جواد طوسی منتقد سینما در مراسم رونمایی از کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» از این فیلم ساز به دلیل حاضر نشدن در مراسم مخصوص به خود انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سینمای باشگاه خبرنگاران؛  مراسم رونمایی از کتاب «رو در رو با اصغر فرهادی» نوشته اسماعیل میهن دوست عصر امروز با حضور این نویسنده، سیامک شایقی کارگردان سینما، جواد طوسی منتقد سینما، مهرزاد دانش منتقد سینما، فرهادی توحیدی عضو هیات مدیره خانه سینما و رئیس کانون فیلم نامه نویسان، سوسن شریعتی نویسنده، محقق و مورخ فرزند علی شریعتی و شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشن گران و همچنین جمعی از اهالی سینما در خانه سینما برگزار شد.

کامران ملکی مجری برنامه پس از معرفی مراسم از جواد طوسی دعوت به سخنرانی کرد.

جواد طوسی بیان کرد: اصغر فرهادی بنیان گذار سنگ بنای سینمای دوران جدید است؛ وی به هر دلیل و به هر گلایه‌ای که در این مراسم حضور نیافته به نظر من بی اخلاقی بوده است.

این منتقد سپس گفت: کتاب‌هایی که گفتگو محور است در جهان رواج دارد و نمونه‌های آن در ایران و اروپا دیده شده است.

وی افزود: لزوم استمرار چنین گفتگوهایی احساس می‌شود و به دلیل تیراژ بالا ناشر هم استقبال می‌کند. این گفتگوها اگر با جذاب بودن توام شود بی‌انگیزگی برخی از علاقه‌مندان را از بین می‌برد.

منتقد سینما اظهار داشت: در حال حاضر شخصیت اصغر فرهادی از حالت بومی به چهره جهانی تبدیل شده و قبل از این اتفاق خودشان مستقیماً با نشریات در تماس بود اما حالا با واسطه مایل به گفتگو شده است.

طوسی عنوان کرد: سماجت و بهانه اولیه میهن دوست توانست اور را به اصغر فرهادی نزدیک کند قابل واین امر قابل توجه است اما ای کاش این گفتگوها گسترش پیدا می‌کرد و محور گفتگوهای این کتاب متن سال 84 نبود.

وی با بیان این که یکی از بهترین فیلم‌های اصغر فرهادی «رقص در غبار» است، گفت: در گفتگوهای میهن دوست و فرهادی یک جهان بینی مطرح شده و مضمون گرایی و ساختار گرایی را به همراه داشته که البته ناتمام مانده است. در این کتاب اصغر فرهادی به یک پل ارتباطی تاریخی تبدیل شده است که مرز بین خودباختگی و میهن دوستی را مورد بحث قرار می‌دهند.

این منتقد سینما افزود: میهن دوست ممکن است نگران بوده باشد که گفتگو به شعار تبدیل شود، اگر این را بپذیریم برخی از بحث‌ها توجیه می‌شود.

طوسی بیان کرد: در چاپ‌های بعدی این کتاب امیدوارم برخی از  ایرادات وارد به کتاب برطرف شود و همچنین نسبت به متن کتاب که در خصوص «شهر زیبا» و «جدایی نادر از سیمین» آورده شده است، نقد دارم و باید دقت نظر بیشتری انجام می‌گرفت.

وی اظهار داشت: ما باید برای گفتگو پل ارتباطی با هم داشته باشیم و مسائل با گفتگو حل شود نه با نقد یک طرفه. وقتی کتاب را مطالعه می‌کردم یاد خاطرات خوش فیلم «زیر پوست شهر» ساخته رخشان بنی‌اعتماد افتادم که به نظر من هنوز هم حساسیت سال‌های گذشته و دقت نظر را دارد و این باعث خوشحالی است.

پس از سخنان جواد طوسی فرهادی توحیدی عضو هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: موضوع به خودی خود مهم است چون در دو طرف قضیه، افراد مهم هستند و یک سمت انتشارات مهم روشنگران همکاری داشته که علیرغم حوزه نشر در مسائل مالی و حواشی در این کار فعالیت داشته است.

وی افزود: این انتشارات آثار بهرام رضایی را منتشر کرده است و من به عنوان کوچک ترین عضو خانه سینما به دوستان تبریک می‌گویم. ادبیات سینمایی ما در خانه سینما از رشد و اقبال قابل توجهی برخوردار است و یک خود آگاهی در حوزه مطالعات نظری و نقش پیشتازی که ادبیات در دهه 40 و 50 برعهده داشت، خواه و ناخواه بر دوش خانه سینما افتاده است و استعدادهای اولیه ادبی به خانه سینما کوچ می‌کنند.

توحیدی افزود: حوزه مطالعات و آفرینش‌های سینمایی باید بیش از پیش عمیق شود ولی عمق ادبیات ایران با آفرینش‌های سینمایی قابل مقایسه نیست اما با تلاش به کار خود ادامه خواهیم داد.

وی بیان کرد: اصغر فرهادی به اندازه کافی مهم و میهن دوست هم جزء ذخایر انقلاب در سینما است که زحمت نوشتن این کتاب را بر عهده داشته؛ جالب است که هم نویسنده مهم و هم موضوع کتاب و انتشاراتی که کتاب را منتشر کرده مهم است.

کامران ملکی پس از صحبت های وی از شهلا لاهیجی مدیر انتشارات روشنگران دعوت به سخنرانی کرد.

لاهیجی در این مراسم گفت: ما از اهالی فرهنگ و قلم هستیم و حضار از اهالی فرهنگ تصویر و می‌بینید که چه طور با هم تلفیق شدیم؛ بر عکس شما ما خانه ای نداریم اما من در هفته گذشته آدم خوشبختی بودم که دو مراسم رونمایی از کتاب را در یک هفته برگزار کردم؛ یکی در خانه مجلل سینما و دیگری در خانه فقیرانه انتشارات، انتشارات روشنگران در خصوص بهرام رضایی، کتاب «در خصوص زنان» و امشب هم «رو در رو با اصغر فرهادی» را منتشر کرده است و من پس از مدت ها این شانس بزرگ را داشتم که این دو مراسم را در یک هفته داشته باشم. من ناشر هر اثر سینمایی نیستیم اما 27 سال است که ناشر آثار بهرام رضایی هستم.

این ناشر تصریح کرد: اصغر فرهادی با برنده شدن جایزه اسکار ما را در این موقعیت حساس سربلند کرده و ما گاهی نیازمند و البته لایق این آبرومندی هستیم؛ بیشتر مردم دنیا فهمیدند که اصغر فرهادی برنده اسکار شده است و در پایان از میهن دوست متشکرم که در این رویداد با ما همکاری داشت.

پس از سخنان لاهیجی مجری برنامه جملاتی را در خصوص شناخت شدن چهره فیلم سازان ایرانی در جهان گفت و سپس از سوسن شریعتی نویسنده، محقق و مورخ دعوت به سخنرانی کرد.

وی بیان کرد: من به عنوان یک شهروند سه اثر از آثار فرهادی را دیده‌ام و باید بگویم دیگر نوبت آن است که از وضعیت ملک الطوایفی خارج شویم. باید بگویم من در حال حاضر در این جمع غریبه‌ام اما گاهی غریبه بودن آزادی عمل می دهد.

شریعتی در ادامه گفت: قبل از این کهفرهادی چهره ای جهانی شود از من خواسته شد در آن سال یادداشتی در مورد فیلم «چهارشنبه سوری» بنویسم و در این میان به طور تصادفی منتقد هم شده ام.

این منتقد عنوان کرد: من از سن 20 سالگی به مدت بیست سال در ایران نبودم و مواجهه من با دنیای سینمای ایران پس از این 20 سال با «چهارشنبه سوری» فرهادی بود. سپس فیلم های «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» فرصتی برای مواجهه با انسان ایرانی شد. یکی از موارد مورد بحث من این بود که فکر می کردم که شخصیت های این فیلم ها چقدر شبیه ماست؟ و این که ما چه هستیم و شبیه چه کسی؟ شخصیت ها از لحاظ سرگردانی، در به دری و بی شباهتی به دیروز شبیه ما هستند و گاهی از سقف حافظه قصد فرار دارند؛ در کارهای فرهادی نوعی پارادوکس دیده می شود و شخصیت های مورد نظر او از طبقه متوسط هستند که گاهی ماجراجو و تحصیل کرده و گاهی نامفهوم و نامعلوم هستند .

وی افزود: این شخصیت ها ما را به نوعی از خودمان دلخور می کرد و این مفهوم امر مدرن است مدرنیته یعنی افزون زدایی؛ در فیلم های فرهادی مردم سرخورده، بی افسون و افسانه و بلا تکلیف نشان داده می شوند و این اولیه وجه تمایز فیلم های اصغر فرهادی از دیگران است.

این منتقد تصریح کرد: به عنوان بیننده باید بگویم که آثار فرهادی مثل آیینه ای است که خودمان را در آن می بینیم و ما به قضاوت و انتخاب مجبور می کند. فیلم های فرهادی معروف هستند و مدام قرار گرفتن بر سر دوراهی را نشان می دهند.

