"بولنت ییلدریم" رئیس هیئت کمک های بشر دوستانه و حقوق بشر در ترکیه گفت: قطع روابط ترکیه با سوریه اشتباه بزرگی بود که دولت حزب عدالت و توسعه در این کشور مرتکب شد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "بولنت ییلدریم" رئیس هیئت کمک های بشر دوستانه و حقوق بشر در ترکیه با درخواست از دولت خود جهت ادامه گفتگوها با سوریه گفت: قطع روابط ترکیه با سوریه اشتباه بزرگی بود که دولت حزب عدالت و توسعه در این کشور مرتکب شد.

 سایت "اودا تی وی" به نقل از یولدریم نوشت: قطع روابط دیپلماتیک با سوریه اشتباه بزرگی بود که دولت حزب عدالت و توسعه مرتکب آن شد، در حالیکه شایسته بود دولت ترکیه به روابط خود با سوریه و همکاری با آن ادامه دهد.

ییلدریم با انتقاد از سیاست های دولت رجب طیب اردوغان در مقابل سوریه و مصر بر ضرورت ادامه و از سرگیری روابط و گفتگو با دولت سوریه جهت تحقق صلح و ثبات در این کشور تاکید نمود.

وی افزود: دولت اردوغان پس از آنکه جماعت اخوان المسلمین اعلام کرد هیچ کس را جهت نامزدی ریاست جمهوری در این کشور کاندید نمی کند بر مشارکت محمد مرسی در انتخابات مصر اصرار ورزید و و با تحت فشار قرار دادن اخوان المسلمین آنان را مجبور به عقب نشینی از این موضع خود کرد.

ییلدریم به حادثه کشتی "ماوی مرمره" که به هنگام انتقال کمک های بشر دوستانه به نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی مورد تجاوز قرار گرفت اشاره نمود و تاکید کرد دولت ترکیه علیه ملت فلسطین و "ماوی مرمره" اجحاف و خیانت ورزید و علی رغم اینکه از این اقدام رژیم صهیونیستی انتقاد نمود ولی پس از این حادثه روابط تجاری دولت ترکیه با این رژیم رکورد شکنی کرد و رقم بی سابقه ای را به ثبت رساند.

واقعیت ها نیز اقدام دولت اردوغان به ایجاد پادگان های نظامی جهت آموزش گروه‌های تروریستی و تسهیل بخشیدن به روند نفوذ آنها به سوریه را تائید می‌کنند؛ به گونه ای که گزارش های مختلف مطبوعاتی فاش ساختند دولت اردوغان با آموزش تروریست هایی که آمریکا آنان را اصطلاحا مخالفان میانه رو می نامد تحت بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش که خود دولت ترکیه همواره از آن حمایت کرد و به عنوان متحدی استراتژیک برای این کشور به شمار می رود در خاک این کشور موافقت کرد.

گفتنی است فرمانده هان نظامی و بازنشسته ترک نسبت به برنامه آموزش و تجهیز تروریست های موجود در سوریه توسط ترکیه هشدار دادند و تاکید نمودند این برنامه ترکیه را به کشوری حامی تروریست مبدل می‌سازد و کشور را به گردابی مهلک خواهد کشاند.

در همین راستا "عبدالرحیم کارسلی" رئیس حزب مرکزی ترکیه نیز تاکید نمود دولت حزب عدالت و توسعه با استفاده از بودجه مردم ترکیه از گروه های تروریستی حمایت مالی نموده و مبالغ مالی هنگفتی را به این گروه های تروریستی تقدیم نموده است.

"کارسلی" در مصاحبه با روزنامه ترکیه دولت اردوغان را به تخریب کشور و تجزیه آن، ویران سازی سوریه و نیز ایجاد گروه های تروریستی به نام اسلام از طریق اشاعه سخنرانی های مذهبی افراطی متهم نمود.

علاوه براین روزنامه "ملیت" ترکیه نیز در راستای سیاست های خصمانه ترکیه علیه ملت فلسطین و حمایت از رژیم صهیونیستی به شرایط سختی که دولت این کشور جهت صدور گذرنامه به فلسطینی ها اشاره نمود و تاکید کرد مستندات و اطلاعات گسترده ای وجود دارد که حقیقت موضع دولت اردغان در قبال رژیم صهیونیستی را روشن می سازد؛ موضعی که سعی دارد از طریق قیل و قال و انتقاد صوری از تجاوزات این رژیم علیه ملت فلسطین و ادعای دشمنی با اسرائیل سرپوش بگذارد تا توجه و اقبال افکار عمومی ترکیه و عرب ها را به خود جلب نماید.

این روزنامه گفت: در حالیکه فلسطینی ها به هنگام ورود به خاک ترکیه شدیدا مورد بازرسی قرار می گیرند ولی اسرائیلی های به آسانی و بدون هیچ گونه سوال و جوابی وارد این کشور می‌شوند.

گفتنی است اطلاعات ارائه شده توسط سازمان آمار ترکیه نیز فاش ساخت دولت این کشور بیش از 124 تن از سوخت مورد نیاز هواپیماهای اسرائیلی به هنگام جنگ در غزه و پس از آن را تامین نموده و روابط تجاری خود با این رژیم را به بالاترین سطح خود افزایش داده است.


انتهای پیام./.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار