داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، داستان پرونده هسته‌ای کشورمان اکنون در فصل آخر خود قرار دارد و در میان تمامی اخبار هر خبری که در این زمینه باشد از آلارم ویژه‌ای برخوردار است بنابراین خالی از لطف نخواهد بود تا با نگاهی گذرا به سیر مذاکرات کشورمان، این روند پر فرازو نشیب را نکته وار از نظر بگذرانیم.
 
مذاکرات هسته‌ای به سرپرستی محمدجواد ظریف
 
 
1_ در این دوره پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت به وزارت امورخارجه ارجاع داده شد.
 
2_مذاکرات ژنو 4 در ۲۳ و ۲۴ مهر ۱۳۹۲ در سوئیس برگزار شد و محمدجواد ظریف سرپرست تیم مذاکره ایران را بر عهده داشت. 
 
3_ این دور از مذاکرات را میتوان نقطه عطفی در مذاکرات ایران با قدرت های جهان طی ده سال اخیر دانست  به این دلیل که این مذاکرات در سطح کم سابقه وزیران خارجه انجام شد.
 
4_ در پایان بیانیه پایانی‬ مذاکرات ژنو 4 آمده است: اعضا موافقت کردند که کارشناسان هسته‌ای، علمی امور تحریم ۱+۵ و ایران، قبل از نشست آینده و برای بررسی اختلاف نظرات و تهیه و تدوین قدم‌های عملی تشکیل جلسه دهند‬.
 
5_ کارشکنی‌های فرانسه در این دور از مذاکرات به عنوان پلیس بد تلقی شد هرگز از تاریخ مذاکرات پاک نخواهد شد.
 
6_مذاکرات ژنو پیرو نشست پیشین از تاریخ ۲۹ آبان تا ۳ آذر ۱۳۹۲ در هتل اینتر کانتینانتال ژنو برگزار شد.
 
7_  این توافقنامه در سی ام دی ماه همان سال وارد مرحله اجرا شد و از بهمن ماه مذاکرات برای دستیابی به راه‌حل جامع هسته‌ای برگزار شد
 
7_وزرای خارجه ایران و  شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) با حضور کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی وقت اتحادیه اروپا به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند.
 
8_ محمد جواد ظریف در رابطه با این توافق می‌گوید: این توافق چند حوزه مهم دارد. مهم‌ترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است. بر اساس این سند تحریم پتروشیمی، طلا، فلزات گران‌بها و خودرو متوقف و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود. بسیاری از منابع مالی ایران که به طور غیرقانونی خارج از ایران محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرند و به بیان دیگر تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.

9_
قرار بود تا 29 تیرماه 93 توافقنامه جامع هسته‌ای حاصل شود اما به دلیل اختلافات موجود و عدم حصول توافق، قرار شد این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر 93) تمدید شود.

10_ در سوم آذر 93 نیز وزرای خارجه ایران و 1+5 که در وین گرد هم آمده بودند تصمیم گرفتند با توجه به آنچه "پیشرفت در مذاکرات" خوانده می‌شود گفتگوهای هسته‌ای را  تا 10 تیرماه 94تمدید کنند تا امیدها برای دستیابی به توافقی جامع زنده باقی بماند.

11_ در مقدمه توافقنامه ژنو (برنامه اقدام مشترک) آمده است: هدف این مذاکرات رسیدن به یک راه حل جامع مورد توافق و بلند مدت است به نحوی که تضمین کند برنامه هسته‌ای ایران کاملاً صلح آمیز باقی خواهد ماند.

12_ از زمان توافق ژنو تا تمدید مجدد ان در وین تاکنون ایران و شش کشور 10 دور بر سر میز مذاکره نشستند تا بتوانند به توافقی جامع دست یابند. هشت دور در وین، یک دور در نیویورک و دور آخر در مسقط.

13_ پس از تمدید توافق ژنو نشست های کارشناسی و دیدارهای متعددی میان وزرا، معاونین و کارشناسان به صورت دو جانبه و چند جانبه برگزار شده است.

14_پس از بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر در کنار هم قرار گرفتن جزئیات و کلیات در مذاکرات، شاهد حضور چهره هایی چون "علی اکبر صالحی" رییس سازمان انرژی اتمی ایران و "ارنست مونیز" وزیر انرژی آمریکا بودیم.

15_ حدود ۵۰ میلیارد دلار از پول ایران در حساب‌های خارجی مسدود شده است که از این مبلغ ۱۲ میلیارد دلار دارایی ایران در آمریکا بلوکه شده و در اروپا نیز ۳۵ میلیارد دلار به دلیل اعمال تحریم‌های بانکی متعلق به جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

16_ در پی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 قرار بر این شد تا در مرحله اول 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت ایران آزاد و در هشت قسط در تاریخ های ۵۵۰ میلیون دلار در اول فوریه، ۴۵۰ میلیون دلار اول مارس، ۵۵۰ میلیون دلار ۷ مارس ، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۰ آوریل، ۴۵۰ میلیون دلار ۱۵ آوریل، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۴ می ، ۵۵۰ میلیون دلار ۱۷ ژوئن و ۵۵۰ میلیون دلار در تاریخ ۲۰ ژوییه آزاد شود که در پایان این زمانبندی منابع مورد نظر آزاد و در ادامه واریز شد.

17_همچنین طبق توافق انجام شده، زمانبندی آزادسازی 2.8 میلیارد دلار در دور دوم نیز به این ترتیب است که قسط اول به مبلغ 500 میلیون دلار در روز دهم مرداد 1393 (اول اوت2014)، قسط دوم 500 میلیون دلار در روز سوم شهریور 1393 (25 اوت 2014)، قسط سوم 400 میلیون دلار در روز 26 شهریور 1393 (17 سپتامبر 2014)، قسط چهارم 500 میلیون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)، قسط پنجم 500 میلیون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014) و قسط ششم 400 میلیون دلار در روز دوم آذر 1393 (23 نوامبر 2014) آزاد و دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد.

18_با واریز چهارمین قسط از دور دوم آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، در مجموع دو مرحله 6.1 میلیارد دلار به حساب بانک مرکزی واریز شده است.

19_ در سیزدهمین دور مذاکرات جامع هسته ای طرفین برای اولین بار از تعبیر تازه پیشرفت استفاده کردند.

20_چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته ای کشورمان در لوزان سوییس برگزار شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار