دومین شب از ارکستر فیلارمونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ شب گذشته دومین شب از کنسرت ارکستر فیلارمونیک تهران به رهبری "آرش گوران" با عنوان "1880....2015" در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدا و پس از استقرار حاضران در جای خود "امین غفاری" کنسرت ماینستر دوم شاخه گلی را به "پدرام فریوسفی" که پیش از این، این سمت را در ارکستر فیلارمونیک تهران برعهده داشت تقدیم کرد.

"پدرام فریوسفی" نوازنده مطرح و صاحب سبک ویلن به دلیل ضایعه‌ی دردناکی که اوایل سال برایش رخ داد از همراهی این گروه در این دو شب کنسرت محروم ماند.

در بخش اول ارکستر فیلارمونیک تهران قطعه‌ای باعنوان "سرنا برای ارکستر زهی" در 4 قسمت متعلق به سال 1880 "پیوتر ایلیچ چایکوفسکی" آهنگساز شهیر روسیه را کردند.

در بخش دوم پس از یک تنفس ده دقیقه‌ای این انجمن عاشقان موسیقی تهران، "کانتوس" را در یادبود "بنجامین برتن" برای ارکستر زهی و ناقوس نواختند. این قطعه متعلق به سال 1980 است و ارکستر فیلارمونیک تهران آن را به "علیرضا خورشیدفر" نوازنده‌ی فقید کنترباس که در ماه گذشته جامعه‌ی موسیقی را با فقدان خود داغدار کرد تقدیم کردند.

آهنگسازی این قطعه را "آروپرت" انجام داده است.

در ادامه ارکستر فیلارمونیک تهران دو قطعه‌ی دیگر با عناوین "3 اثر به سبک کهن" اثر "هنریک گورسکی" از سال 1963 و "سرحد" را از "دیوید هیث" اجرا کردند.

"آرش گوران" در انتهای کنسرت گفت: به رسم همیشگی در همه‌ی کنسرت‌هایم دلم می‌خواهد کنار شما بایستم و کسانی را که وجود خود را در این راه خرج کرده‌اند تشویق کنم.

در ادامه گوران از تمامی زحمات و برنامه ریزی‌های "پانیذ فریوسفی" برای برگزاری این کنسرت تشکر کرد و از "پدرام فریوسفی" نوازنده‌ی این گروه که یک سال است که جامعه ی موسیقی از حضور او بی بهره است قدردانی نمود.

از اعضای ارکستر فیلارمونیک تهران باید به "امین غفاری"، "فوژان غریب نژاد"، "پوریا اصانلو"، "علیرضا چهره قانی"، "امین عطایی"، ""امیرپاشا فاطمی"، "آذین نصرتی" و "سروناز گلکار" ویلن یک، "نیلوفر محبی" ماستر ویلن دو، "عرفان شریف زاده"، "فرمهر بیگلو"، "برهان همتی"، "الناز پگاه"، "مهسا زرندی"، "ترگل کریمی مقدم" و "کیوان ربیعی" ویلن دو، "پانیذ فریوسفی" ماستر آلتو، "دانیال جوراب چی"، "پیمان ابوالحسنی"، "پرنیان آقایانی" و "نسیم دارا" آلتو، "سالار غفاربجویی" ماستر ویلنسل، "یاسمن کوزه گر"، "هانیه کازرونی" و "سهراب ملک زاده" ویلنسل، "فرشید پاتینیان" ماستر کنترباس، "هادی اسماعیلی" کنترباس و "یاسین کشاورز" ناقوس اشاره کرد.

*و اما...

ارکستر فیلارمونیک تهران از سال 85 کار خود را به سرپرستی "آرش گوران" باعنوان ارکستر فیلارمونیک ایرانیان آغاز کرد و با هدف کشف حقیقت مفهوم ژرف واژه‌ی آنسامبل و رسیدن به کیفیت بیان و صدادهندگی و میمیک صدا در جریان اجرای موسیقی ادوار مختلف مسیر خود را تا به امروز ادامه داده است و تمرکز و تمرینات فشرده بر روی موزیکالیته، سوناریته، استایل آهنگسازان، تفسیر جدید و تولد دوباره‌ی این آثار از مهم ترین اهداف این ارکستر است.

چنین ارکسترهایی در نبود ارکستر ملی ایران جز نقاط روشن موسیقی ایران هستند و این نکته که یک تعداد جوان بدون هیچ ادعا و طلب حقی تا این حد عاشقانه سرمایه اصلی خود که روح و جان و زمانشان است را در اختیار موسیقی می‌گذارند جای بسی تامل و تقدیر دارد.

شب گذشته در سالن تالار وحدت جا برای سوزن انداختن نبود و استقبال بی نظیری از این ارکستر شده بود که این نشان دهنده‌ی این است که ارکستر فیلارمونیک تهران مزد خود را از مردم و هوادارانش که قشر عظیمی از آن‌ها را دانشجویان موسیقی تشکیل می‌دهد که در سر آرزوی حضور در این گروه را می پرورانند گرفته است، ولی چنین افتخاراتی  به چشم نمی‌آید.

و تنها کاری که می‌توان در قبال این گروه انجام داد این است که تالار وحدت به عنوان بهترین و مهمترین سالن کنسرت البته با دریافت هزینه‌ای در اختیار این جوان های آینده دار قرار گیرد.

 
گزارش از مهدی خان محمدی


انتهای پیام/رس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار