یک کارشناس کشاورزی گفت: استفاده نادرست از کودها باعث می‌شود خاک زمین کشاورزی از مواد آلی خالی شود.

کیانوش شیرمحمدی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص مواد آلی موجود در زمین‌های کشاورزی کشور اظهار داشت: به سبب استفاده زیاد از زمین‌های کشاورزی و استفاده نادرست از کودهای شیمیایی، مواد آلی زمین‌ها از بین می‌رود پس لازم است به زمین‌های کشاورزی مواد آلی اضافه شود.

وی گفت: استفاده از کوره‌های شیمیایی باعث حالت غیرعادی زمین‌های کشاورزی شده است که این امر سبب می‌شود آب و سایر مواد غذایی در خاک ذخیره نشود.

شیرمحمدی تصریح کرد: ساختمان خاک به واسطه کودهای دامی و حیوانی حالت پفکی می‌گیرند. آب و سایر مواد غذایی را به خوبی جذب می‌کنند اما کودهای شیمیایی باعث سفت شدن خاک شده و منافذ موجود بسته می‌شود.

وی در خصوص استفاده از کودهای شیمیایی گفت: استفاده از این کودها برای بازه زمانی محدودی ممکن است مناسب باشد اما استفاده بیش از 500 کیلوگرم در هر هکتار، تاثیر نامطلوبی در روند رشد گیاه خواهد داشت.

شیرمحمدی همچنین در خصوص آبیاری زمین‌های کشاورزی گفت: آبیاری غلط سبب خارج شدن مواد غذایی از دسترس گیاه می‌شود و همچنین سموم و مواد اضافی وارد آب‌های زیرزمینی می‌شود که باید بر استفاده از کودهای شیمیایی نظارت انجام گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار