واشنگتن پست نوشت با نزدیک شدن به مهلت تعیین شده برای توافق نهایی تردیدها درباره به نتیجه رسیدن یا نرسیدن مذاکرات هسته ای افزایش یافته است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در مقاله امروز خود درباره مذاکرات هسته ای ایران به قلم "کارول مورلو" نوشت: برای قدرت های دنیا که با ایران در حال مذاکره هستند، هدفشان کاملا روشن است و آن جلوگیری از برنامه هسته‌ای(تسلیحاتی(!)) ایران است.

اما در حالی که مذاکره کنندگان در این هفته در وین برای توافق نهایی گردهم می آیند، چند دهه بی اعتمادی، زمینه ساز موانع بسیاری برای دست یابی به توافق خواهد بود.

در حالی که فاصله زیادی تا پایان مهلت تعیین شده وجود ندارد ، مذاکرات هفته گذشته در عمان نتیجه ای نداشت. البته مذاکره کنندگان و کارشناسان هسته ای برای دست یابی به توافق جامع در مهلت تعیین شده یعنی بیست و چهارم نوامبر ابراز خوش بینی می کنند.

مذاکره کنندگان ایرانی و روس  هفته پیش اعلام کردند امکان دارد زمان مذاکرات تمدید شود. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هشدار داده است احتمالا این زمان تمدید نشود.

به نوشته این روزنامه، در صورت تمدید نشدن مدت مذاکرات، این توافق و مفاد آن نیز در بیست و چهارم نوامبر پایان خواهد یافت. اما بهترین راه این است که دو طرف توافق نمایند زمان مذاکرات را تمدید کنند.

دشواری دست یابی به توافق نهایی پس از یک سال مذاکرات سنگین نشان از  جدیت طرف های مذاکره است.

ایران و شش قدرت دنیا- پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان- در مذاکرات یک ساله خود درباره جزئیات بسیاری مذاکره کرده اند که بسیار پیچیده و تکنیکی است. اما سه موضوع مورد اختلاف بیش از همه خودنمایی کرده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد، کنگره آمریکا یکی از مخالفان اصلی توافق هسته ای و در صورت به تاخیر افتادن آن یکی از مشکل تراش ها در این زمینه هستند. بسیاری از جمهوری خواهان و برخی از دموکرات ها مدعی اند تحریم ها به کشاندن ایران به پای میز مذاکرات نقش مهمی داشته که با ابراز تمایل دولت برای توافق با تهران، این عامل کم رنگ شده است. برهمین اساس برخی در کنگره معتقدند باید تحریم های بیشتری ضد ایران اعمال شود.



انتهای پیام./

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار