نامزد جدید اوباما برای تصدی وزارت دفاع آمریکا نیز مانند همتایان پیشین خود تمرکز اصلی خود را بر بودجه مالی این وزارت قرار داده و توجهی به استراتژی های نادرست پنتاگون ندارد .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ کارشناسان اندیشکده آمریکایی " هنری استیمسون " پیش بینی می کنند که اشتون کارتر ، نامزد جدید معرفی شده از سوی باراک اوباما برای تصدی کرسی وزارت در پنتاگون بر بودجه این وزارت متمرکز خواهد شد و نه بر تغییر استراتژی نظامی آن . 

بری بلچمن ، یکی از کارشناسان برجسته امنیت ملی در این اندیشکده آمریکایی ادامه داد : اشتون کارتر بیش از آنکه یک استراتژیست باشد ، یک تکنوکرات است . مهمترین تغییراتی که ابتدا از وی انتظار می رود که انجام دهد تحولاتی در پروسه بودجه بندی و هزینه گذاری های مالی برای این وزارت میباشد .

کارتر هنگامی به پنتاگون وارد می شود که کنگره هزینه های دفاعی این وزارت را تا 10 درصد کاهش داده است . کنگره تصمیم گرفته است که بودجه بندی برای پنتاگون را با راه حل های درازمدت و ادامه دار حل و فصل نماید . چنین برنامه ریزی ای وزارت دفاع آمریکا را برای اجرای طرح های خود دچار چالش ها و مشکلاتی خواهد کرد . 

وی افزود : با توجه به وضعیت بودجه ، پنتاگون مشخصا ناچار است بسیاری از هزینه های خود را کاهش دهد . وزیر دفاع آینده باید انتخاب های دشواری داشته باشد و این انتخاب ها تنها در صورتی می تواند آسان تر شود که اقدامات بی فایده و هزینه بر نظامی در این وزارت حذف شود . اولویت اساسی برای وزیر جدید ایجاد اصلاحات بنیادی در سیاست های کلی بخصوص در زمینه مالی به شمار می آید . 

کنگره سالهاست از دولت و پنتاگون می خواهد که تغییراتی فوری و اساسی در هزینه های خود انجام داده و بودجه مورد نیاز سالانه خود را کاهش دهد . این در حالی است که طی این مدت همواره تنها درخواست برای تهیه تسلیحات جنگی جدید و یا سایر مصارف نظامی از سوی وزارت دفاع مطرح شده است . وزیر جدید باید بپذیرد که آمریکا ناچار است هزینه های نظامی خودرا کاهش دهد . 

ماتیو لیترمن ، مشاور دفاع و امور خارجی مرکز استیمسون نیز در این باره اظهار داشت : برای مدیریت بودجه ، پنتاگون نیاز به اصلاح بهره وری مخارج و درآمدهای خود داشته و باید سیستم کلی بازیابی نیروهای خود را نیز تغییر دهد . در مجموع تمامی این اصلاحات می تواند در نهایت منجر به تعدیل هزینه ها با بودجه اختصاص داده شده به پنتاگون شود . 

در حالی که ایجاد چنین اصلاحاتی بیش از یک دهه است که وزاری دفاع را در پنتاگون با مشکلات فراوانی روبرو ساخته و در چالش های زیادی گرفتار کرده اما کاهش و حذف برخی هزینه آفرینی های نظامی می تواند بعنوان فرصتی برای وزیر جدید باشد تا این طلسم چندین ساله را شکسته و بودجه هنگفتی که سالانه به پنتاگون اختصاص داده می شود را کم کند . 

گفتنی است وزیر دفاع جدید در انتظار تائید نمایندگان سنا می باشد . 




انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار