قرار گرفتن کودکان کم شنوا در کنار دانش آموزان شنوا در مدارس عادی رشد چشم‌گیری در خزانه‌ی واژگانی این کودکان ایجاد می کند.

زهرا ندیمی کارشناس ارشد شنوایی شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به نتایج مثبت و حضور کودکان ناشنوا در مدارس عادی گفت: چندی است که با توسعه‌ی طرح های آموزشی تلقین دانش آموزان کم شنوا و ناشنوا در مدارس عادی و قرار گرفتن آنها در کنار همسالان شنوا در بسیاری از کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است.

وی در ادامه گفت: طبق بررسی‌های انجام شده کودکان کم شنوا از لحاظ هوشی هیچ تفاوتی با کودکان شنوا ندارد و این در حالی است که این کودکان در زمینه‌ی خواندن، ریاضیات و درک مطلب دچار مشکل هستند.

ندیمی با بیان اینکه طبق بررسی‌های صورت گرفته علت اصلی بروز این مشکلات را کمبود خزانه‌ی واژگان در کودکان کم شنوا می‌دانند، افزود: اگرچه عوامل مختلفی نظیر میزان آموزش کوک قبل از سن مدرسه می‌تواند بر روی میزان رشد خزانه‌ی واژگانی کودک کم شنوا اثر‌گذار باشد، اما به دلیل قرار گیری در کنار دانش‌آموزان شنوا در مدارس عادی رشد چشم‌گیری در خزانه‌ی واژگانی این  کودکان ایجاد می‌شود.

وی به راهکارهایی به منظور پیشرفت بیشتر کودکان در مدارس عادی اشاره کرد و گفت: نشاندن کودکان کم شنوا در ردیف جلو و در کنار معلم به طوریکه کودک بتواند صورت معلم را ببیند و قرار دادن کودک ناشنوا در کنار هم کلاسی شنوای فعال از عوامل کمک کننده برای این کودکان است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار