پس از گذشت حدود یک هفته از شروع سال کاری جدید هنگامی که نرخ ارزهای مبادله ای و بازار را بررسی می کنیم، نرخ ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی (نرخ مبادله ای) با روندی رو به رشد همراه بوده، اما بازار شرایط نوسانی را تجربه می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با توجه به شروع سال جدید و تحرکات حاصل از آغاز سالی نو و علاوه بر آن وجود مذاکرات بین المللی و پیش آمدهای حاصل از آن برخی انتظار نوسان جدی در بازار ارز داشتند اما برعکس انتظارات جوی ارام بر بازار ارز چه مبادله ای و چه بازار، حاکم بود.

حال پس از گذشت حدود یک هفته از شروع سال کاری جدید هنگامی که نرخ ارزهای مبادله ای و بازار را بررسی می کنیم، نرخ ارز اعلامی از سوی بانک مرکزی (نرخ مبادله ای) با روندی رو به رشد همراه بوده، اما بازار شرایط نوسانی را تجربه می کند به گونه ای که روزانه شاهد افزایش یا کاهش نرخ ارزها خصوصاً دلار آمریکا بوده ایم.

جمشید پژویان کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص علت تفاوت روند قیمتی نرخ ارز مبادله ای و بازار اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که نرخ ارز مبادله ای خارج از بانک مرکزی و توسط شورای پول و اعتبار یا هیئت مدیره بانک مرکزی صورت می گیرد اما ارز بازار نتیجه عرضه و تقاضای صورت گرفته در بازار است.

وی افزود: به دلیل اینکه عرضه و تقاضا در بازار تاثیر انتظارات مردم از اتفاقات آینده به خصوص جریان مذاکرات و نتایج آن است دچار نوسان است اما اینجا فقط تصمیم‌گیری است و دلیلی برای نوسان وجود ندارد.

البته با توجه به محاسبات، روندی برای تعیین قیمت در نظر گرفته شده، مگر اینکه ارز بازار و مبادله‌ای به گونه‌ای باشد که مجبور باشند در جهت تطبیق با آن نرخ را تعدیل کنند.

این کارشناس اقتصادی در ادامه در خصوص تعیین قیمت ارز بازار اظهار داشت: نرخ بازار در واقع از طریق نرخ مبادله‌ای و میزان ارزی که بانک مرکزی در بازار عرضه می‌کند کنترل می‌شود.


 تاریخ

نرخ دلار مبادله ای(ریال)

نرخ دلار بازار(تومان)

22 فروردین

28.215

3313

20 فروردین

28.180

3288

19 فروردین

28.150

3307

18 فروردین

28.120

3291

17 فروردین

28.083

3276

16 فروردین

28.084

3283



حال باید منتظر ماند و دید که دلار مبادله ای هم  دچار نوسانات بازار می شود یا خیر؟

انتهای پیام/

برچسب ها: نرخ ، ارز ، بازار ، مبادله ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار