مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری گفت: لازمه نهادینه شدن بهسازی بافت های فرسوده در ساختار مديريت شهري کشور، افزایش تعامل و هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی در این زمینه است.

افزایش تعامل و هم افزایی لازمه نهادینه شدن بهسازی بافت‌های فرسودهنریمان مصطفایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه لازمه نهادینه شدن بهسازی بافت های فرسوده  در ساختار مديريت شهري کشور، افزایش تعامل و هم‌افزایی و هماهنگی بین بخشی در این زمینه است، افزود: این امر بدون جلب مشارکت و همکاری کلیة کنش‌گران و ذی‌نفعان، دستگاه‌های مدیریت شهری، بخش خصوصی، جامعه مدنی (سازمان‌های مردم نهاد)، اجتماعات محلی و تدوین برنامة مشترک و استفاده از امکانات و فرصت‌های بالقوه ممکن نیست.

 مصطفایی در ادامه  افزود: در این موضوع مهم برای این‌که برنامه، جامعیت کافی داشته باشد و مفید واقع شود. بایستی علاوه بر نقش و مسئولیت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، نقش و مسئولیت دستگاه‌های بین بخشی  و سایر ذی‌نفعان نیز به تفکیک مشخص شود و این موضوع در اولویت برنامه‌های کلان ملی و محلی قرار گیرد.

مدیر کل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت عمران و بهسازی شهری  در ادامه تصریح کرد: فعالیت سازمان‌های غیردولتی یا سازمان‌های مردم‌نهاد شامل فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری، امور زنان، آسیب‌دیدگان اجتماعی، محیط زیست یا مجموعه‌ای از این موارد است که اغلب این فعالیت‌ها در محدوده‌ها و محله‌های هدف احیا، بهسازی و نوسازی شهری می‌تواند با حمایت و تسهیل‌گری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای توانمندسازی شهروندان و سکونت‌گاه‌ها صورت پذیرد.

وی در ادامه توضیح داد:‌کارکرد سازمان‌های مردم نهاد اغلب اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، جلب مشارکت مردمی (بسیج عمومی)، جذب سرمایه‌ها و منابع کوچک مردمی (بسیج منابع)، تقویت هماهنگی بین دولت و مردم، گسترش نظارت عمومی، دفاع از حقوق شهروندان، افزایش بهره‌وری در استفاده از منابع، پیگیری مطالبات شهروندان، مدیریت آسیب‌های اجتماعی و .. است که از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند.

مصطفایی با اشاره به اینکه توانمندسازی یک فرایند است، لذا در این بخش همه موارد به صورت بسته، تکمیل‌کننده هم هستند گفت: لذا نیاز است توانمندسازی در بخش‌های مختلف کالبدی، اجتماعی، اقتصادی، مدیریتی و... با هم به صورت یکپارچه صورت گیرد.

وی یادآور شد:  هر چند توانمند سازی کار بسیار سختی است که در کشور کار کالبدی و عمرانی به نسبت راحت‌تر از توانمندسازی شهروندان برای بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و شرایط محیطی ساکنان محدوده‌ها و محله‌های هدف هستند. هزینه برنامه توانمندسازی کالبدی و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی شهروندان زمان‌بر و فرایندی است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار