در حالی جای نمایندگان اقتصاددان مجلس در کمیسون تلفیق بودجه ۹۴ خالی است، که برخی معتقدند نبود این نمایندگان تاثیر منفی در روند بررسی و تصویب بودجه ۹۴ خوهد داشت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مسئول رسیدگی به لایحه بودجه سالانه کل کشور بوده و در آستانه بررسی لایحه بودجه سالانه شکل می‌گیرد.

بر این اساس، ماده ۴۵ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «به منظور تنظیم اصول و مفاد برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه کل کشور و ایجاد هماهنگی بین کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، پس از تقدیم لایحه بودجه مربوطه توسط دولت به مجلس شورای اسلامی، کمیسیون تلفیق مرکب تشکیل می‌شود.

بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز شنبه (۲۴ اسفند ۹۲) ماده ۴۵ آیین نامه داخلی مجلس که در آن ترکیب اعضای کمیسیون تلفیق در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه تغییر کرده است اصلاح شد، که بر اساس آن، کمیسیون تلفیق از سال جاری در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه با حضور ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از سایر کمیسیون‌های تخصصی قبل از رسیدگی به این لایحه در صحن علنی به بررسی لایحه بودجه می‌پردازد.

اعضای کمیسیون‌ها توسط کمیسیون‌های مربوطه انتخاب و به هیأت رئیسه مجلس معرفی می‌شوند و مأموریت آن تا تصویب نهایی قانون برنامه توسعه و یا لایحه بودجه سالانه کل کشور ادامه می‌یابد.

بر اساس ماده یک قانون مدنی، در صورتی که ظرف مدت ۵ روز از ابلاغ یک قانون توسط رئیس مجلس، رئیس جمهور آن را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نکند، رئیس مجلس می‌تواند مستقیما آن را برای اجرا ابلاغ کند.

برای مشاهده اسامی اعضای کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۴ اینجا کلیک کنید.

در جلسه عصر روز یکشنبه (۱۴ دیماه) کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ۹ نفر از ۲۹ عضو این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۳۹۴ انتخاب شدند، که بر اساس این رای‌گیری سید سعید زمانیان دهکردی، غلامرضا تاجگردون، قاسم عزیزی، عزت الله یوسفیان ملا، اسماعیل جلیلی، رجب رحمانی، احمد امیرآبادی فراهانی، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی و سیدعبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی به عنوان منتخبان کمیسیون برنامه و بودجه برای عضویت در کمیسیون تلفیق معرفی شدند.(اسامی کامل اعضای تلفیق اینجا)

با یک مقایسه ساده می‌توانیم جای خالی برخی از اعضای کمیسیون برنامه بودجه را در کمیسیون تلفیق مشاهده کنیم، نمایندگانی همچون:

 احمد توکلی استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی، وزیر اسبق کار، نماینده دور اول، هفتم، هشتم و نهم مجلس

 غلامرضا مصباحی مقدم استاد دانشگاه امام صادق (ع)، نماینده مجلس هشتم و نهم مجلس، رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات سال اول و دوم مجلس نهم و رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۹۳

 الیاس نادران استاد اقتصاد دانشگاه تهران، نماینده دور هفتم، هشتم و نهم مجلس

رضا عبداللهی حضور ۲۷ ساله در مجلس و ریاست ۱۸ ساله بر کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات

محمدقسیم عثمانی دکترای حسابداری بودجه‌ای، نماینده دور هشتم و نهم مجلس

 جعفر قادری دکترای اقتصاد، نماینده دور هشتم و نهم مجلس

 هادی قوامی دکترای اقتصاد و نماینده دور هشتم و نهم مجلس

علی‌محمد احمدی دکترای اقتصاد، نماینده دور نهم مجلس

 غلامرضا کاتب دکترای اقتصاد، نماینده دور نهم مجلس

احمد توکلی، الیاس نادران، غلامرضا مصباحی مقدم، جعفر قادری، ۴ نفری هستند که طی ۳ سال اخیر از اعضای موثر کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس و اثر گذار در مذاکرات و پیشنهادات بودجه‌ای بودند که جای خالی این ۴ نفر در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ مشاهده می‌شود.

علت چیست؟

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در مورد علت حضور نیافتن خود در کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۴ می‌گوید: امسال بسیاری از دوستان ما تمایلی به عضویت در کمیسیون تلفیق نداشتند چراکه برخی فکر می‌کنند ما در کمیسیون تلفیق بحث منافع شخصی را دنبال می‌کنیم.

وی می‌افزاید: تنها هدف ما برای شرکت در این کمیسیون رضای خدا و منافع ملی بود و می‌خواستیم ببینیم آیا این اشخاصی که چنین ذهنیتی دارند که ما در کمیسیون تلفیق‌های سال گذشته منافع شخصی را دنبال می‌کردیم، می‌توانند بحث‌های شخصی را در کمیسیون تلفیق مطرح کنند.

نماینده گرمسار در پایان می‌گوید: با عدم حضور در کمیسیون تلفیق خواستار ایجاد ظرفیت حضور برای بسیاری از افرادی بودیم که فکر می‌کردند کار در این کمیسیون بسیار راحت است البته امیدواریم آن‌ها بتوانند به خوبی کار بررسی را انجام دهند.

همچنین هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد کنار گذاشته شدن اقتصاددانان برجسته مجلس از کمیسیون تلفیق بودجه ۹۴می‌گوید: بر اساس مصوبه اصلاح شده مجلس، کمیسیون تلفیق از سال جاری در زمان بررسی لایحه بودجه سالانه با حضور ۹ نفر از کمیسیون برنامه و بودجه و ۳ نفر از سایر کمیسیون‌های تخصصی قبل از رسیدگی به این لایحه در صحن علنی به بررسی لایحه بودجه می‌پردازد.

وی می‌افزاید: روز یکشنبه ۱۴ دی ماه افراد کاندید شده در کمیسیون برنامه و بودجه معرفی شدند که در ‌‌نهایت این افراد به رای گذاشته شدند که در رأی‌گیری ۹ نفر انتخاب شدند.

قوامی با اشاره به این موضوع که قبلا هماهنگی‌هایی در بین اعضا صورت گرفته بود که اعضا به لیست خاصی رأی بدهند، تصریح می‌کند: این افراد با هم هماهنگ شده بودند که به هم رأی بدهند.

وی در این گفتگو معتقد است: حال اینکه سر رشته این هماهنگی‌ها از سوی چه کسی یا کسانی بوده است من بی‌اطلاع هستم.

قوامی با بیان که انشاءالله افردای که از کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق رفتند، بتوانند کار شایسته‌ای برای مسائل مملکت انجام دهند، ادامه می‌دهد: چون بودجه نگاه فرا بخشی دارد، ولی نگاه کمیسیون‌ها بخشی است. ما امیدواریم کمیسیون تلفیق بتواند در برابر مطالبات بخشی کمیسیون‌ها مقاومت کند.

وی خاطرنشان می‌کند: در کل باید گفت که کمیسیون‌های تخصصی به حاشیه رفته‌اند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار می‌کند: سایر نمایندگان می‌توانند در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه اظهارنظر کنند، اما حق رای ندارند و قطعا ما هم بی‌کار نخواهیم نشست و زمانی که لایحه بودجه پس از بررسی در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس آورده شد، موادی که منافع ملی در آن لحاظ نشده باشد، حذف خواهد شد..

بنابراین باید دید که آیا نبود نمایندگان اقتصاددان و با تجربه مجلس در کمیسیون «تلفیق بودجه ۹۴» که همواره نقش به سزایی در روند تصویب برنامه‌های اقتصادی داشته‌اند، تاثیری بر روند کیفیت  بررسی و تصویب بودجه ۹۴ خواهد گذاشت؟

انتهای پیام.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار