مستند «بوعلی‌سینا» به کارگردانی عبدالخالق طاهری در بخش مستندهای کوتاه هشتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت شرکت دارد. این فیلم در ۲۷ دقیقه، بخش‌هایی از زندگی بوعلی‌سینا را به تصویر می‌کشد.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، طاهری درباره چرایی پرداختن به زندگی بوعلی‌سینا گفت: «به بهانه بزرگداشت هزاره بوعلی‌سینا تصمیم گرفتم این مستند را بسازم. البته این مستند زمان ساخت فیلم دیگر به ذهنم رسید. مجموعه‌ای که در مورد فرهنگ و طبیعت همدان و به سفارش صدا و سیمای این استان کار کردم و در آن مجموعه آرامگاه‌های شهر همدان را معرفی کردیم.» 

وی ادامه داد: «در جستجوی برای معرفی آرامگاه‌ها چند عکس و تصویر خوب درباره بوعلی‌سینا پیدا کردم و تصمیم گرفتم در این زمینه به صورت مجزا مستندی بسازم. بیشتر تمرکزم بر آرامگاه این شخصیت علمی است و نگاهی هم به زندگی او داشتم.» 

خالقی با اشاره به پیدا کردن منابع خود در این مستند، عنوان کرد: «مینیاتور‌ها و کتاب‌های خطی ایرانی و اروپایی منبع اصلی تصویری من بود. همچنین در این هزار سال، تصویرسازی‌هایی نیز از بوعلی سینا صورت گرفته بود که از آن‌ها هم بهره گرفتم.» 

وی با بیان اینکه دسترسی به مدارک و منابع تصویری برای ساخت این گونه مستند‌ها دشوار است، خاطرنشان کرد: «این مستند ۲۷ دقیقه است اما دوست دارم آن را کامل‌تر کنم، به همین خاطر مکاتباتی هم با انجمن آثار و مفاخر ملی داشتم. اگر بتوانم منابع تصویری بیشتری پیدا کنم، ناگفته از بوعلی‌سینا زیاد است.» 

این مستندساز در پایان گفت: «متاسفانه یکی از مشکلات سینمای مستند ما ضعف مدارک و منابع است. من در این زمینه تنها یک نسخه خطی پیدا کردم. باقی نسخه‌ها خارج از ایران است و دسترسی به آنهایی که در ایران وجود دارد هم سخت است. یکی از مشکلات اساسی ما این است که به مدارک و اسناد موجود در کتابخانه‌ها و موزه‌ها اجازه انتشار نمی‌دهند.» 

گفتنی‌است؛ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را همزمان با ولادت باسعادت حضرت امام موسی کاظم (ع) و طی روزهای ۹ تا ۱۶ آذرماه ۱۳۹۳، با شعار «حقیقت بهترین راهنماست» که از فرمایشات حضرت علی (ع) است، در سینما فلسطین و سینما سپیده شهر تهران برگزار خواهد کرد.


انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار