سالروز استقلال افغانستان خسته از جنگ با پیام حامد کرزی رییس جمهوری این کشور گرامی داشته شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، کرزی، ضمن تبریک نود و پنجمین سالروز استقلال افغانستان، گفت امسال در حالی سالروز استقلال افغانستان را جشن می گیریم که در انتظار نتایج انتخابات ریاست جمهوری هستیم.

کرزی در این سخنان بر لزوم واگذاری هرچه سریعتر قدرت به رییس جمهور برگزیده تاکید کرد و خواستار تسریع در این روند شد.

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که در 24 خرداد برگزار شد با ادعای عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد ریاست جمهوری افغانستان به جنجال کشیده شد.

عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمد زی با میانجیگری سازمان ملل توافق کرده اند که صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود که این روند اکنون ادامه دارد.

امروز بیست و هشتم مرداد مصادف با نود و پنجمین سالروز استقلال افغانستان است که در این کشور تعطیل عمومی است.

95سال قبل شاه امان الله خان استقلال افغانستان را که در قلمرو استعمار انگلیس بود، اعلام کرد و از آن پس افغانستان به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخته شد.

در سالهای اخیر به دلیل ناامنی ها و تهدیدها، تحت تدابیر شدید امنیتی مراسم محدودی در روز استقلال افغانستان برگزار می شود.

آمریکا و کشورهای عضو ناتو از سال 1380 به بهانه برقراری دمکراسی، تامین امنیت و مبارزه با تروریسم با حدود 150هزار نیرو وارد افغانستان شدند اما این کشور از ابتدایی ترین مولفه های امنیتی برخوردار نشده است.

این کشورها پس از سالها حضور، بدون دستیابی به نتایج قابل توجهی، مرحله به مرحله بخشی از نیروهایشان را افغانستان خارج کردند.

انفجارهای متعدد، ترور و خشونت در مناطق مختلف به ویژه کابل پایتخت این کشور، محصول حضور این نیروها بوده که آرامش را از مردم سلب کرده است.

مردم و احزاب افغان، نیروهای خارجی به ویژه آمریکاییها را مسوول چنین اتفاقات تلخی دانسته و به همین دلیل انزجاز از آنان روزبروز شدیدتر شده است.
/انتهای پیام
منبع|:ایرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.