شریعتی بیان کرد: ما در حین تماشای فیلم های فرهادی با پرسش های اخلاقی مواجه یم چون به قول معروف به صورت زیر پوستی ما را در موقعیت های مختلف قرار می دهد این که همه حق دارند و هیچ کس مقصر نیست، مثل رانندگی بین خطوط است که نشان می دهد انسان امروز همه چیز را با هم می خواهد.

وی اظهار داشت: فیلم «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» توسط بیگانگان تماشا می شود چون مسائل و درگیری ها و دغدغه‌های انسان ایرانی مورد توجه است؛ «جدایی نادر از سیمین» ما را در حسرت غیرت مردان قدیمی می گذارد.

شریعتی خاطرنشان کرد: کار فلسفه تفسیر جهان و کار هنر ترسیم جهان است اگر زشت است عوضش کنید و اگر خوب ، بهترش کنید.

بنابراین گزارش مهرزاد دانش منتقد سینما گفت: خوشحالم در جمعی هستم که همکاران سینمایی و سینما گران وجود دارند. اولین سوال من این است که چرا به جای کلمه گفتگو واژه رو در رو انتخاب شده است؟ که به نظرم علتش کلیشه گریزی است.

وی افزود: در وضعیت کنونی گفتگوهای مطلوبی وجودندارد که البته بخشی از آن به آسیب شناسی نقد برمی‌گردد بسیاری از گفتگوها در  حوزه سینما از تداعی نوعی شیفتگی برخوردار است که مصاحبه کننده از درِ شیفتگی نسبت به مصاحبه شونده وارد می شود و مصاحبه تبدیل به مونولوگ می شود نه دیالوگ؛ برخی دیگر هم از آن سوی بام افتاده اند و بیشتر از آن که برای مخاطب تشخیص قایل شوند برای خودشان شخصیت قائل اند؛ انگار شخص سینماگر روی صندلی اتهام نشسته است.

این منتقد سینما عنوان کرد: خوشبختانه در کتاب رو در رو با اصغر فرهادی این آفت ها وجود نداردو میهن دوست خودش، فیلمنامه‌نویس، کارگردان و مدیر تولید است.

وی افزود: زمانی که این کتاب را مطالعه می کنید، انگار فیلم های فرهادی را مرور می کنید. من نقایصی را در حوزه سینما داشتم که به واسطه این کتاب و اسماعیل میهن دوست برطرف شد.

دانش تصریح کرد: به طور کلی حاصل کتاب فقط گفتگو بین دو فیلم ساز نبود بلکه فرهادی در این کتاب به چالشی کشیده می شود که البته نه از نوع بی ادبی و گستاخی که در میان برخی منتقدان است بلکه از نوع کنجکاوی است و منجر به کشف فضاهای جدید در سینمای اصغر فرهادی می شود.

در آخر از اسماعیل میهن دوست، منتقد، مستند ساز، کارگردان سینما و نویسنده کتاب رو در رو با اصغر فرهادی دعوت به سخنرانی شد.

وی گفت: من قصد تبلیغ کتاب را ندارم اما علاقه مندم کتاب مطالعه شود تا مورد نقد قرار گیرد. دوستانی که گفتگوهای مرا دنبال کرده اند با من آشنا هستند من از یک مقطعی به این نتیجه رسیدم که نقد ننویسم و گفتگو کنم چون دیالوگ را بیشتر از مونولوگ دوست دارم.

وی در خصوص نقد جواد طوسی نسبت به بخش هایی که مربوط به شه رزیبا و جدایی نادر سیمین می شد گفت: این حرف ها قبلاً گفته شده و در این کتاب به صورت جدید نیامده است. این که من بخواهم کتابی در خصوص اصغر فرهادی بنویسم برای این زمان نبوده و این طرح به زمانی مربوط می‌شود که اصغر فرهادی هنوز جهانی نشده است.

میهن دوست بیان کرد: من از زمان فیلم شهر زیبا این ایده را در ذهن داشتم که در زمان فیلم چهارشنبه سوری مطرح کردم در همین کتاب هم فیلم رقص در غبار را مورد بحث قرار دادم، علی رغم علاقه‌ای که به اصغر فرهادی و سینمای او داشتم سعی می کردم در گفتگوی دو طرفه شیفتگی خود را نشان ندهم که از این طریق برای خود توشه ای ذخیره کنم.

میهن دوست در ادامه خاطرنشان کرد: از خوانندگانی که کتاب را مطالعه می‌کنند بابت چند ایراد جزئی در چینش عکس‌ها و برخی از مطالب عذر خواهی می‌کنم و شاید علت عدم حضور فرهادی، دل خوری نسبت به این موضوع بوده که امیدوارم در چاپ‌های بعدی برطرف شود.


انتهای پیام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار