

فرصت دیگر در گستره دریا است؛ کشتیهای ایرانی ماموریت‌هایی مانند ماموریت‌های ناتو، آمریکا و اتحادیه اروپا در مبارزه با دزدان دریایی انجام داده‌اند و می‌توان در این زمینه تبادل اطلاعات داشت و یگ گفتگوی عمومی برقرار کرد.

فرصت سوم نیز مسئله مواد مخدر و قاچاق هروئین و تریاک از کشتزارهای خشخاش افغانستان است که مشکلات بسیاری را برای ایران در داخل و خارج به وجود آورده است به ویژه اینکه ایران دلیل  وضعیت جغرافیایی‌اش بر سر راه قاچاق این مواد از افغانستان به قفقاز، روسیه، اروپا و آمریکا قرار دارد و آمریکا و ایران می‌توانند در زمینه مبارزه با این پدیده با هم همکاری کنند.

این مقام سابق ناتو در انتها می‌نویسد: طبیعتا همه این‌ها به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بستگی دارد و ضروری است که در ادامه این مذاکرات بر درخواست اصلی یعنی کاهش سانتریفیوژها که ممکن است باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شود تاکید کرد و نقش نظارت بین‌المللی همواره باید در نظر گرفته شود؛ اما اختلافات در مورد حمایت ایران از حزب‌الله و سوریه از  مسائل پا برجاست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار